Big Al skrev:dundersmurfen: Jag tycker du har rätt i ditt tänk att den stora ska få blåsa på och den lilla "bara" hänga med lite.
Gör man "tvärtom" så kommer man få väldigt högt avgasmottryck och dålig verkningsgrad då den lilla inte alls är effektiv på att öka på PR vid höga flöden.
Det behövs inte så högt PR på den lilla för att öka på laddet om den stora har högt PR. t.ex pr 1.5 på lilla och 3 på stora = 3.5bar ladd
sant, har prövat en hel del med compound, serie 1 var t03 en 50mm wg och en hx 52, då jag körde helt stängd wg vart det 4 bar direkt men ett enormt mottryck maskinen rörde knappt sig å kändes extremt kvävd, då jag körde med wg som man ska så då den öppnade kändes direkt effekt effekt puckel men laddtrycket stannade av när wg öppnade, efter mkt klurande insåg jag att den stora turbon kan inte köra helt själv(öppen wg till lilla turbon) utan då¨bromsades luften(en bypass hade varit bra till luften!),
serie 2 så har jag nu en hx35 med 14ons inb wg och en hx60 med 25an hus, för ja tänkte att jag skulle bygga så att den lilla inte ska bli för stor strypning, jag laddar nu ca 3,8 bar men har ändå ca 5bar mottryck (mb 300d kan höja till 4,4bar men då slirar kopplingen) det svåra är att få wg att funka så man inte får så mkt mottryck men ändå mkt och tidigt laddtryck!
på 4bar i insuget laddar stora turbon 2 bar! och den stora turbon börjar bygga tryck nästan exakt samtidigt som den lilla! förmodligen beror det på att den lilla börjar smygladda=mer flås i avgaser=mer ladd i lilla och stora och sen exploderar det, det börjar bara tok bygga ladd, går inte hålla ner det under 3 bar med orginal WGarna