komnpressor och turbo

Diskussioner för erfaret folk
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

komnpressor och turbo

Inlägg av knotan »

kör polarens b230 16v med komprerssor. drivs via veven å sen trycker igenom IC och mot spjäll...

tanken är i vinter å slänga dit en turbo med.

blir en hx40 lr likvärdig med ganska stort avgashus för å om möjligt slippa motryck mer eller mindre helt och hållet.

tannken är för att få konstuktionen så enkel som möjligt å med "hyffsad" effektivitet i bygget att bara trycka med turbon rakt in i komessorn,.

kommer då mao koppla wastegaten så den styrs av luftryck mellan turbon och kompressorn så säg att vi ställer den på 1 bar å sen har vi ca 5 hekto från kompressorn idag så kommer vi få ut ca 1.5 bar om jag fattat rätt in i motorn??

finns det några allvarliga nackdelar med det?? kompressorn bör ju hjälpa till å dra igång en stor turbo ganska effektivt..
jag förstår att det blir ganska oeffektivt på det sättet att kompressorn kommer sno effekt fr¨ån veven på högre varv samt troligen värma lufte en hek del med...

men å andra sidan så kör vi kompressorn ganska "snällt" nu, ligger lite under rekomenderat maxvarv och insugstempen stiger nu när tempen ligger runt 0-10+ C aldrig över ca 25 grader

kör för övrigt på e85 å med MS sprut/tändning
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Om man låter en turbo ladda en kompressor i serie så kommer laddtrycket (förutsatt att turbon hänger med) bli med dom siffror du nämner bli så här 2*1,5-1=2bar laddtryck.

Om man tänker sig att kompressorn laddar lite mer och så även turbon... säg 1,5bar från turbon och 1bar från kompressorn: 2,5*2-1=4bar i laddtryck......

Slutledning: ska man tvåstegsladda ska man ha koll på tryckregleringen i båda stegen, annars kan det fort bli lite mycket
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

ok. men det med laddtrycket går ju såklart att lösa enkelt,
det laddet vi har idag från kompressorn kommer få fortsätta vara samma, å sen får man helt enkelt höjja laddet ur turbon sakta men säkert..

men i övrigt finns det några stora nackdelar med att köra så med tvåstegsladdning med kompressor och turbo??
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

amazing skrev: Om man tänker sig att kompressorn laddar lite mer och så även turbon... säg 1,5bar från turbon och 1bar från kompressorn: 2,5*2-1=4bar i laddtryck......
Borde det inte bli 3bar i laddtryck?
Om kompressorn ger 1bar= den dubblar trycket
Om man nu matar den med 1.5bar så borde det väll bli 3bar....eller?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Laddtryck 1,5bar=2,5bar absolut.
Kompressorn dubblar=5bar absolut.
5bar-atmosfärstryck 1bar =4bar laddtryck :wink:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jaja som sagt, hur mycket det dubblar trcvyket osv får man lösa senare isånnafall. bara börja lågt å gå sakt uppåt vartefter det mappas.

men jag tolkar det som att det inte finns några större hinder att köra så??

mer än att det mesta mnåste uppgraderas :doh:
nya stakar, värre koppling, större spridare å merr soppapumpar :hihi: ska tjöta lite på polaren så att det verkligen blir av :hihi:
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

j björk skrev:Laddtryck 1,5bar=2,5bar absolut.
Kompressorn dubblar=5bar absolut.
5bar-atmosfärstryck 1bar =4bar laddtryck :wink:
Så kan man väll inte räkna.
Om man har en bordsfläkt och en kompressor.
Bordsfläkten ger ett tryck på 0,01bar= 1,01bar absolut
Kompressorn dubblar=2,02bar -atmosfärstryck 1bar=1,02
hmm skumt det stämmer ju.
Alltså är det rätt smart att ha turbo och kompressor ihop för trycket ökar
progressivt.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Är man inte ute efter högt laddtryck, kan man ju köra paralellt istället.
Då med backventiler så inte kompressorn trycker bakvägen genom turbon och vise versa.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

j björk skrev:Är man inte ute efter högt laddtryck, kan man ju köra paralellt istället.
Då med backventiler så inte kompressorn trycker bakvägen genom turbon och vise versa.
känns som omdet är bra mycket krånligare bygge då plötsligt, mer saker å tillverka, mindre med plats, å mer som kan gå fel å strula istället :?

finns ju overboost protection så man bara klipper både soppa å tänding å eventuellt även soppapumpar osv nu om det skulle bli nå fel så trycket skulle skena oavsiktligt
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

banan
nu har det gått överstyr.
polaren med 16v spisen har köpt mitt hx35 agg och ska montera i serie med kompressorn,'

så då vill ju inte jag vara sämmre,
har beställt en ny m90 kompressor och nytt turboagg, holset 61 mm in 73 mm Ut.

funkar det med en 46mm wastegate eller?
ska köra med twinentry grenrör å sen dela kanalen hela vägen fram till ventil va det tänkt...

motorn är en supra 7mgte, dvs 3 liters rak sexxa.
orginal block/ vevaxel, fullt balanserat vevparti.
h-profil stakar å nya kolvar.
E85 i tanken trippla soppapumpar, delphi 1000cc/3 bar

motorn ska överladdas med en eaton m90 i botten å sen i andra steget en holset, 61mm kompressor ind /73mm turbin exducer.



portad topp men med orginal kammar.
har fått för mej att en sån motor blir lite väl extrem med vassare kammar, borde funka bra på gata med std kammarna...

tror ni det kan funka eller vad bör ändras? har tänkt ladda typ 0.5 bar i första steget å sen skjuta till så jag får ca 1.5 bars maxladd.

räcker spridarna till tro?
sänka kompet lite eller?? tror det ligger på ca 9:1 orginal
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

knotan> Vad är tanken med kompressorn? Ska den hjälpa till med laddtryck innan turbon kommit igång eller vad har du planerat?

