christer j Suzuki Hayabusa motor (700+ hp)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9923
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ja är inte schwitzers kompressor väldigt mycket högre så den komprimerar luften mera innan den skickas ut i exducern?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Karel
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: tor feb 09, 2006 6:23 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Karel »

Hoj.. vart kan man köpa sånna snygga klämmor?

(de rosa eloxerade)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Normalt sett brukar man väl säga att det är förhållandet mellan inducier och exducier som avgör vilket tryckförhållande turbon vill jobba med?

Men kan man då alltså istället om man går upp i inducier storlek på en given exducier, göra kompessorhjulet djupare och få samma effekt?

Jag trodde det handlade om att hastigheten ökar när luften kommer längre ut i exduciern.
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Jag vet inte om detta är rätt ställe att lägga dessa bilderna men det blir
jag väl snart varse om. Har gjort en ny snurra åt en kille som ska ha den
på en 3.1liters 16V önskemål om 1000hk potential men ändå gatbruks-
potential (som alla vill ha..hehe) 74,5mm ind i en ny större kåpa som
flödar bättre nära choke (flyttar choke lite). Har försökt att spara så
mycket vikt som möjligt genom att välja lättaste komponenterna och
bearbetat dom flitigt, sparade 3,5kg på en ny cnc fräst backplate i alu
och nästan 1kg på att göra nytt utlopp på turbinhuset. Jag tror att det här
blir en mycket bra turbo.
/Christer
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 9985
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Rätt ställe ? Ja visst. ;)
Jag tycker det är kul att se vad man kan hitta om man vill ha något som är "förädlat".
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Imponerande, är det borg warner grejer den baseras på?
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Karel, jag köper wiggins klämmorna från burns stainless i USA.

Jbjörk, jo du har rätt ,normalt sett är det trimmet som till stor del
avgör vilka tryck kompressorn jobbar bra vid. Schwitzer´s hjul är
ca 1/3 djupare än andras (generellt sett) och har en kraftig midja ,
på så vis kan dom hålla nere stora diametern på hjulen och få igång dom
lätter utan att tryck förmåga ,snarare klara tryck som dom andra inte
kommer i närheten av.
Ja turbon på bilderna är baserad på S400 bitar.

/Christer
Fred
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: lör mar 03, 2007 9:05 pm

Inlägg av Fred »

Ser ut att bli en trevlig pjäs det där. Vad är det för exducer och A/R?

Vad kostar en sådan variant i runda slängar av dig, Christer?


Ser att det ligger fina avlastningsventiler i lådorna och vilar också. ;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9923
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Riktigt fränt det jobbar med mer än bara kapacitet på turbon.
Jag tänker på vikt och så..

Tror den där kommer sitta på en Volvomotor faktiskt.. så den är postat på helt rätt forum.
Intressant o se om toppen levererar även med turbo :)

EDIT.... Geeezuz.. :doh:
du skrev juh 16v..
ja tänkte på en volvo med 8v evotopp.. doh..

gå å skäms med mig... *S*
Senast redigerad av Kadett4wd den sön dec 30, 2007 9:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Mukke muke pruddligt Christer.
Verkligen.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

jepp

Inlägg av calle Bengtsson »

porr å snusk helt enkelt, Väldigt snyggt gjord, får man fråga vad en sånn pläs kostar ???

jag är nyfiken på turbosar till Volvo femmor med Enkelt inlopp,

jag är sugen på en garret 3582 med rostfria avgashuset från , men jag pratat med Jesper han har lurat i mig att schwitser är bra :)

kan jag skicka ett PM christer?
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Tack för alla snälla ord!

Fred ,denna har turbin exd på 74,5mm och 0,9 A/R.

Det är bara och skicka PM calle.
/Christer
Steen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor dec 13, 2007 10:40 pm

Inlägg av Steen »

Otroligt vackert arbete.
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Bump :) :thumbright:
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
frejohg
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 28, 2008 9:30 pm

Inlägg av frejohg »

Hur blev busamotorn till slut?
Skriv svar