compound turbo system
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: compound turbo system
Va lite snabb när jag starta tråden här kommer lite fakta. Å det är bara på ide nivå än så länge. Men motorn finns
Block b21et
Topp 530 portad å slipade orginal ventiler av Tommy Luhr
Kam om jag inte mins fel duration 280 nockvinkel 114 lyft runt 11mm
Insug blir ett putsat svanhals
Spridare delphi 1000cc
Sprut efiteck
Har några turbo aggregat
Turbo nr1 tb60-2. Ar 60 kompressor å ar70 avgas
Turbo nr 2 är en gamman grupp à turbo gt 03 om jag inte mins fel
Turbo 3. Är en evo 3 kopia turbo td40 b15 b16
Wastegat blir dubbla 50mm eller 60mm
Som sagt väntar mig inte någon raket motor men kul å prova. Bilen ska användas till lite av vardera dragrace bränna däck å handla korv
Block b21et
Topp 530 portad å slipade orginal ventiler av Tommy Luhr
Kam om jag inte mins fel duration 280 nockvinkel 114 lyft runt 11mm
Insug blir ett putsat svanhals
Spridare delphi 1000cc
Sprut efiteck
Har några turbo aggregat
Turbo nr1 tb60-2. Ar 60 kompressor å ar70 avgas
Turbo nr 2 är en gamman grupp à turbo gt 03 om jag inte mins fel
Turbo 3. Är en evo 3 kopia turbo td40 b15 b16
Wastegat blir dubbla 50mm eller 60mm
Som sagt väntar mig inte någon raket motor men kul å prova. Bilen ska användas till lite av vardera dragrace bränna däck å handla korv
turbo for life
Re: compound turbo system
Hej om jag kommer i håg rätt så ang turbo compound motorer så hade Scania en turbocoumpound motor då satt ett avgashus fram på motorn och från turbin axeln gick det en axel till ett par drev som drev vevaxeln som en extra drivning till motorn, som en omvänd procharger.
Såg en på tekniska museet i stockholm för ett par år sedan frän ide. / Peter
Såg en på tekniska museet i stockholm för ett par år sedan frän ide. / Peter
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: compound turbo system
+47 90991189
dom kallar det för samma sak man i mitt fall menar jag 2 turbo agregat ett litet å ett större agregat inga drev eller turbiner
dom kallar det för samma sak man i mitt fall menar jag 2 turbo agregat ett litet å ett större agregat inga drev eller turbiner
turbo for life
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: compound turbo system
Jens Gustavsson skrev:i sävar size:ar vi lite annorlunda big al
största missarna brukar va i turbo storlekarna och i wg systemen för att få rätt PR på båda turbosarna och att man inte loggar alla tryck då det ska tunas in.
givetvis ska man sen ha laddluft kylare hälst mellan varje steg också men det är inte in ritat.
obsevera coppy righten
ska inte den lilla turbon vara lågtrycksturbo? eller har jag fattat fel?
turbo for life
Re: compound turbo system
Trycket blir ju högre ju närmare motorn du kommer i systemet....
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: compound turbo system
sant hur stort span ska man på på trycket mella turbosarna max trycket är tänkt att hamna mellan 1.5 till 2 bar vad ska man då ställa in den lilla turbon på å har det någon betydelse vad den är instäld på så länge det är lägre än stura turbon?
turbo for life
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: compound turbo system
Är det någon ide att komplicera det hela när man ska ladda så lite som 1,5? Vad räknar du med att motorn ger vid det trycket? 400 kanske. Då blir det nog bättre med en liten turbo endast som precis klarar målet.
Jag håller med om att det inte är lika fränt. Har själv planer på serieladdning, men min tanke är att härja runt 3kg, och förhoppningsvis en bit över 600hästar.
Enligt min tanke så är det bara värt det om man får ut mer än "vad som är möjligt" med en enkel turbo. Dvs fullt tryck som en orginalturbo, en liten bit efter 2000var alltså. Men ändå kan klämma minst 600 ur ormboet
Det tråkiga är att med bara den stora turbon så får man gott vänta tills minst 4500varv innan det blir bra kläm.
Räknar med brakförluster i flöde och stygga mottryck vilket kommer hämma effekten. Den stora snurran orkar en bit över 800. Hoppas hamna ungefär där den röda pluppen är. Fast som sagt tror nog det stoppar en bra bit innan flödesmässigt.
Misstänker att det är onyttigt med en vass kamaxel också, det blir nog svårt att hålla ett lågt avgasmottryck.
Jag håller med om att det inte är lika fränt. Har själv planer på serieladdning, men min tanke är att härja runt 3kg, och förhoppningsvis en bit över 600hästar.
Enligt min tanke så är det bara värt det om man får ut mer än "vad som är möjligt" med en enkel turbo. Dvs fullt tryck som en orginalturbo, en liten bit efter 2000var alltså. Men ändå kan klämma minst 600 ur ormboet
Det tråkiga är att med bara den stora turbon så får man gott vänta tills minst 4500varv innan det blir bra kläm.
Räknar med brakförluster i flöde och stygga mottryck vilket kommer hämma effekten. Den stora snurran orkar en bit över 800. Hoppas hamna ungefär där den röda pluppen är. Fast som sagt tror nog det stoppar en bra bit innan flödesmässigt.
