Kadett4wd skrev:Har du testat köra väldig oversize på ventilen(men inte kanalen) för att flytta säteskanten närmre förbräningsrumskanten och ignorera skärmingen mot cylinderväggen i sidled?
Det blir väl typ 50-52mm ventil då antar jag.
Och sedan porta kanalen så den skruvar flödet över ventilen mer än std.
Jag vet en professionell trimmare som plockar väldigt med effekt i bromsbänk på detta vis på just 531 ämnet, hur än motsägelsefullt det verkar.
Inte med jätteventil men med 48mm utan att flytta toppen i sidled.
Jag har märkt att det är jättekänsligt på vissa toppar att ta upp förbränningsrummet, det är lätt att få en 531 att stalla.
Med standard 44mm ventil så är förbränningsrummet original ca 94mm och det ger inget att ta upp det ut till cylindern, snarare tvärt om. Att putsa till toppen överallt ger inget men ett sätesjobb ger mer än 10CFM.
Jag har sett på flyttade toppar att jag kan få mer höglyftsflöde om jag lämnar en kant plan yta mot cylindern på insug.
Jag har provat fram och tillbaka, tagit bort och lagt i igen.
Flödesmässigt har jag inte sett att det hjälper att ta upp kanalen mer på sidan mot cylinderväggen under ventilen
men längre ut tar jag nästan bara åt det hållet för att räta ut kanalen.
Jag har precis fått klart en 86:a 240 som jag ska ha som testbil.
Stötdämpare bussningar, fjädrar, stötdämpare ich krängningshämmare är bytta så den blir en bra plattform.
Den är nu nybesiktigad och väntar bara på att få byta sin A motor mot en vassare variant.
Jag har märkt på många motorer från Fiddys och upp att om man inte har kamlyft så det räcker så hjälper inte en herrejösses topp, effekten blir inte högre.
Därför ska det bli intressant att prova olika kombinationer i bil och på rullar.
Erland