topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Diskussioner för erfaret folk
gyllee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons nov 14, 2012 11:29 am
Ort: Södertälje

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av gyllee »

Erland Cox skrev:Jag tycker att ni ( 16V artikeln) förklarade så bra att jag idag köpte 2 Bilsport till.
En ska till USA och den andra till Ryssland.
Det var bra bilder också, bra att titta på när man ska bygga.

Erland
I vilket/vilket nummer av bilsport kan man läsa mer om det här? Låter mycket intressant!

Oskar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
TMB
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av TMB »

Kadett4wd skrev:Jag har i martinssons topp ändrat lite.
han varvar 8500 med hydraultryckare.
Man kan förlänga tiden tryckaren utsätts för trycksatt olja enkelt förklarat.
Ble litt nysgjerrig, hvordan modifikasjon har du gjort?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

Kollade hemma och det var i nummer 16.

Erland
gyllee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons nov 14, 2012 11:29 am
Ort: Södertälje

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av gyllee »

Tackar tackar då ska jag genast beställa en

Oskar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Pacman »

Ett problem som jag hört mycket om när det gäller höga varvtal med hydraultryckare är att oljepumpens regulator inte mäktar med att hålla trycket nere utan trycket stiger med varvet, och då pumpar tryckarna upp sig och skapar ventilflyt den vägen.
Med rätt uppgradering på regulatorn så borde det funka bra med hydraltryckare med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av nicke b »

Agap kammar ligger och väntar... Hydrauler som ska klara 8500rpm

Hoppas det kommer att funka
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av lewwan »

nicke b skrev:Svetsa vill jag ej göra...
Varför vill du inte svetsa den?
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

gyllee skrev:
Erland Cox skrev:Jag tycker att ni ( 16V artikeln) förklarade så bra att jag idag köpte 2 Bilsport till.
En ska till USA och den andra till Ryssland.
Det var bra bilder också, bra att titta på när man ska bygga.

Erland
I vilket/vilket nummer av bilsport kan man läsa mer om det här? Låter mycket intressant!

Oskar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
15, 16 och 17. Den bästa artikeln var i nummer 17, jag skrev fel innan.

Erland
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av nicke b »

Nä svetsa behöver jag ej för mina effekter.... massa jobb i onödan....enkelt och lättmekat gillar jag vid ev haveri
Jan van Vurpa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
Ort: Seattle, WA USA
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Jan van Vurpa »

Erland Cox skrev:Jag tycker att ni ( 16V artikeln) förklarade så bra att jag idag köpte 2 Bilsport till.
En ska till USA och den andra till Ryssland.
Det var bra bilder också, bra att titta på när man ska bygga.

Erland

Vem kan läsa Bilsport svenskan i Amerika? :doh:
Och fatta nåt?

vänta! :oops:


Undra om det finns intresse i 8v o 16v rå ämne med full cirkel så man har frihet i kam design?
Dom finns härborta.
gyllee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons nov 14, 2012 11:29 am
Ort: Södertälje

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av gyllee »

[/quote]

15, 16 och 17. Den bästa artikeln var i nummer 17, jag skrev fel innan.

Erland[/quote]

Ingen fara, jag beställde alla tre! Tack för tipset

Oskar
howdini
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: fre aug 20, 2010 1:11 pm

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av howdini »

Noen som kan poste artikler ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Jens Gustavsson »

allt ska va gratis i dag :lol: köp här annars så får vi kanske fler bra repotage i framtiden https://shop.bilsport.se/22-bilsport
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av JLundin »

Bilsport har den policyn att dom jagar folk som olovandes publicerar från deras tidningar, vilket är helt rätt. Vill man ha något andra skapat så får man vackert betala för det, svårare än så är det inte:-)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi som har några år på nacken tycker ofta så janne. tror jag har böcker och tidningar för xxxxxx kronor ,nä jag vill inte göra ett överslag på det haha!

intresant ämne detta med 4v kamaxlar och toppar det är helt andra saker än 2v volvo. ska testa en hel del i höst i dynon så kommer mer om det (gratis info haha). men det är många problem också med dessa motorer då de blir mycket dyrare att bygga och kräver mycket mer kunskap och erfarenhet av de som ska sätta ihop dem och tuna dem och i många fall kan ändå en 2v volvo va det man klarar sig bra med i slutändan.

mvh jens
Skriv svar