uppbyggnad 2150 rallycross motor
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
stortborr= större ventiler
mindre borr= mindre ventiler
Jag skulle gärna åka med en nerstorkad 23 eller 230.
Och det finns inga problem med hållbarheten bara allt är balancerat.
lägg ner allt på topp och kam, avstämt insug och grenrör.
Vet inte vad det är för reglemente men det kanske inte går att göra hur mycket man vill:)
mindre borr= mindre ventiler
Jag skulle gärna åka med en nerstorkad 23 eller 230.
Och det finns inga problem med hållbarheten bara allt är balancerat.
lägg ner allt på topp och kam, avstämt insug och grenrör.
Vet inte vad det är för reglemente men det kanske inte går att göra hur mycket man vill:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 50
- Blev medlem: lör mar 25, 2006 10:43 am
- Ort: Värmland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
- Ort: Öreström
hur menar du? att man kan göra förbränningsrummen bättre för stora ventiler om man har stort borr eller?volvo140turbo skrev:stortborr= större ventiler
mindre borr= mindre ventiler
Jag skulle gärna åka med en nerstorkad 23 eller 230.
Och det finns inga problem med hållbarheten bara allt är balancerat.
lägg ner allt på topp och kam, avstämt insug och grenrör.
Vet inte vad det är för reglemente men det kanske inte går att göra hur mycket man vill:)
sen när vi ändå kommit in på toppen:
Behöver man in me stora tunga typ 48/40 ventiler för att få tillräckligt bra flöde för att fylla den lilla motorn, eller räcker de med lite mindre typ 46/38?
Som jag fattat de så är de fri trimning upp till 2150cc
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
- Ort: Öreström
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ok då måste väll en diff och utväxlig stå högst på listan sen en vanlig B21 motor med mycket välgjord/genomtänkt 46x38 eller helst 46x 40 topp med en väl anpassad cam och dubbla delorto 48or eller modärnare mc race förgasare. utprovning av ett fint 4-2-1 grenrör blir också viktigt.
skulle gissa att det kan bli en mycket snäll motor att köra.
men jag var på rc i fjol i vännes såg jag en framhjulsdriven opel/ford som hadde en mycket vass högvarvig motor som körde ifrån alla bakhjulsdrivna lågvarviga volvos hur går det till om det är som många säger om att motorerna måste va lågvarviga???
skulle gissa att det kan bli en mycket snäll motor att köra.
men jag var på rc i fjol i vännes såg jag en framhjulsdriven opel/ford som hadde en mycket vass högvarvig motor som körde ifrån alla bakhjulsdrivna lågvarviga volvos hur går det till om det är som många säger om att motorerna måste va lågvarviga???
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
- Ort: Öreström
ja, de har du ju rätt i, framhjulsdrivna småbilar brukar man ju nästan köra fast på asfalt med, allra helst me dåliga däck. Men de kanske bara är starten dom förlorar på, sen kanske inte volvona är smidigast på banan heller
Diff+utv är redan klart, sen blir de nog en getrag typ m50/51, man får tydligen köra med dom eftersom volvo hade dom i vissa modeller
Jens: har du nåt förslag på lämpliga kammar till en sådan ihopsättning i övrigt?
Diff+utv är redan klart, sen blir de nog en getrag typ m50/51, man får tydligen köra med dom eftersom volvo hade dom i vissa modeller
Jens: har du nåt förslag på lämpliga kammar till en sådan ihopsättning i övrigt?
Jojo han har mycke köra med i corsan och är duktig på köra men han åker ju en helt anna klass. Tomas karlsson har bygget en motor ungufär som du beskrev 46/38, 94 borr och delorto 48or och bromsat 148kw på hjulen och bra mellan register provade bromsa med 50or blev bättre toppp på motorn men tappade mellan regiter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
men jag ifrågasätter varför man måste ha mycket vrid redan vid 3000rpm, man kan väll åka på en lägre växel på 5000rpm istället då vridet inte är så högt på en 2150cc mot en 3200cc motor?
beskriv gärna hur du accar på en raksträcka sen hur du tar en snäv kurva och ut ur kurvan, beskriv varvtal växel val, % gas, och hur mycket det spinner så kanse jag fårstår dättre hur man kör rc och hur motorn ska byggas.
man behöver inte växla så offta om motorn kan varvas 9000rpm heller
vi skulle fått höra gunnar Lundströms komentar i ämnet, han har ju bygt nåra rc motorer själv har man många ideer men man har inte byggt många högeffektssugmotorer värt namnet
beskriv gärna hur du accar på en raksträcka sen hur du tar en snäv kurva och ut ur kurvan, beskriv varvtal växel val, % gas, och hur mycket det spinner så kanse jag fårstår dättre hur man kör rc och hur motorn ska byggas.
man behöver inte växla så offta om motorn kan varvas 9000rpm heller
vi skulle fått höra gunnar Lundströms komentar i ämnet, han har ju bygt nåra rc motorer själv har man många ideer men man har inte byggt många högeffektssugmotorer värt namnet
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre sep 29, 2006 12:56 pm, redigerad totalt 2 gång.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
men det var inte den bilen som jag hadde sett? det var nog en opel med eccotec motor och framhjulsdrift (en annan klass)Hasse104 skrev:Jojo han har mycke köra med i corsan och är duktig på köra men han åker ju en helt anna klass. Tomas karlsson har bygget en motor ungufär som du beskrev 46/38, 94 borr och delorto 48or och bromsat 148kw på hjulen och bra mellan register provade bromsa med 50or blev bättre toppp på motorn men tappade mellan regiter
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 78
- Blev medlem: lör sep 17, 2005 11:11 pm
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Skulle också tro att det var http://www.okvistrallycross.com/ som du sett. Han vann DM-tävlingen i vännes ifjol och även hela DM:et
Ökvist corsa går i 2400 och ibland i supernationell..
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo det var nog den, hur kan en sån högvarvig bil gå så bra mot bakhjulsdrivna 2400cc volvobilar?? de bore ju inte va så bra med framhjulsdrift??
pratade med teflon mats som är insatt i motorcyckel cross och vi diskuterade om hur dom får 4 takts enduro/cross cyklarna att acca i gruset mm då det borde va ganska liadant??
pratade med teflon mats som är insatt i motorcyckel cross och vi diskuterade om hur dom får 4 takts enduro/cross cyklarna att acca i gruset mm då det borde va ganska liadant??
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Mycket av hemligheten ligger i att få till en fungerande framvagn....Jens Gustavsson skrev:jo det var nog den, hur kan en sån högvarvig bil gå så bra mot bakhjulsdrivna 2400cc volvobilar?? de bore ju inte va så bra med framhjulsdrift??
Sen har jag för mig att minimivikten är mindre på framhjulsdrivet jämntfört med bakhjuls.