Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
- E-Tech
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: fre jun 27, 2008 4:58 pm
- Ort: Jästrikland
- Kontakt:
Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
som rubriken lyder!? den motor de handlar om är BMW M50 med 2,8 vev som kommer gå med turbo och runt 1,5bars tryck och E85 motorn gav tidigare 437 whp på 1,2bar och motorn var då 28,000mil och o-öppnad. så vad är bäst ? 360 GRADERS SMÖRJSPÅR eller inte???? //E-Tech
Vart jag än vänder ska jag rita svarta ränder
9,92 & 235kmh
http://www.booghteck.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
9,92 & 235kmh
http://www.booghteck.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Detta är en intressant fråga.
360 graders spår ger juh möjlighet att smörja vevstakslagret hela tiden.
Men ett ~180graders spår stryper upp flödet från pumpen och kan skapa en hårdare 'puls' med olja in i lagret då pumpen får 'mera' kapacitet.
Har för mig DTM maskinerna BMW byggde(4cyl) hade även spår i lagret och bakom lagret, med hål genom lagret.
Jag har testat det på min opelmaskin, men kan inte säga om nåt blev bättre eller ej.
360 graders spår ger juh möjlighet att smörja vevstakslagret hela tiden.
Men ett ~180graders spår stryper upp flödet från pumpen och kan skapa en hårdare 'puls' med olja in i lagret då pumpen får 'mera' kapacitet.
Har för mig DTM maskinerna BMW byggde(4cyl) hade även spår i lagret och bakom lagret, med hål genom lagret.
Jag har testat det på min opelmaskin, men kan inte säga om nåt blev bättre eller ej.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Utan...
Det ger högre bärighet på lagret... runt 18 % enl. någon källa.
var det enkla svaret
MEN:
Ramlager (journal bearings) är inte så enkla som man kan tro, så att byta design på smörjningen till ramlagrena redikalt (sätta in ett 360 graders smörjspår i en som inte har det std.) är inget man skall göra utan att veta vad man gör. I praktiken byter man ju då ut ett brett lager mot två smala. Lagret får då bättre tålighet mot böjning av vevaxeln och om jag fattat det rätt lite bättre egenskaper vid höga varv, på bekostnad av max last på lagret. Att byta från ett noll till 180 graders spår (vid inloppet) törs man normalt göra då det ger bättre kylning av lagret.
Att ha en turbo på en motor som inte är gjord för det krånglar till det hela, då man har ändrat förutsättningarna för lagret (lasten pga motorns moment... vill inte ha 360 graders smörjspår) samt börjningen av vevaxeln som snedbelastar lagren mer än original (här kan det vara bra med ett 360 graders smörjspår)
utan att vara väldigt kunnig om lagrenas belastning.. teoretiskt eller av erfarenhet.. så är det alltid en chansning vid förändring av lagrenas förutsättningar och risken ökar med hur mycket man överskrider motorns designade belasting .
varför skrev jag i denna tråden.. nu har jag fått ont i huvudet
Det ger högre bärighet på lagret... runt 18 % enl. någon källa.
var det enkla svaret
MEN:
Ramlager (journal bearings) är inte så enkla som man kan tro, så att byta design på smörjningen till ramlagrena redikalt (sätta in ett 360 graders smörjspår i en som inte har det std.) är inget man skall göra utan att veta vad man gör. I praktiken byter man ju då ut ett brett lager mot två smala. Lagret får då bättre tålighet mot böjning av vevaxeln och om jag fattat det rätt lite bättre egenskaper vid höga varv, på bekostnad av max last på lagret. Att byta från ett noll till 180 graders spår (vid inloppet) törs man normalt göra då det ger bättre kylning av lagret.
