Turbotrycksmätare luft/avgastryck
Turbotrycksmätare luft/avgastryck
Fick en ide idag när jag satt och lurade.
Tänkte att jag skulle koppla turbotrycket och avgasmotrycket på samma turbotrycksmätare med två ventiler som man kan växla emellan och stänga ena ingånen.
Detta för att slippa en separat tryckmätare för avgastryck.
Kanske någon som redan provat. Är jag ute på cykeln, finns det uppenbara nackdelar som jag inte tänkt på?
Tänkte att jag skulle koppla turbotrycket och avgasmotrycket på samma turbotrycksmätare med två ventiler som man kan växla emellan och stänga ena ingånen.
Detta för att slippa en separat tryckmätare för avgastryck.
Kanske någon som redan provat. Är jag ute på cykeln, finns det uppenbara nackdelar som jag inte tänkt på?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 35
- Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm
Nackdelen är väl att man inte kan se båda samtidigt, lite av det intressanta försvinner ju.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Men är inte det intressanta igentligen att kunna följa motrycket och se att det följer ok värden oavsett laddtryck om du vet det maximala laddtrycket.
Men det här med avgasmottryck är jag inte så insatt i måste jag erkänna.
Men det här med avgasmottryck är jag inte så insatt i måste jag erkänna.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Inte jag heller, men jag tänker att det kan vara intressant att se hur det ena påverkar det andra i alla lägen så att säga.
Men att kunna se ibland är ju förstås mycket bättre än inte alls.
Kan ju lätt bli lite mycket mätare ibland
Men att kunna se ibland är ju förstås mycket bättre än inte alls.
Kan ju lätt bli lite mycket mätare ibland
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 35
- Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm
Men med magnetventiler och en vippa som du slår till och från och växlar mellan ventilerna får man differanstrycket.marmander skrev:Mer intressant hade det nog varit med en difftrycksmätare, det är ju det som avgör hur bra motorn spolar (dvs hur bra grundmotorn kommer jobba).
Jag har 2 små magnetventiler från ett gammalt nos-system.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Ja, du kommer ju kunna se laddtrycket och avgastrycket och sedan kunna räkna fram differensen, men inte själva difftrycket direkt på mätaren, eller har jag fattat fel?Driddler skrev:Men med magnetventiler och en vippa som du slår till och från och växlar mellan ventilerna får man differanstrycket.marmander skrev:Mer intressant hade det nog varit med en difftrycksmätare, det är ju det som avgör hur bra motorn spolar (dvs hur bra grundmotorn kommer jobba).
Jag har 2 små magnetventiler från ett gammalt nos-system.
Hur du än gör, så blir det säkert bra, det är ju du som skall läsa av mätvärdena och då vet du ju bäst själv vad du är intresserad av att veta. Bara en idé jag själv haft att mäta rent difftryck..
Tänk bara på att NOS-ventilerna är gjorda för kortare impulser och inte konstant 12v, du får alltså använda seriemotstånd för att kunna köra kontinuerligt (jag har provat utan och då luktar det bränt en kort stund senare... )
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Den här ser inte dum ut ...
http://www.sini.se/download/katalog/040601.pdf
Stora nålen visar tryck som en vanlig tryckmätare.
Den lilla svarta nålen har en skala där difftrycket avläses mot huvudnålen, både över och undertryck. Om båda nålarna pekar åt samma håll är difftrycket noll.
http://www.sini.se/download/katalog/040601.pdf
Stora nålen visar tryck som en vanlig tryckmätare.
Den lilla svarta nålen har en skala där difftrycket avläses mot huvudnålen, både över och undertryck. Om båda nålarna pekar åt samma håll är difftrycket noll.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
Svetsa på lock i vardera ändan av en rörstump och ta upp ett hål i ena "locket" med en hålsåg så att man kan montera en vanlig laddtrycksmätare. Koppla laddtrycket till mätaren och trycksätte röret med avgasmottrycket. Om man får det här tätt så borde man ju ha byggt sig en difftrycksmätare modell Mulle Meck.......
Eller är jag ute på en cykeltur nu??????
///Jerry Lundgren
Eller är jag ute på en cykeltur nu??????
///Jerry Lundgren
Vet inte om jag skulle vilja bulta dit den där på min instrumentpanelJoBy skrev:Den här ser inte dum ut ...
http://www.sini.se/download/katalog/040601.pdf
Stora nålen visar tryck som en vanlig tryckmätare.
Den lilla svarta nålen har en skala där difftrycket avläses mot huvudnålen, både över och undertryck. Om båda nålarna pekar åt samma håll är difftrycket noll.
Dom är rätt feta
Dom är till för att se difftrycket på pumpar mellan tryck och sugsida. Men den lär funka.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Det är för dåligt mos i snurran om du kan läsa av dessa självpeppe skrev:Att kunna läsa av laddtryck & mottryck samtidigt känns ju som hela idén. Med en mätare så fallerar ju det.
Tror inte man är sugen på att sitta och fippla på någon strömbrytare då man ryter ur maskin på 2bar eller så
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???