Olika topplock i genomskärning!
Re: Olika topplock i genomskärning!
Händer rmig ibland med, trots att man har bocken i rutan.
Ibland hostar forumet till, ibland är det nätverket, uppkopplingen eller ens egen dator som hänger sig eller får hosta...sånt händer tyvärr och det enda som finns att göra åt det är att vara flink med att markera och CTRL+C.
Ibland hostar forumet till, ibland är det nätverket, uppkopplingen eller ens egen dator som hänger sig eller får hosta...sånt händer tyvärr och det enda som finns att göra åt det är att vara flink med att markera och CTRL+C.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Olika topplock i genomskärning!
Lite off-topic möjligtvis, men vad tycker ni om topplockspackningspatenterna?
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
MvhErland Cox wrote: Alternativen är:
1. Fortsätta åka med kopparringar och skärkantpackning. Då måste spåren i blocket ha lite spel, och motortemperaturen hållas under 100grader,- då vill troligtvis kopparringen inte forsöka å expandera mer än spåret i blocket. Efter våra kokningar har ringarna vikat lite innåt på ett stället, för at dom inte fick expandera ut över ringspåren.
2. Hård stålring, med kniv uppåt och neråt i stället för kopparringen. Detta vil troligen hålla helt tätt, men varje gång man lyfter toppen, måste den planas... man lyfter troligen bara toppen för å flytta den över till nästa bottendel, som vi gjor i sommar. Man beåller fortfarande skärkantpackningen utanför.
3. Kopparpackning och en eller två pianotråder. Mest service-vänligt, minst strul?
4. inga spår i block eller topp. Lösa kopparringar hållas på plats av papp-packning eller stålpackning. Olämpan är at då kan ringarna och packningen blåsas/haverera om packningen inte är kraftig nok. BMW-killarna i competition gjör visst så..?
5. mls. Jag tror inte den kommer till å hålla. Vi har höga sylindertryck. Endel strul med packnings-sement när man lyfter toppen.
6. Standard-packning med pianotråd. Svårt å hitta B20-packning med runda hål, så det utgår...
7. Kopparringar och spår i båda block och topplock. Stiller krav till CNC-bearbetning och nogranhet och styrstift till toppen. Pär Ericsson har denna patent vad jag vet. Om toppen måste planas, blir det strul. Frågan är om den nån gång måste planas? Ställer krav till maskineringen om man skal kunna flytta toppen till en annan bottendel.
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Posts: 2512
- Joined: Sat Sep 20, 2003 3:31 pm
- Location: Skellefte
- Contact:
Re: Olika topplock i genomskärning!
Jag röstar på kopparpackning, trådar + igensvetsad topp. Keep it simple.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Olika topplock i genomskärning!
Fredde:
Kjäns ut som det enklaste, ja
Jag har en hel del detalj-frågor:
Fräser du ringspåret med en mira, eller hemmagjort historia, för hand?
Hur tjock kopparpackning och använder du svetstråd eller pianotråd (vilken tjocklek)?
Åter-glödar du kopparpackningen och använder på nytt, eller måste man ha ett arsenal av kopparpackningar?
Hur långt ifrån sylinderen ligger första pianotråden (i topplocket??)
Och hur långt ut ligger andra tråden (i blocket)?
Uppstick 0,12-0,18mm?
Går kopparpackningen helt inn till kanten av cylinderen?
Hur mycket pyser det forbi hos dej, knappast märkbart?
Och sist, vilket packningsklister använder du, och har du klistret bara rundt oljekanalen?
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Kjäns ut som det enklaste, ja

Jag har en hel del detalj-frågor:
Fräser du ringspåret med en mira, eller hemmagjort historia, för hand?
Hur tjock kopparpackning och använder du svetstråd eller pianotråd (vilken tjocklek)?
Åter-glödar du kopparpackningen och använder på nytt, eller måste man ha ett arsenal av kopparpackningar?
Hur långt ifrån sylinderen ligger första pianotråden (i topplocket??)
Och hur långt ut ligger andra tråden (i blocket)?
Uppstick 0,12-0,18mm?
Går kopparpackningen helt inn till kanten av cylinderen?
Hur mycket pyser det forbi hos dej, knappast märkbart?
Och sist, vilket packningsklister använder du, och har du klistret bara rundt oljekanalen?
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: Olika topplock i genomskärning!
Nu minns inte jag om SAAB 8v finns i tråden redan, men men.




- Robert Markström
- Forumsberoende
- Posts: 2098
- Joined: Mon May 29, 2006 4:00 am
- Location: Luleå
Re: Olika topplock i genomskärning!
Sätet på insug såg ju ut å passa bra? 

16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- Topplocks-guru
- Posts: 6963
- Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
- Location: Lund
- Contact:
Re: Olika topplock i genomskärning!
Är det nån som vet varför SAAB hade såna flödesovänliga sätesringar?
Erland
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Posts: 5537
- Joined: Sat Dec 11, 2004 8:23 pm
- Location: Arvika
- Contact:
Re: Olika topplock i genomskärning!
vad jag vet har saab valt att göra så för att medvetet sänka effekten. Topparna på EMS bilarna ser det inte ut så på. Mycket skrallig information så rätta mig om jag har fel.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Gson-Power
- Lite mer laddtryck
- Posts: 47
- Joined: Wed Aug 01, 2012 10:04 pm
- Location: Dalarna
- Contact:
Re: Olika topplock i genomskärning!
Tommy har rätt...dom är till för att vi som modifierar dessa ska kunna öka effekten...*asg*....det är för övrigt det "jävligaste" sätesmontag org jag sett...även Mazda 323 ser inge vidare ut...
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
www.gsonpower.n.nu
Re: Olika topplock i genomskärning!
Mazda 323 Turbo har ju dessutom ingjutna restriktorklackar i kanalerna...som de själva kallar för just "restriktorer" i sin handbok. Bara att byta topp till en vanlig sugistopp släpper loss fantastiskt med effekt i de små motorerna.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Olika topplock i genomskärning!
Man hittar en del på nätet
VW Golf 1990


VW Golf 1990


-
- Topplocks-guru
- Posts: 6963
- Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
- Location: Lund
- Contact:
Re: Olika topplock i genomskärning!
loop wrote:Honda B-serie
Nej men en bild från Superflow katalogen.
Erland
Re: Olika topplock i genomskärning!
Brorsan skulle lägga in de här bilderna i tråden, men jag vet inte om han gjort det.loop wrote:Nu minns inte jag om SAAB 8v finns i tråden redan, men men.
http://www.vestgote.se/saab/t8silver/mo ... topp21.jpg
http://www.vestgote.se/saab/t8silver/mo ... topp22.jpg
Bra att de kom upp, är nog inte så många som surfar in på hans gamla 900 sida nu mer

/Karl