topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

BMW M3 S14 profiler fungerar bra och det finns gott om såna.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Jens Gustavsson »

är det inte mindre tryckar diameter på dem?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av super7 »

37,5 mm är det på S14
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja så vad det. då blir de inte nå bra till en 35 mm lyftare som volvo har
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

Profilerna finns hos Cat Cams, om det behövs så har dom nog anpassat dom till Volvo tryckaren.
Jag har för mig att BMW har samma 37mm ytterdiameter som 230 med 33mm brickor original.
http://www.catcams.com/engines/camshaft-setup.aspx

Erland
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av super7 »

BMW tryckare är 37.47 mm och justerbrickan är 33 mm och de är ju samma som volvo.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok då mins jag rätt ändå att de va mindre ändå än volvos 16v som har 35mm. jag snackar diametern som kamaxeln jobbar imot.

man kan få en bättre kam om den omptimeras mot profilen. men många fuskar lite och använder 33mm kam profiler istället för 35mm och tappar då lite aria i kamaxeln över 5mm lyft och uppåt. min sts 238 är som exempel en ren 35mm tryckar volvo 16v kam. den har inte maximerat pik lyft men bra aria för den durationen och är en bra och prisvärd 16v kam för medel trimmade volvos för gata eller snällare race motorer. man behöver inte heller lika mycket lyft många 4v motorer. ta en ford BDG på 275 hk och 2 liter de har oftast bara 10.5-11mm lyft.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev: lör jul 10, 2021 9:44 pm ok då mins jag rätt ändå att de va mindre ändå än volvos 16v som har 35mm. jag snackar diametern som kamaxeln jobbar imot.
Både ja och nej :hihi: justerbrickorna är väl samma på BMW och Volvo.
Och kör man med ståltryckare så blir ju BMW:n 37,47.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Jens Gustavsson »

på 16v volvon är lyftarns anlägnings yta 35mm standard men förstår hur du menar. rätt vanligt att köra upp bryggan på volvon till 37mm på stor kubiks 16v sugmotorer också det är alldrig fel då arian blir fin utan att man behöver öka dur och då blir det brätt register.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av super7 »

Visst är det hydraullyftare standard på Volvo 16v , ingen mek lyftare.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev: lör jul 10, 2021 9:44 pm ok då mins jag rätt ändå att de va mindre ändå än volvos 16v som har 35mm. jag snackar diametern som kamaxeln jobbar imot.

man kan få en bättre kam om den omptimeras mot profilen. men många fuskar lite och använder 33mm kam profiler istället för 35mm och tappar då lite aria i kamaxeln över 5mm lyft och uppåt. min sts 238 är som exempel en ren 35mm tryckar volvo 16v kam. den har inte maximerat pik lyft men bra aria för den durationen och är en bra och prisvärd 16v kam för medel trimmade volvos för gata eller snällare race motorer. man behöver inte heller lika mycket lyft många 4v motorer. ta en ford BDG på 275 hk och 2 liter de har oftast bara 10.5-11mm lyft.
En BDG ger runt 200 navhästar. 275 är i munnen.
Inte helt lätt att få 275 hästar ur 2 liter, jag har legat runt 270 men inte över 275.
Och då var det 13-14mm lyft, inte 10,5-11.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo 275 hk är nog nå gammla siffror från nån extremt högvarvig motor där man skiter i allt under 7500rpm inte omöjligt då men mer realistiskt är nog effekter kring 250 hk om de ska va någorlunda körbara.
har varit några bra repotage i race engin här för några nummer sen. den med fiat vs ford grup 4 va kul läsning. gav inte den forden runt 250 med förgasare? BDT-E va kul läsning också.

kul med gammla fräna motorer snart är det bara el motorer i modärna klasser så då är det historiska motorer vi får jobba med. då de blir olagliga att starta så får man skaffa ett vanligt jobb for att trimma batterier och kablar känner jag inte för haha.

jag ska kör lite budjet 2L 4v till hösten det blir lärorikt för mig. har dynat en del större RC 16v här och de har gått bra men kul att bygga nått eget.

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev: tis jul 13, 2021 8:34 am jo 275 hk är nog nå gammla siffror från nån extremt högvarvig motor där man skiter i allt under 7500rpm inte omöjligt då men mer realistiskt är nog effekter kring 250 hk om de ska va någorlunda körbara.
Det finns några olika varianter hur registret på motorn är. Peter från Boden kör rally med en Latvalla byggd BDG Ecort :thumbright:

Pratade med han för nått år sedan och han berättade om en liten kul jämförelse... Peter körde veteran klassen i Svenska rallyt för några år
sedan och Petter Solberg körde det året också. Då dom hade service platserna bredvid varandra så blev det så klart en hel pratande.
Som Petter uttryckte sig "Du har en rally motor jag har en racing motor"

Det finns ju en till fin ford här uppe i Lycksele
https://www.lokaltidningen.nu/lycksele/ ... 21XqgkiOw/
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

Har ni tittat på en BD topp? Dom är små och trånga.
Man ska vara glad om man får upp insug till 25mm diameter och då får man porta lika mycket neråt som uppåt.
Då är det inte mycket gods kvar.
Den jag hörde som blev bromsad var en banbil, en Escort.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av psa »

Det är ju några år sen nu, men jag tror rekordet hölls av Ryrlen med nånstans mellan 270-280hk i asfaltsbilen (han hade en för grus och en för asfalt).
Det var rejält med lyft på dom kammarna, jag har för mig dom fick bygga om för att inte ventilerna skulle ta i varandra till och med.
Jag har för mig att dom byggde en motor till stall chefen för Ford WRC teamet också, har glömt hans namn nu, engelsman iaf.
Första bilen här är hans: https://www.youtube.com/watch?v=yw2nkjUy8xQ
Annan video: https://www.youtube.com/watch?v=QaqTEfwRY1k
En till: https://www.youtube.com/watch?v=3VrVDLwKT5U
Skriv svar