Att montera en rotorkompressor i serie med en turbo tillför ju ingenting förutom att du kan använda högre laddtryck än enbart kompressorn eller turbon skulle klara av. Då du skriver att du nöjer dig med 1,5 bar i ladd så ser jag inte vitsen med kompressorn.

Skall du få upp responsen och bottendraget med kompressorns hjälp så är det en lösning liknande den VW använder på TSI motorn som gäller. Kompressorn drevad så den laddar rejält från botten till typ 3500rpm därefter kopplas den ur med magnetkoppling eller något spjäll och turbon tar över.

Men kanske om du förklarar så förstår jag också hur du tänkt :)

Mvh Kenneth
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tänk på att turbon ska kunna leverera den luft du tänkt använda vid 1,5 bar redan vid 0,5-0,8bar någonstans.
Kommer nog gå åt rätt stora turbos.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

häng inte upp er på att jag skrev just 1.5 bar, laddet är än så länge flyktigt, dvs det kanske hamnar på 2 bar eller ännu mera sen när det väl är klart,
det är ju sånt man får testa sen typ hur mycket som det verkar gå att mosa med tanke på koppling å bränslesystem osv..

Men vill ju helst ladda typ 1.5 bar+ iallafall. visst skulle det säkert gå att köra med bara en kompressor, men då om jag ska kunna ladda 1.5 bar + med den så blir den dels väldigt stor (kan jag tänka mej?) sen lär den ta enorma krafter från veven??


kör jag på runt 0.5 bar så lär den ju varken ta spciellt mycket energi från veven eller värma luften speciellt mycket.

sen vill man ju inte ha alltför liten turbo som stryper motorn så det ena leder ju till det andra, störrre turbo skulle ju ladda bra mycket senare, men kompressor som hjälper till å dra upp en bra grundeffekt redan från tomgång så kommer troligen inte ens en relativt stor turbo bli speciellt seg att få igång ??

jag är precis som ni säger mycket medveten om att den bästa lösningen vore att låta enbart turbon ladda uppe i varv.

men rent praktiskt så blir det väldigt mycket mer avancerat.
en lösning vore ju som sagt att fixxa en magnetkoppling å sen gå runt med backventiler osv, men nån magnetventil till remskivan finns inte på "min" kompressor..

sen är det " ganska" platsbegränsat med :doh:

så antingen så blir det detta bygge som jag har förklarat, dvs ladda dem i serie eller så blir det bara en vanlig singelturbo. vilket inte känns speciellt roligt eller utmanande... inte nu när jag väl fått för mej att göra nå annorlunda

tanken i första hand är att få en motor som ska startas senast i vår, dvs det är inget planerat 56 års projekt,. utan det ska bli så basic ¨å enkelt som möjligt att bygga.

sen om det funkar jättebra eller urkasst är ju sånt som visar sej.

en sak jag är lite fundersam över är vad björk säger, att turbon måste palla att leverera luftflödet redan vid ganska lågt ladd.
jag har fått för mej att turbon precis som de flesta pumpar klarar högst flöde vid låga tryck, och ju mer tryck som måste användas för å mata motorn med samma mängd luft desto mer kommer man dra ner flödet??

dvs på samma sätt som med bränslet, desto större tryck man har på BTR desto lägre blir flödet.

så igentlöigen borde man klara sej längere med samma turbo än om man hade matat hela trycket med bara turbon??

hur som helst har turbon trots allt 60mm inducer å borde räcka till över 600 kus , nu har jag inte exducermåttet på kompressorn tyvär så vet inte hur högt i ladd man kan räkna med att den tillåter så pass högt flöde,
men troligen uppemot 1.7 bar om det inte är nått väldigt konstigt mått
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

roligt med en förklarning, men som andra sagt du måste upp på en rejält stor fläkt om du skall ha rejält massflöde på låga tryck.

Kolla t.ex. här på garretts GT-serie http://www.lextreme.com/GT.html så ser du att massflödet är störst vid kring 1,5 bar.

Annars så lycka till men vore jag du skulle jag skippa kompressorn ;)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag är inte redigt med på hur man ska läsa dem flödesdiagrammen, men om jag då fattar rätt så flödar alltså turbons kompressor mer vi högre tryck??
eller har det med att göra att med högre tryck så levererar motorn mer effekt å med det följer högre avgastryck som höjjre turbons varvtal= mer flöde. eller är jag ute å cycklar helt nu :?
Skriv svar