Turbotrycksmätare luft/avgastryck

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Turbotrycksmätare luft/avgastryck

Inlägg av Driddler »

Fick en ide idag när jag satt och lurade.

Tänkte att jag skulle koppla turbotrycket och avgasmotrycket på samma turbotrycksmätare med två ventiler som man kan växla emellan och stänga ena ingånen.

Detta för att slippa en separat tryckmätare för avgastryck.

Kanske någon som redan provat. Är jag ute på cykeln, finns det uppenbara nackdelar som jag inte tänkt på?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

Smart ide :thumbright: jag har tänkt bygga nåt för avgastrycket också men har bara en bra tryckmätare, men jag tror det hade varit bättre med nån
ventil till en luftcylinder så kan man växla snabbt.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

För snabba växlingar lär det funka med en liten magnetventil och vippa.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Nackdelen är väl att man inte kan se båda samtidigt, lite av det intressanta försvinner ju.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Men är inte det intressanta igentligen att kunna följa motrycket och se att det följer ok värden oavsett laddtryck om du vet det maximala laddtrycket.

Men det här med avgasmottryck är jag inte så insatt i måste jag erkänna.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Inte jag heller, men jag tänker att det kan vara intressant att se hur det ena påverkar det andra i alla lägen så att säga.

Men att kunna se ibland är ju förstås mycket bättre än inte alls.
Kan ju lätt bli lite mycket mätare ibland :doh:
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Mer intressant hade det nog varit med en difftrycksmätare, det är ju det som avgör hur bra motorn spolar (dvs hur bra grundmotorn kommer jobba).
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

En sån här borde funka, men man får nog plugga returen annars läcker det
väl baklänges.
Bild
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

marmander skrev:Mer intressant hade det nog varit med en difftrycksmätare, det är ju det som avgör hur bra motorn spolar (dvs hur bra grundmotorn kommer jobba).
Men med magnetventiler och en vippa som du slår till och från och växlar mellan ventilerna får man differanstrycket.

Jag har 2 små magnetventiler från ett gammalt nos-system.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Driddler skrev:
marmander skrev:Mer intressant hade det nog varit med en difftrycksmätare, det är ju det som avgör hur bra motorn spolar (dvs hur bra grundmotorn kommer jobba).
Men med magnetventiler och en vippa som du slår till och från och växlar mellan ventilerna får man differanstrycket.

Jag har 2 små magnetventiler från ett gammalt nos-system.
Ja, du kommer ju kunna se laddtrycket och avgastrycket och sedan kunna räkna fram differensen, men inte själva difftrycket direkt på mätaren, eller har jag fattat fel?

Hur du än gör, så blir det säkert bra, det är ju du som skall läsa av mätvärdena och då vet du ju bäst själv vad du är intresserad av att veta. Bara en idé jag själv haft att mäta rent difftryck..

Tänk bara på att NOS-ventilerna är gjorda för kortare impulser och inte konstant 12v, du får alltså använda seriemotstånd för att kunna köra kontinuerligt (jag har provat utan och då luktar det bränt en kort stund senare... )
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Den här ser inte dum ut ...

Bild

http://www.sini.se/download/katalog/040601.pdf

Stora nålen visar tryck som en vanlig tryckmätare.
Den lilla svarta nålen har en skala där difftrycket avläses mot huvudnålen, både över och undertryck. Om båda nålarna pekar åt samma håll är difftrycket noll.
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

Svetsa på lock i vardera ändan av en rörstump och ta upp ett hål i ena "locket" med en hålsåg så att man kan montera en vanlig laddtrycksmätare. Koppla laddtrycket till mätaren och trycksätte röret med avgasmottrycket. Om man får det här tätt så borde man ju ha byggt sig en difftrycksmätare modell Mulle Meck.......

Eller är jag ute på en cykeltur nu??????

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

JoBy skrev:Den här ser inte dum ut ...

Bild

http://www.sini.se/download/katalog/040601.pdf

Stora nålen visar tryck som en vanlig tryckmätare.
Den lilla svarta nålen har en skala där difftrycket avläses mot huvudnålen, både över och undertryck. Om båda nålarna pekar åt samma håll är difftrycket noll.
Vet inte om jag skulle vilja bulta dit den där på min instrumentpanel :hihi: :hihi:

Dom är rätt feta :hihi:

Dom är till för att se difftrycket på pumpar mellan tryck och sugsida. Men den lär funka.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Att kunna läsa av laddtryck & mottryck samtidigt känns ju som hela idén. Med en mätare så fallerar ju det.

Tror inte man är sugen på att sitta och fippla på någon strömbrytare då man ryter ur maskin på 2bar eller så ;)
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

peppe skrev:Att kunna läsa av laddtryck & mottryck samtidigt känns ju som hela idén. Med en mätare så fallerar ju det.

Tror inte man är sugen på att sitta och fippla på någon strömbrytare då man ryter ur maskin på 2bar eller så ;)
Det är för dåligt mos i snurran om du kan läsa av dessa själv :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Skriv svar