Misstänker att det är onyttigt med en vass kamaxel också, det blir nog svårt att hålla ett lågt avgasmottryck.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: compound turbo system
det pratas nog om olika saker här??
hur man räknar på laddtrycket på två stegs turbo ser man i min bild.
man tänker lätt fel då man börjar snacka PR hit och dit tänk igenom det hela sen svara på vilket tryck den stora turbon behöver vid samma pr och vid 3 bar laddtryck (4 bar ATM).
sen tänk på hur kompressor diagrammen ser ut på en stor turbo..........
sen så inser man att det behövs en stooor turbo för att den inte ska gå utanför värknings grads linjerna på det låga trycket.
en 76mm HX60 bli lagom till 750-800hk helt plötsligt
den kommer inte heller att få höga avgastryck eller sen på laddtrycket den stora turbon.
allt handlar om att tänka igenom allt rätt och räkna på flöden och tryck i hela systemet och hur de ska styras rätt utan att krångla till det i onödan.
hur man räknar på laddtrycket på två stegs turbo ser man i min bild.
man tänker lätt fel då man börjar snacka PR hit och dit tänk igenom det hela sen svara på vilket tryck den stora turbon behöver vid samma pr och vid 3 bar laddtryck (4 bar ATM).
sen tänk på hur kompressor diagrammen ser ut på en stor turbo..........
sen så inser man att det behövs en stooor turbo för att den inte ska gå utanför värknings grads linjerna på det låga trycket.
en 76mm HX60 bli lagom till 750-800hk helt plötsligt
den kommer inte heller att få höga avgastryck eller sen på laddtrycket den stora turbon.
allt handlar om att tänka igenom allt rätt och räkna på flöden och tryck i hela systemet och hur de ska styras rätt utan att krångla till det i onödan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: compound turbo system
Ja det har du nog rätt i Jens. Min tanke är att delvis avlasta den lilla när den stora tar över. I min tanke så blir det inte så att den stora jobbar på lågtryck, utan får blåsa på ungefär där jag satte den röda plutten. Det känns svårt att hantera avgasflödet effektivt och få den lilla att hålla om man blåser genom den. Kanske krånglar jag till det i onödan...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: compound turbo system
Vet den lilla turbon om att den stora laddar 2 bar?
Eller höjer den lilla bara trycket 0,5 bar, som den gjorde innan den stora började ladda?
Eller höjer den lilla bara trycket 0,5 bar, som den gjorde innan den stora började ladda?
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: compound turbo system
Jens Gustavsson skrev:det pratas nog om olika saker här??
hur man räknar på laddtrycket på två stegs turbo ser man i min bild.
man tänker lätt fel då man börjar snacka PR hit och dit tänk igenom det hela sen svara på vilket tryck den stora turbon behöver vid samma pr och vid 3 bar laddtryck (4 bar ATM).
sen tänk på hur kompressor diagrammen ser ut på en stor turbo..........
sen så inser man att det behövs en stooor turbo för att den inte ska gå utanför värknings grads linjerna på det låga trycket.
en 76mm HX60 bli lagom till 750-800hk helt plötsligt
den kommer inte heller att få höga avgastryck eller sen på laddtrycket den stora turbon.
Jens skulle något av min turbo kombo fungera i verkligheten är ju inte ute efter en månfärd men vore så grymt kul å prova. Men man vill ju veta Om man är på rätt sida hjordklotet å grejar jag är ju ensåndar som ska bygga bara för att det kan gå å mot bevisa.folk som alltid säger varför krångla till det! Kan en liten turbo flöda mer genom kompressorn om den matas med tryck eller blir det en jätte propp? .
allt handlar om att tänka igenom allt rätt och räkna på flöden och tryck i hela systemet och hur de ska styras rätt utan att krångla till det i onödan.
turbo for life
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: compound turbo system
i den anläggning som jag ritat upp så snyggt blir ingen turbo i vägen för den andra på nått sätt de samarbetar!
motorn och den lilla turbon ger ca 400hk (högtrycks sidan) sen styr den stora turbon upp effekten till det dubbla en gång till den stora HX60 turbon tror att den jobbar mot en 400hk sug motor och fattar inte att det igenteligen är en 180hk sug b20 den jobbar imot
motorn och den lilla turbon ger ca 400hk (högtrycks sidan) sen styr den stora turbon upp effekten till det dubbla en gång till den stora HX60 turbon tror att den jobbar mot en 400hk sug motor och fattar inte att det igenteligen är en 180hk sug b20 den jobbar imot
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: compound turbo system
har en fråga till jens: förstår inte din teckning riktigt, är det kopplat som auroras compound system?? auroras koppling är ju enkel att kopiera jag är lite nyfiken på vad man ska sikta på för aggregat till en 2,7 liters volvo med 16v topp med halvvassa kammar agap hd35/246/12,5 toppen är raceportad...
vill ha respons ska man köra en super hx40 till en hx60??
hur hade det blivit om man till en 2,3 liters 8ventilare hade valt en hx35 till en hx55???
mvh/Jörgen
vill ha respons ska man köra en super hx40 till en hx60??
hur hade det blivit om man till en 2,3 liters 8ventilare hade valt en hx35 till en hx55???
mvh/Jörgen