Bygge av flödes bänk!

Diskussioner för erfaret folk
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Bygge av flödes bänk!

Inlägg av SWR »

Pitoter måler jo statisk trykk et sted og dynamisk (overtrykket fra hastigheten) i inngangen til pitoten. Manometeret aner jo ikke hvilken vei du kjører lufta for den dynamiske målinga, så hvis du lager en pitot med "inngang i begge ender" og har et målepunkt i hver ende, så måler du statisk ett sted og dynamisk på innsugsmåling er målepunktet lengst fra sugemotorene dine, altså pekende i retning mot luftas retning. Og når du snur retningen på lufta, så flytter du bare slangen for måling av det dynamiske trykket til den siden nærmest sugemotorene dine slik at du fremdeles møter lufta.. og blokkerer nippelen som ikke er i bruk, selvfølgelig..
-Bjørn
JeeRacing
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons maj 08, 2013 12:29 pm
Ort: Jessheim/Gardermoen, Norway

Re: Bygge av flödes bänk!

Inlägg av JeeRacing »

Tror jeg forstår deg. I prinsippet blir det da to pitot'er.. en i hver retning for måling av dymamisk fløde. Med manull flytting av slange, eller med veksleventil mellom de to. Og fortsatt en skala.

Ser du bor rett bort i gata Bjørn. Du kunne vel ikke tenkt deg å inspirere med din benk? Alltid greit med litt do and don't før jeg begynner.
Erik Dahlberg
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Bygge av flödes bänk!

Inlägg av SWR »

Min er ikke så vakker.. men den virker. Bare å ramle innom hvis du er i Lillestrøm innenfor arbeidstiden.. www.swr-performance.com for adressen :)
-Bjørn
JeeRacing
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons maj 08, 2013 12:29 pm
Ort: Jessheim/Gardermoen, Norway

Re: Bygge av flödes bänk!

Inlägg av JeeRacing »

Jeg har dame.. Og skal ikke be den ut på date :wink:

Prøver å ta en sniktitt i morgen eller Onsdag. Du er å treffe i Isakveien?
Erik Dahlberg
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Bygge av flödes bänk!

Inlägg av SWR »

Jepp, er her i praksis døgnet rundt på denne tiden av året...
-Bjørn
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Bygge av flödes bänk!

Inlägg av Karl V »

Jag vill ha lite tips på hur ni gör för att centrera cylinderdummy under toppen vid flödning? Jag vill ha något som går snabbt att ta isär men som är lätt att få på rätt plats, samma plats rätt plats.

Tänkte på att använda topplocksbultshålen i toppen för att centrera men märkte att de skiljer mellan mitten och yttercylindrarna, dessutom vill jag helst ha något universal som inte är specifikt för en viss topp.

/Karl
RevHead351
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
Ort: Australia

Re: Bygge av flödes bänk!

Inlägg av RevHead351 »

Hi , have a look at this head adapter

Flow Bench Universal Head Adapter Plate made by Brzezinski Racing Products http://www.castheads.com/aluminum_flow_ ... _stand.php
http://www.youtube.com/watch?v=_HViVJ7_qGw get a idea nad copy.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygge av flödes bänk!

Inlägg av Erland Cox »

Karl V skrev:Jag vill ha lite tips på hur ni gör för att centrera cylinderdummy under toppen vid flödning? Jag vill ha något som går snabbt att ta isär men som är lätt att få på rätt plats, samma plats rätt plats.

Tänkte på att använda topplocksbultshålen i toppen för att centrera men märkte att de skiljer mellan mitten och yttercylindrarna, dessutom vill jag helst ha något universal som inte är specifikt för en viss topp.

/Karl

Jag har en aluminiumplatta med stifthålen till de flesta toppar jag flödar.
Stifthål så att jag kan flöda alla cylindrarna.
Om jag har en topp som inte passar och den har bulthålen på samma avstånd runt cylindern
så centrerar jag genom att titta genom bulthålen.
Är bulthålen inte centrerade lägger jag en topplockspackning på bänken och centrerar toppen efter den.

Erland
Skriv svar