Bygge av flödes bänk!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Bygge av flödes bänk!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag har nu tänkt bygga en ny mer avanserad flödesbänk där man får exakta flöden, den gammla bänken som jag och peter byggde har fungerat utmärkt som lärobänk men den var mer en "se om det vart bättre bänk" med nåra olika värden från MC express bänk inlagda.

Den nya bänken kommer att baseras på AUDIE TECHNOLOGYs Flow Quik 3" utrustning.

Målet med den nya bänken är att kunna göra fullständiga utvärderigar av toppar till kunder med motorer från 1500cc till full race V8 och sen också erbjuda åtgärder för att förbättra dom.

Med en dataöverföring så läggs alla flödes data in i ett dataprogram där det presenteras flödesdiagram, flödeskoefficienter, gashastigheter, mm.

Jag skall kunna köra toppar som flödar upp till ca 600cfm/vid ärliga 28tum vac. Det motsvarar V8 sugmotor effekter på ca 1000+hk.

Det går att flöda ännu större toppar också med 3" Flow Quik men det blir problem med strömförsörjningen!

Här finns mer info

http://www.audietech.com/


jag återkommer med bilder eftersom byggandet tar form!
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis dec 04, 2007 6:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Har redan en sådan i Garaget. Fungerar helt okey...
Flow Quick upp till 450 CFM / 28"
Allt klart att flöda med....
Finns i Umeå..
Har klart för olika cylinderborr och för att flöda både 4 och 2 ventils toppar.
Utför mätningar på beställning.
En hel del toppar flödade sen tidigare i biblioteket mest Volvo. Cheva BB Seat Audi BMW m.m
Senast redigerad av ANorberg den sön dec 27, 2009 9:08 pm, redigerad totalt 2 gång.
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Låter intressant jens,måste komma ner på ett studiebesök här framöver och kolla på nya bänken och även returnera fräsverktyget jag lånat.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ANorberg skrev:Har redan en sådan i Garaget. Fungerar helt okey...
Allt klart att flöda med....
Finns i Umeå..
Har klart för olika cylinderborr och för att flöda både 4 och 2 ventils toppar.
Utför mätningar på beställning.
En hel del toppar flödade sen tidigare i biblioteket mest Volvo.
http://194.165.231.32/hemma//mhellstrom/P1000043L.jpg
jo jag vart lite inspererad av ditt bygge så jag har kopierat ditt konsept litegrann, hoppas du inte mistycker?

vi har nog olika kunder också så jag knycker nog inte dina!

jag ska inrikta mig mer på turbo dragrace och V8 sug/överladdade motorer därför så köpte jag 3" moddellen som mäter stora V8 toppar utan att behöva gå ned i mättryck.

Du är inte intreserad av att följa med till flödestävlingen i stockholm i aprill? skulle va kul med två norrlands team!

mer info http://forum.turboperformanceclub.com/v ... p?t=111281
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Ska du göra dig av med den gamla bänken??
Jag kan vara intresserad i så fall!

Mvh Peter
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

den är redan såld!
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Ingen fara med konkurensen....Det finns så många flödesbänkar i Svedala...Jag flödar för att kunna simulera i Dynomation som jag uppdaterat i år med en variant som klarar lite turbo åxå.
Försöker få helheten i simuleringen med så många rätta parametrar som möjligt.
Gunnar har kam mätutrustning och Bromsbänk och är duktig på motorsidan. Jag har flödesbänk o mätutrustning för bil och kan lite om elektronik.
Jag har gjort en kombi variant av min 2" som klarar 450cfm / 28" Klarar både små flöden och stora med en liten klurig lösning.
Som du skriver går det ström...3x15 amp går det för mig...vid fullt flås..
Flödes SM...har inte satt mig in i hur det skulle gå till...Men det låter ju fränt...
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Vi fick testa en mycket fin flödesbänk hos Gösta (Novan) i Vilhelmina, hemmabyggd mycket snygg i stil med FLOW PRO bänken man kan se på bilderna på sidan... nogrannhet på 1 cfm!

12 motorer från USA va det enda han behövde köpa, Den kunde både suga och trycka!
Klarade lätt 370cfm 28", tror endast 6-7 motorer behövdes.

Klarade 1150+ cfm dominator vid 10" pelare.

Ljudnivån var dock extremt hög!
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

dezzan skrev:Vi fick testa en mycket fin flödesbänk hos Gösta (Novan) i Vilhelmina, hemmabyggd mycket snygg i stil med FLOW PRO bänken man kan se på bilderna på sidan... nogrannhet på 1 cfm!

12 motorer från USA va det enda han behövde köpa, Den kunde både suga och trycka!
Klarade lätt 370cfm 28", tror endast 6-7 motorer behövdes.

Klarade 1150+ cfm dominator vid 10" pelare.

Ljudnivån var dock extremt hög!
testade ni CBB topparna?
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

dezzan skrev:Vi fick testa en mycket fin flödesbänk hos Gösta (Novan) i Vilhelmina, hemmabyggd mycket snygg i stil med FLOW PRO bänken man kan se på bilderna på sidan... nogrannhet på 1 cfm!

12 motorer från USA va det enda han behövde köpa, Den kunde både suga och trycka!
Klarade lätt 370cfm 28", tror endast 6-7 motorer behövdes.

Klarade 1150+ cfm dominator vid 10" pelare.

Ljudnivån var dock extremt hög!
ja hörselskydd är ett måste..jag e van motorbuller men flödesbänken låter som en Jet motor ..
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Har ett par skruvkompressorer som ligger & skräpar. Är det någon som har provat att använda en sån för att skapa undertrycket till bänken?
/ Peter
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Är det skruv kompressor typ motor överladdning? Har tittat på Atlas copco rätt fina saker funkar nog... den jag tittade på behövde 15 20 kwa motor..ingen liten el motor att använda
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Det är Autorotorkompressorer, så dom kräver väl en halvskaplig elmotor som drar mycket ström :D Men det gör ju iofs en hel hög med elmotorer som suger vacuum oxå! Den jag tänkte använda ger 10,3 kubikmeter/min så det ska nog räcka med flöde :shock: / Peter
Hoppsan jag räknade lite på det och insåg att 10,3 kubikmeter/min = 363,7CFM! Har jag räknat rätt? Man får kanske tänka om?
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Jens, förlåt att jag snyltar på din tråd, men har du prislistan från Audietech? Om du har den så vore jag väldigt tacksam om jag kunde få en kopia :D / Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

blownharley skrev:Jens, förlåt att jag snyltar på din tråd, men har du prislistan från Audietech? Om du har den så vore jag väldigt tacksam om jag kunde få en kopia :D / Peter


Measuring Unit (2 inch) 579.00
Measuring Unit (3 inch) 620.00
Measuring Unit (2 & 3 inch combo) 690.00
Software 99.00
Briggs Engine adapter 90.00
Air Supply & Test Plenum Plans 69.00




Min 3" qick flow med programvara kostade 7900kr hos DTE i sverge och 719dollar i usa.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis jan 03, 2006 12:15 pm, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar