Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av David V »

Karl V skrev:
loop skrev:Nu minns inte jag om SAAB 8v finns i tråden redan, men men.
http://www.vestgote.se/saab/t8silver/mo ... topp21.jpg
http://www.vestgote.se/saab/t8silver/mo ... topp22.jpg
Brorsan skulle lägga in de här bilderna i tråden, men jag vet inte om han gjort det.
Bra att de kom upp, är nog inte så många som surfar in på hans gamla 900 sida nu mer :)

/Karl
Jodå! Det rasslade på rätt bra med sidor strax efter mitt inlägg så bilderna har halkat ner till sidan 10 redan. Toppen diskuterades en del där och fler bilder finns också så det kan vara värt en kik om man vill.

/David
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av alexanderdenstore »

Hur skulle detta funka i verklighet efter svettsning och portning? har portat ett par toppar och börjar få mer intresse för motortrimning och försöker lära mig mer :)
Obs lånad bild

Bild
Veni,Vidi,Vici
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av MagnusS »

loop skrev:Hittade lite bilder på nätet
Toyota 4a-ge 16V
Bild
Just en sån maskin har jag, hur skulle ni snygga till flödet i en sån här topp? Finns det ngn i sverige som har erfarenhet av 4A-GE och vill åta sig ett sånt här jobb?
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re:

Inlägg av SWR »

tobiasw skrev:som motvikt till alla volvogrejjer lägger jag upp en 3000GT twinturbo topp =)

Bild
Linken funker ikke.. kunne du oppgradert den? :thumbright: Jobber litt med Taz sine.. er på straks over 300cfm nå, så hadde vært fint å se.. :wink:
-Bjørn
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erik Persson »

MagnusS skrev:Just en sån maskin har jag, hur skulle ni snygga till flödet i en sån här topp? Finns det ngn i sverige som har erfarenhet av 4A-GE och vill åta sig ett sånt här jobb?
Det finns ju två varianter av 4A-GE 16V. Kanske finns det fler men jag vet att det satt två olika i Corolla AE92. Den ena har stora kanaler och den andra har mindre kanaler. Den mindre ska enligt de som flödat vara bättre i utgångsläget men jag vet att endast den med de större kanalerna är klassad i Grupp A för rally mm.
En kompis till mig har byggt en AE92 med 4A-GE till rallybil men den är för fin för att han ska tordas köra rally med den än ;)

Toppen till den motorn är portad av Gunnar Lundström.
Jag vet att det har byggts ett antal intressanta motorer av denna modell i Finland. Kanske kan du kolla med Jarmo Y här på forumet om han kan förmedla kontakter?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

alexanderdenstore skrev:Hur skulle detta funka i verklighet efter svettsning och portning? har portat ett par toppar och börjar få mer intresse för motortrimning och försöker lära mig mer :)
Obs lånad bild

Bild

Du kan porta så utan att svetsa om du inte går uppåt för mycket.
Behåll gods framför styrningen så blir styrningsinfästningen starkare fast det är tunt vid sidorna.
Att höja ingångshålet på toppen ger inget flödesmässigt i bänk men kanske bättre våtflöde och mer effekt ändå?
Det som ökar flödet är hur stor man kan göra radien på svängen, hur stor man vågar göra kanalen och hur man gör förbränningsrummet.
All stallning av flödet sker i förbränningsrummet om man inte gör en helt kass kanal.
Så man ska bara ta upp förbränningsrummet längst ut mot cylindern på tändstiftssidan.
Klämspaltssidan är inte känslig om det inte är för mycket upptaget vid stiftet.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

MagnusS skrev:
loop skrev:Hittade lite bilder på nätet
Toyota 4a-ge 16V
Bild
Just en sån maskin har jag, hur skulle ni snygga till flödet i en sån här topp? Finns det ngn i sverige som har erfarenhet av 4A-GE och vill åta sig ett sånt här jobb?
Den portar jag gärna. 4 ventilare är lite knepiga eftersom tumble ibland kan gå före max flöde.
Man får beräkna hur mycket flöde man behöver för önskad effekt.
På Mercedes 16V toppar har jag sett att det kan skilja 30 hästar och 5 graders mindre tändning på en topp som jag gjort mot en AMG fabrikstopp.
Runt 350 hästar plockar vi ut ur 2.5 liter vid 8700 varv.

Erland
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av alexanderdenstore »

när jag har portat 530 har jag gjort som bilden visar alltså portat upp böjen och sen tagit bort alla vassa kanter i kanalen,är jag helt ute och cyklar Erland?

Bild
Veni,Vidi,Vici
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av MagnusS »

Erland Cox skrev: Den portar jag gärna.
Du har PM!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

alexanderdenstore skrev:när jag har portat 530 har jag gjort som bilden visar alltså portat upp böjen och sen tagit bort alla vassa kanter i kanalen,är jag helt ute och cyklar Erland?

Bild

Nej, nu är det lite svårt att se på en bild men jag hade nog inte gått ut så långt i långa radien.
Jag försöker alltid göra svängen så lång som möjligt.
jag har tyvärr bara en bild på en 531 avgjutning:

Bild

Bild

Fler bilder i bättre kvalitet finns här: http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html

Erland
grakka
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 18, 2013 9:50 pm
Ort: Fiji
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av grakka »

Utsäkta lite offtopic. Jag undrar om någon vet hur stor ytterdiametern är på ventilsätena till 531'an? Har bilderna på 531'ans insug/avgas uppe i photoshop och med måttet på ventilsätets ytterdiameter så skulle man kunna skala om bilen så att 1 eller 10 pixlar motsvarar 0,1 eller 1mm i verkligheten. På sådant vis skulle man kunna skissa på en portning och sedan göra den till verklighet med hjälp av referenspunkter, skjutmått och hålindikator. Med noggrann mätning bör man kunna få till en stor area utan att behöva oroa sig för att slipa igenom väggarna.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Sätena i 531 och alla andra rödblocks aluminiumtoppar är 46mm in och 38mm ut.

Erland
Devil1l
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:42 pm
Ort: Kristianstad

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Devil1l »

Hej jag har en fråga om b234 16v topp kan inte så mycket om detta med o räkna jag provar mig framm. Jag porta en 16v genom att bredda kanalen ibörjan bara i sidled o spetsade mellan ventilerna och snygga till. Det var typ 40 mm omkrets blev 50mm. är detta rätt fel lagom? Jag kan avslöja siffrorna från bromsningen. Tackarrrrr
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

16V toppen klarar över 200 hästar med originalkam N/A så det är inte mycket man behöver göra för att få bra pulver.
1 bar med turbo med bra grenrör ger lätt 400 hästar.
Den har mycket mer potential om man portar den men då krävs också helt andra kammar.

Erland
Devil1l
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:42 pm
Ort: Kristianstad

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Devil1l »

Ok tack ja. Bromsa på bensin 2bar org insug 530 i motorn. 438hk på hjulen. Fick ut 574hk på hjulen. 2,4bar Org topp org kammar E85 gerret gt4094r o hemma byggt plenum. Ska bromsa nu efter portningen och laddtryckshöjning har det blivit 2;8 bar. Tänker byta kammar men vet inte vilka jag ska välja
Skriv svar