Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
Pacman
Forumsberoende
Posts: 1756
Joined: Wed Apr 25, 2007 11:05 am
Location: Skånska Landsbygden

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by Pacman »

Händer rmig ibland med, trots att man har bocken i rutan.
Ibland hostar forumet till, ibland är det nätverket, uppkopplingen eller ens egen dator som hänger sig eller får hosta...sånt händer tyvärr och det enda som finns att göra åt det är att vara flink med att markera och CTRL+C.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
PerAage
Forumsberoende
Posts: 641
Joined: Sun Oct 17, 2004 10:39 am
Location: Harstad, Norge

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by PerAage »

Lite off-topic möjligtvis, men vad tycker ni om topplockspackningspatenterna?
Erland Cox wrote: Alternativen är:

1. Fortsätta åka med kopparringar och skärkantpackning. Då måste spåren i blocket ha lite spel, och motortemperaturen hållas under 100grader,- då vill troligtvis kopparringen inte forsöka å expandera mer än spåret i blocket. Efter våra kokningar har ringarna vikat lite innåt på ett stället, för at dom inte fick expandera ut över ringspåren.

2. Hård stålring, med kniv uppåt och neråt i stället för kopparringen. Detta vil troligen hålla helt tätt, men varje gång man lyfter toppen, måste den planas... man lyfter troligen bara toppen för å flytta den över till nästa bottendel, som vi gjor i sommar. Man beåller fortfarande skärkantpackningen utanför.

3. Kopparpackning och en eller två pianotråder. Mest service-vänligt, minst strul?

4. inga spår i block eller topp. Lösa kopparringar hållas på plats av papp-packning eller stålpackning. Olämpan är at då kan ringarna och packningen blåsas/haverera om packningen inte är kraftig nok. BMW-killarna i competition gjör visst så..?

5. mls. Jag tror inte den kommer till å hålla. Vi har höga sylindertryck. Endel strul med packnings-sement när man lyfter toppen.

6. Standard-packning med pianotråd. Svårt å hitta B20-packning med runda hål, så det utgår...

7. Kopparringar och spår i båda block och topplock. Stiller krav till CNC-bearbetning och nogranhet och styrstift till toppen. Pär Ericsson har denna patent vad jag vet. Om toppen måste planas, blir det strul. Frågan är om den nån gång måste planas? Ställer krav till maskineringen om man skal kunna flytta toppen till en annan bottendel.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
User avatar
Fredde Holmgren
Impellerhead
Posts: 2512
Joined: Sat Sep 20, 2003 3:31 pm
Location: Skellefte
Contact:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by Fredde Holmgren »

Jag röstar på kopparpackning, trådar + igensvetsad topp. Keep it simple.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
PerAage
Forumsberoende
Posts: 641
Joined: Sun Oct 17, 2004 10:39 am
Location: Harstad, Norge

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by PerAage »

Fredde:
Kjäns ut som det enklaste, ja :thumbright:
Jag har en hel del detalj-frågor:

Fräser du ringspåret med en mira, eller hemmagjort historia, för hand?
Hur tjock kopparpackning och använder du svetstråd eller pianotråd (vilken tjocklek)?
Åter-glödar du kopparpackningen och använder på nytt, eller måste man ha ett arsenal av kopparpackningar?
Hur långt ifrån sylinderen ligger första pianotråden (i topplocket??)
Och hur långt ut ligger andra tråden (i blocket)?
Uppstick 0,12-0,18mm?
Går kopparpackningen helt inn till kanten av cylinderen?

Hur mycket pyser det forbi hos dej, knappast märkbart?
Och sist, vilket packningsklister använder du, och har du klistret bara rundt oljekanalen?

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
loop
Forumsberoende
Posts: 1587
Joined: Thu Apr 14, 2005 10:29 pm
Location: Hässleholm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by loop »

Hittade lite bilder på nätet
http://www.billzilla.org/engcombust.htm

Toyota 4a-ge 16V
Image
Image

Mazda V6
Image
loop
Forumsberoende
Posts: 1587
Joined: Thu Apr 14, 2005 10:29 pm
Location: Hässleholm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by loop »

Nu minns inte jag om SAAB 8v finns i tråden redan, men men.
Image
Image
User avatar
Robert Markström
Forumsberoende
Posts: 2098
Joined: Mon May 29, 2006 4:00 am
Location: Luleå

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by Robert Markström »

Sätet på insug såg ju ut å passa bra? :shock:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6945
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by Erland Cox »

Är det nån som vet varför SAAB hade såna flödesovänliga sätesringar?

Erland
User avatar
Tommy Luhr
Forumsberoende
Posts: 5537
Joined: Sat Dec 11, 2004 8:23 pm
Location: Arvika
Contact:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by Tommy Luhr »

vad jag vet har saab valt att göra så för att medvetet sänka effekten. Topparna på EMS bilarna ser det inte ut så på. Mycket skrallig information så rätta mig om jag har fel.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
User avatar
Gson-Power
Lite mer laddtryck
Posts: 47
Joined: Wed Aug 01, 2012 10:04 pm
Location: Dalarna
Contact:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by Gson-Power »

Tommy har rätt...dom är till för att vi som modifierar dessa ska kunna öka effekten...*asg*....det är för övrigt det "jävligaste" sätesmontag org jag sett...även Mazda 323 ser inge vidare ut...
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
Pacman
Forumsberoende
Posts: 1756
Joined: Wed Apr 25, 2007 11:05 am
Location: Skånska Landsbygden

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by Pacman »

Mazda 323 Turbo har ju dessutom ingjutna restriktorklackar i kanalerna...som de själva kallar för just "restriktorer" i sin handbok. Bara att byta topp till en vanlig sugistopp släpper loss fantastiskt med effekt i de små motorerna.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
loop
Forumsberoende
Posts: 1587
Joined: Thu Apr 14, 2005 10:29 pm
Location: Hässleholm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by loop »

Honda B-serie
Image
loop
Forumsberoende
Posts: 1587
Joined: Thu Apr 14, 2005 10:29 pm
Location: Hässleholm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by loop »

Man hittar en del på nätet
VW Golf 1990
Image
Image
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6945
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by Erland Cox »

loop wrote:Honda B-serie
Image

Nej men en bild från Superflow katalogen.

Erland
Karl V
Forumsberoende
Posts: 552
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:20 pm
Location: Linköping

Re: Olika topplock i genomskärning!

Post by Karl V »

loop wrote:Nu minns inte jag om SAAB 8v finns i tråden redan, men men.
http://www.vestgote.se/saab/t8silver/mo ... topp21.jpg
http://www.vestgote.se/saab/t8silver/mo ... topp22.jpg
Brorsan skulle lägga in de här bilderna i tråden, men jag vet inte om han gjort det.
Bra att de kom upp, är nog inte så många som surfar in på hans gamla 900 sida nu mer :)

/Karl
Post Reply