compound turbo system

Diskussioner för erfaret folk
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: compound turbo system

Inlägg av fugazi »

fugazi skrev:Vet den lilla turbon om att den stora laddar 2 bar?
Eller höjer den lilla bara trycket 0,5 bar, som den gjorde innan den stora började ladda?
Jens Gustavsson skrev:i den anläggning som jag ritat upp så snyggt :) blir ingen turbo i vägen för den andra på nått sätt de samarbetar!

motorn och den lilla turbon ger ca 400hk (högtrycks sidan) sen styr den stora turbon upp effekten till det dubbla en gång till :) den stora HX60 turbon tror att den jobbar mot en 400hk sug motor och fattar inte att det igenteligen är en 180hk sug b20 den jobbar imot :)
Mina "frågor" var retoriska, och det du skriver Jens var precis det jag ville ha fram.
(Fast du anger lite högre effekter än jag tänkte mig...)
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: compound turbo system

Inlägg av Dieselmerc »

Big Al skrev:dundersmurfen: Jag tycker du har rätt i ditt tänk att den stora ska få blåsa på och den lilla "bara" hänga med lite.
Gör man "tvärtom" så kommer man få väldigt högt avgasmottryck och dålig verkningsgrad då den lilla inte alls är effektiv på att öka på PR vid höga flöden.
Det behövs inte så högt PR på den lilla för att öka på laddet om den stora har högt PR. t.ex pr 1.5 på lilla och 3 på stora = 3.5bar ladd :)
sant, har prövat en hel del med compound, serie 1 var t03 en 50mm wg och en hx 52, då jag körde helt stängd wg vart det 4 bar direkt men ett enormt mottryck maskinen rörde knappt sig å kändes extremt kvävd, då jag körde med wg som man ska så då den öppnade kändes direkt effekt effekt puckel men laddtrycket stannade av när wg öppnade, efter mkt klurande insåg jag att den stora turbon kan inte köra helt själv(öppen wg till lilla turbon) utan då¨bromsades luften(en bypass hade varit bra till luften!),
serie 2 så har jag nu en hx35 med 14ons inb wg och en hx60 med 25an hus, för ja tänkte att jag skulle bygga så att den lilla inte ska bli för stor strypning, jag laddar nu ca 3,8 bar men har ändå ca 5bar mottryck (mb 300d kan höja till 4,4bar men då slirar kopplingen) det svåra är att få wg att funka så man inte får så mkt mottryck men ändå mkt och tidigt laddtryck!

på 4bar i insuget laddar stora turbon 2 bar! och den stora turbon börjar bygga tryck nästan exakt samtidigt som den lilla! förmodligen beror det på att den lilla börjar smygladda=mer flås i avgaser=mer ladd i lilla och stora och sen exploderar det, det börjar bara tok bygga ladd, går inte hålla ner det under 3 bar med orginal WGarna
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: compound turbo system

Inlägg av Dieselmerc »

japp serie 1 så var det sjukt register, 1 bar vid 3000rpm utan belastning, alltså då man bara gled på e4an! vid belastning så var det i princip inget lagg!
menar du ut diametrarna på kompressorn?
registret är som en hx35a! men

tror det hade gått att ha som serie 1 om jag hade haft grenröret som bäckis hade, alla 6 till ett Y där wg och liten turbo är i varsin ände och bypass för luften, men blir svårt att få igång stora efter att man "stängt av" lilla turbon.

funderar om man ska göra en serie 3 eller lämna det å gå till singel.... fårse vilka ideer man får under vintern! vill ha bort mottrycket mer!
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: compound turbo system

Inlägg av Dieselmerc »

jaha hur räknar man på det förhållandet?, jo det var så jag menade, att få avgaserna genom wg som prio!
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
chicago
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis dec 25, 2007 2:48 pm

Re: compound turbo system

Inlägg av chicago »

Ja och min vän mikael lindstedt , micke som driver M/T racing .

Vi byggde serieladdning på hans 740 med bmw 2,8 motor .
En precision 5857 nere och en garrett 4294 uppe ..

Han åkte singel med garretten först , men med ganska mycke lagg , men med denna setup sänktes spoolet med över 2000 varv ..
Ett bygge med mycket bra resultat .

Effekten kollades aldrig , men den drog loss på fyran på 285or på gaspådrag ..

Så konceptet funkar helt klart .

Finns några få byggbilder på hemsidan ..


Mvh // Toni
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: compound turbo system

Inlägg av Pacman »

Hur hade det blivit om man skippat den lilla turbon och labbat med kamaxelinställningar och Vanos istället?
Ibland finns det mer än en väg över ån :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: compound turbo system

Inlägg av Dieselmerc »

Men endel vägar är ändå bättre än andra;)
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: compound turbo system

Inlägg av Pacman »

Hmm...flera turboaggregat efter varann...skarpa krökar och tajta ventilsäten inuti wastegates mm....låter inte som en flödesdröm för avgaserna precis!
Vad hjälper det att ha 1 bar laddtryck vid 1800rpm om man har minst lika mkt avgasmottryck?
Man kanske bara får 0,4 bar vid samma varv med vanos men med minimalt avgasmottryck. Då kan man vinna effekt i den jämförelsen.

Just saying.
Än har jag aldrig sett en fungerande seq-turbo live på en tävling....men jag har sett många misslyckanden!

Både Porsche och Toyota har haft det i produktionsbilar men backat igen och vänt det ryggen. Nu har BMW släppt nåt liknande. Får se hur länge det dröjer innan man läser om klagomål på barnsjukdomar på de bilarna.
VW har ju fått röven full med sina TSI-motorer. Min chef hade en Tiguan 1,4 TSI och min kollega en Scirocco 1,4 TSI...bägge har rasat inom 4000mil! Läser man på forum runtom i världen så blir man mörkrädd. Inte så lätt att få så komplexa system att fungera.
Felorsaken: Sönderspikade kolvar!

Igen....just saying!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: compound turbo system

Inlägg av nkro »

Mazdas nya lemans motor har ett liknande system, dock är det en diesel motor.

Niklas
Niklas
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: compound turbo system

Inlägg av j björk »

Va? Vi har massor tsi maskiner på jobbet. Då borde vi ha mängder sönderspikade kolvar då, utan att ha märkt något?
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: compound turbo system

Inlägg av dsimila »

En fundering bara:
Hur blir det om man skippar wg mellan lillturbon och storturbon och istället har två wg mellan toppen och lillturbon?
Alltså en wg som reglerar PR för lillturbon vidarekopplat till storturbons inlopp och en wg som reglerar totaltrycket för hela systemet som leder ut i det fria.
Skriv svar