uppbyggnad 2150 rallycross motor

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

någon som vet vad dom brukar ha för kolvar o stakar i en nedstrokad b23-b230?

håller orginal tro?

ändrar man längd på stakar eller höjd på kolvar?

MVH Rasmus
AXT
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 21, 2007 12:46 pm
Ort: Varberg
Kontakt:

2150 Rallycross Volvo

Inlägg av AXT »

Satsa på en maskin med bra körbarhet som drar mellan 3000-8000 rpm.
Har du råd köp Mikuni HSR42 och plastinsug till motorn så vinner du
mycket i körbarhet. Har provat många olika kamprofiler till klass4 motorer
nästan alla som går på standardtryckare går bort. Kör mellan 260 upptill
strax över 270 dur på 1mm ventillyft så funkar det.

Mvh Tomas.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

en sak till i 2150cc är att en tätstegad speciallåda tar nästan alla poäng så det är inget allternativ. så det behövs lite bredare register än en 2400cc.
ska eventuellt bygga om min b230 till 2150cc. nån som vet av nån motor med långa stakar och mindre än 48mm vevtapp??
Klintlöf
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 19, 2007 8:27 pm

Inlägg av Klintlöf »

Jag har nyligen köpt en 2150 motor från kenneths motor
Recept:
230block borr 96,31
Vevaxel b23 exenterslipad till 73,8
vevstakar från b230 med vevlager från bmw m10 0,50 öd
Så ser min botten ut

toppen är en 531a med 38-46 ventiler kam vet jag inga världen på osv tänker ta reda på!
dellorto 48or..
med detta lämnar den 240,1 hästar
252 nm

Jag har bromspapper är dock inte så vass på o lägga in här, men vet hur man scannar in de på datan.. :thumbright:
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Klintlöf skrev:Jag har nyligen köpt en 2150 motor från kenneths motor
Recept:
230block borr 96,31
Vevaxel b23 exenterslipad till 73,8
vevstakar från b230 med vevlager från bmw m10 0,50 öd
Så ser min botten ut

toppen är en 531a med 38-46 ventiler kam vet jag inga världen på osv tänker ta reda på!
dellorto 48or..
med detta lämnar den 240,1 hästar
252 nm

Jag har bromspapper är dock inte så vass på o lägga in här, men vet hur man scannar in de på datan.. :thumbright:
vad är det för mått på bmw m10 då?? själv funderar jag att använda 155mm audi stakar och byta till 23mm bussning och excenter slipa ner veven till 74mm slag
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Klintlöf skrev:Jag har nyligen köpt en 2150 motor från kenneths motor
Recept:
230block borr 96,31
Vevaxel b23 exenterslipad till 73,8
vevstakar från b230 med vevlager från bmw m10 0,50 öd
Så ser min botten ut

toppen är en 531a med 38-46 ventiler kam vet jag inga världen på osv tänker ta reda på!
dellorto 48or..
med detta lämnar den 240,1 hästar
252 nm

Jag har bromspapper är dock inte så vass på o lägga in här, men vet hur man scannar in de på datan.. :thumbright:
intresant :thumbright:

skulle va kul att se hur effekt kurvan var och sen lite kam data, försök mät kammen vid 1.27mm också.



ta ett kort av broms papperet det är enklast

så här lägger man upp bilder http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4507
Klintlöf
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 19, 2007 8:27 pm

Inlägg av Klintlöf »

Bild
så kanske?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

fränt :thumbright: men vad händer efter 7000rpm då? går den i väggen eller?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

tjenna klintan, inte visste jag att du hängde här! den ger inte speciellt många hästar på låga varv men ändån bra vrid!
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Hej får man ha getraglåda i 2150 Jag kan inte regementet i så fall
blir det som att ha tätstegad låda visseligen std, i volvo 264
kan någon svara

Häls. Lacke
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

i 264an är det tillåtet, men jag har hört på ryktes vägar att det ska bli tillåtet i en "vanlig" 240 också!
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Hej om jag får prat för mej så tror jag hellre på typ 92-80,7
efter som man ev, inte få ha tät,låda ,gör man en pipare
kanske man skottar mest grus men det måste driva ochså,
Jag var inblandad i en snurra gamla 2350 klassen jag komponerade
den med 92 borr 86 i slag 158 stake je kolvar 46-38 ventiler,
flödade 234hp och gav 230hp i bänk vid 7400rpm 26kg i vrid
växlades vid 8500 rpm detta på Superflow 600-901,
Fördelen i mina ögon var att då det börja slira tog han bara nästa
växel och då drev det! registret var från 3200-8500 rpm,
Första tävlingen han ställde upp var han kvalsnabbast i 2350
platssiffra 2 i Supernationella klassen ,den vart riven direkt
för kontroll men allt var ok!

Vänl, Häls, Lacke
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Lacke: Vems motor var det?
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

DawR skrev:Vems motor var det?
Hej det var Jon Bergmans motor som Hannes tog över sedan.

Häls.Lacke
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Jaha, nu vet jag ju inte om man har sett dom köra med just den motorn. Man har sett ett antal tävlingar så säkert har man sett dom köra med den då, bra snurr i motorerna iallafall. Synd att Hannes slutade att köra.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Skriv svar