Ja, det är den nedre delen som skall vara slät.
Att en bil har 360 graders spår betyder inte att den andra skall ha det eller att det är bättre. Det är dyrare att tillverka och ger inte samma bärighet.
Min cheva t.ex har det bakersta lagret med 360 graders spår. Jag är tämligen säker på att det beror på att vevaxeln slänger runt så pass mycket i det lagerläget (eller är risk för) att man inte har någon garanterad/definierad lågtryckszon i lagret. Alltså berende på balansen på svänghjul/converter, varvtal och belastning så kommer lågtryckszonen (sugsidan på lagret) att vara på olika ställen. Genom att ha oljetillförseln utmed hela periferin har man då säkrat tillförseln på bekostnad av t.ex bärighet.
Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
løfter denne tråden igjen.
Det har vært gjort mange tester som viser at det blir nok smøring av rådelager med 180 grader spor i ramlager og at det normalt ikke blir forbedring med spor 360 grader. Mahle har gjort tester på dette og har publisert en artikkel om dette. Det jeg tenker er at nok smøring av lager er en sak, men nok kjøling av lager kan vel bli noe annet. ? Det må vel bli mer flow/ mer kjøling med 360 grader spor i ramlager. Spørsmålet er vel om belastningen på ramlager blir for stor når du endrer fra slett lager til lager med spor.. Er det noen som har erfart at ramlagrene ikke holder hvis det endres til ramlager med spor på en motor som ikke har det originalt?
Det har vært gjort mange tester som viser at det blir nok smøring av rådelager med 180 grader spor i ramlager og at det normalt ikke blir forbedring med spor 360 grader. Mahle har gjort tester på dette og har publisert en artikkel om dette. Det jeg tenker er at nok smøring av lager er en sak, men nok kjøling av lager kan vel bli noe annet. ? Det må vel bli mer flow/ mer kjøling med 360 grader spor i ramlager. Spørsmålet er vel om belastningen på ramlager blir for stor når du endrer fra slett lager til lager med spor.. Er det noen som har erfart at ramlagrene ikke holder hvis det endres til ramlager med spor på en motor som ikke har det originalt?
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
I would say that bearing no groove is more sensible to any change in bearings operational load point. More load or speed, bearing will heat up and clearence starts to decrease. Less oil flow because bearing clearance is tighter, reducing curtain area. Eventually heat is evenly distributed and everything is back to normal.
But if the oil flow is too low to reduce bearing temperature, the seizure will happen.
Journal bearings with full groove are more tolerant to heat changes. Oil flow through the bearing can be multiple times greater with grooved bearings.
But if the oil flow is too low to reduce bearing temperature, the seizure will happen.
Journal bearings with full groove are more tolerant to heat changes. Oil flow through the bearing can be multiple times greater with grooved bearings.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Big question is about the main bearing load capacity i big enough with 360 deg groove on an engine designed for 180 deg grooved main bearing. Is there anyone with experiences after trying this?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Bärigheten på lagret minskar med oljespår.
https://www.researchgate.net/publicatio ... e_bearings
https://www.kingbearings.com/wp-content ... arings.pdf
Erland
https://www.researchgate.net/publicatio ... e_bearings
https://www.kingbearings.com/wp-content ... arings.pdf
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Enligt K1 technologies är kryssborrning av ramlagen inte bra på högvarviga motorer.
Anledningen är att när ena oljehålet får tryck från spåret i veven mot centripetalaccelerationen så läcker det andra hålet pga. centripetalaccelerationen.
https://blog.k1technologies.com/what-is ... hot-oiling
Man kan köra in oljan i centrum av veven med som på en Fiddymotor. Då hjälper centripetalaccelerationen utan att skapa motstånd när oljan ska in i veven
https://www.highpowermedia.com/Archive/ ... aft-oiling
http://umu.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Erland
Anledningen är att när ena oljehålet får tryck från spåret i veven mot centripetalaccelerationen så läcker det andra hålet pga. centripetalaccelerationen.
https://blog.k1technologies.com/what-is ... hot-oiling
Man kan köra in oljan i centrum av veven med som på en Fiddymotor. Då hjälper centripetalaccelerationen utan att skapa motstånd när oljan ska in i veven
https://www.highpowermedia.com/Archive/ ... aft-oiling
http://umu.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
På en ordinær motor med smøring av vevlager via ramlager bør oljetrykket være minst 2 bar høyere enn centrifugalkraften. Da er det bare å regne ut hvor hvor høgt oljetrykk du må ha vs varvtal , diameter på ramlager. Vedr 360 grader smørespor så er jeg rimelig sikker på at det gir bedre kjøling av vavlager . Teoretisk får du da tilført olje 500-540 grader pr 720 grader vs 360 grader pr 720 grader. Tror da også at det er viktig at lageroverfall har oljekanal for kunne holde oppe trykket i ramlageret.