Att ha en turbo på en motor som inte är gjord för det krånglar till det hela, då man har ändrat förutsättningarna för lagret (lasten pga motorns moment... vill inte ha 360 graders smörjspår) samt börjningen av vevaxeln som snedbelastar lagren mer än original (här kan det vara bra med ett 360 graders smörjspår)
utan att vara väldigt kunnig om lagrenas belastning.. teoretiskt eller av erfarenhet.. så är det alltid en chansning vid förändring av lagrenas förutsättningar och risken ökar med hur mycket man överskrider motorns designade belasting .
varför skrev jag i denna tråden.. nu har jag fått ont i huvudet
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- E-Tech
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: fre jun 27, 2008 4:58 pm
- Ort: Jästrikland
- Kontakt:
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
får ta och fråga någon duktig när man kommer hem från USA om inte någon som har bra koll här...... //E-Tech
Vart jag än vänder ska jag rita svarta ränder
9,92 & 235kmh
http://www.booghteck.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
9,92 & 235kmh
http://www.booghteck.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Till race Vipers fanns även 240 graders lager. Det nedre hade då spår endast i sidorna.
På den var även ramtappen kryssborrad. Det med smörjhål i veven är väldigt känsligt.
Om hålen hamnar på fel ställe kan trycket i veven bli så högt av centripetalaccelereationen
som verkar på oljan att den inte kan komma in i veven på höga varv.
det är inte oljepumpen som ger oljetrycket till vevstakslagren utan just centripetalaccelerationen.
Oljepumpen trycker bara in oljan i veven. Felborrade hål i vevaxeln hade vissa Scat vevar.
Från Kina förstås.
Erland
På den var även ramtappen kryssborrad. Det med smörjhål i veven är väldigt känsligt.
Om hålen hamnar på fel ställe kan trycket i veven bli så högt av centripetalaccelereationen
som verkar på oljan att den inte kan komma in i veven på höga varv.
det är inte oljepumpen som ger oljetrycket till vevstakslagren utan just centripetalaccelerationen.
Oljepumpen trycker bara in oljan i veven. Felborrade hål i vevaxeln hade vissa Scat vevar.
Från Kina förstås.
Erland
- E-Tech
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: fre jun 27, 2008 4:58 pm
- Ort: Jästrikland
- Kontakt:
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
med andra ord så är de original som gäller //E-Tech
Vart jag än vänder ska jag rita svarta ränder
9,92 & 235kmh
http://www.booghteck.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
9,92 & 235kmh
http://www.booghteck.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
I nån av de senare Race Tech eller Race Tech Engines var det en artikel om oljekanalerna
i veven och deras radie från centrum. Stod nog en massa annat vettigt också.
Jag ska försöka hitta artikeln.
Erland
i veven och deras radie från centrum. Stod nog en massa annat vettigt också.
Jag ska försöka hitta artikeln.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
bmw orginal ska inte ge några problem skule jag tro så länge du inte ändrar varvtalet extremt mycket. men en intresant fråga har inte funderat så mycket på detta.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Vet inte hur det är med andra bilmodeller.
Men just Volvos vitmotorer har en tendens att få ram- och vevlager ras. Dem har bara oljekanal i undre lagret.
Men som jag fick erfara här för en tid sedan (håller på att trimma upp en motor). Så sattes det i lager med 360 oljekanal i vissa 850R motor. Och ingen av dem har skurit (vad jag vet). Utan tvärt om, en kille hörde av sig och undrade vad det var för lager. För den såg helt nya och fräscha ut efter 30K..
Sen kan man ju fråga sig varför Volvo valde att gå ifrån dem.
Och tyvärr finns dem inte att få tag i på eftermarknaden. Bara om man har riktigt bra kontakter på motorfabrikens lager.. he he
Så jag tror att det bara är fördelar med 360 oljekanal.
Men just Volvos vitmotorer har en tendens att få ram- och vevlager ras. Dem har bara oljekanal i undre lagret.
Men som jag fick erfara här för en tid sedan (håller på att trimma upp en motor). Så sattes det i lager med 360 oljekanal i vissa 850R motor. Och ingen av dem har skurit (vad jag vet). Utan tvärt om, en kille hörde av sig och undrade vad det var för lager. För den såg helt nya och fräscha ut efter 30K..
Sen kan man ju fråga sig varför Volvo valde att gå ifrån dem.
Och tyvärr finns dem inte att få tag i på eftermarknaden. Bara om man har riktigt bra kontakter på motorfabrikens lager.. he he
Så jag tror att det bara är fördelar med 360 oljekanal.
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Nja...du menar nog övre lagret, det som sitter i blockhalvan där oljan matas ifrån. De har ett ca 5mm brett spår där oljan mynnar ut genom tre hål (tror jag det var). Den undre lagerhalvan som sitter i gördeln är helt slät.Men just Volvos vitmotorer har en tendens att få ram- och vevlager ras. Dem har bara oljekanal i undre lagret.
Hur funkar det med uppslipade droppformade mynningar ut mot vevlagerna. Har sett det på vissa trimmade motorer. Ökar det ejektorverkan el liknande ute vid lagret?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Jag vet att Jonus i Norge byter i sina audimaskiner till 360 smörjning.
sen vet jag inget mer om det blir bra eller ej
sen vet jag inget mer om det blir bra eller ej
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Man vill aldrig att oljetillförseln skall hamna i tryckfördelningszonen.
I en bilmotor kommer excentrisiteten för vevaxel i lagerläget att variera då lasten är långt ifrån konstant i tiden. (För den intresserade kan jag posta en bild på spektaklet) I det avseendet är fördel att att periferiellt smörjspår.
Men antar att det finns aspekter som värme, förluster osv. Är oxå ganska säker på att det finns utrett
I en bilmotor kommer excentrisiteten för vevaxel i lagerläget att variera då lasten är långt ifrån konstant i tiden. (För den intresserade kan jag posta en bild på spektaklet) I det avseendet är fördel att att periferiellt smörjspår.
Men antar att det finns aspekter som värme, förluster osv. Är oxå ganska säker på att det finns utrett
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Min Opelmotor har 360 grader std.
Likaså gamla CIH maskin.
Likaså gamla CIH maskin.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Helt rätt. Man måste snurra på motorstativet i bland.. he hePacman skrev:Nja...du menar nog övre lagret, det som sitter i blockhalvan där oljan matas ifrån. De har ett ca 5mm brett spår där oljan mynnar ut genom tre hål (tror jag det var). Den undre lagerhalvan som sitter i gördeln är helt slät.Men just Volvos vitmotorer har en tendens att få ram- och vevlager ras. Dem har bara oljekanal i undre lagret.
Hur funkar det med uppslipade droppformade mynningar ut mot vevlagerna. Har sett det på vissa trimmade motorer. Ökar det ejektorverkan el liknande ute vid lagret?
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Ramlager med eller utan 360 GRADERS SMÖRJSPÅR ??????
Om man skulle vara sugen på denna operation kan man väl använda den övre halvan nere oxå, som det är spår färdigt i? Det ska väl inte spela någon roll att hålen är där, dom ligger ju mot gördeln ändå.Stettler skrev:Vet inte hur det är med andra bilmodeller.
Men just Volvos vitmotorer har en tendens att få ram- och vevlager ras. Dem har bara oljekanal i undre lagret.
Men som jag fick erfara här för en tid sedan (håller på att trimma upp en motor). Så sattes det i lager med 360 oljekanal i vissa 850R motor. Och ingen av dem har skurit (vad jag vet). Utan tvärt om, en kille hörde av sig och undrade vad det var för lager. För den såg helt nya och fräscha ut efter 30K..
Sen kan man ju fråga sig varför Volvo valde att gå ifrån dem.
Och tyvärr finns dem inte att få tag i på eftermarknaden. Bara om man har riktigt bra kontakter på motorfabrikens lager.. he he
Så jag tror att det bara är fördelar med 360 oljekanal.
Jag tror fan att det sitter 360gr lager i ett 850 glt-block jag har liggandes i garaget, måste kolla hur det ser ut där. Men dom t5 spisar jag har sitter det bara spår i övre halvan, så jag har hela tiden utgått ifrån att det ska va slätt nedre lager i turbomotorn?
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek