800whp vitfemma. Torrsumpsfrågor.

Diskussioner för erfaret folk
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

800whp vitfemma. Torrsumpsfrågor.

Inlägg av Stor_snurra »

Uppdatering vad vi kommit fram till i tråden.


Stabil bottendel = Dieselblock, då passar tyvärr inte topp rakt på från bensinare men går att modifera. Längre stakar krävs då blocket är 16mm högre.

Nyare bensinmotor = stabilt. Kallas RNC

Gamla motorn (93-01?? kan ej säga exakt) spricker längs med topplocksbultarna i blocket vid höga cylindertryck på låga varv, lämpligt till effekter runt 5-600hk.

När det gäller toppval så är nyare tvärspolade att föredra, de har dock VVT så har du gammalt block får du låsa den genom att (svetsa dreven?)
Senast redigerad av Stor_snurra den ons nov 11, 2015 10:21 pm, redigerad totalt 18 gång.
Snakefield m-sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:34 am
Ort: Växjö sweden
Kontakt:

Re: 800whp vitfemma, funderingar.

Inlägg av Snakefield m-sport »

Hej.
För det första skulle jag rekommendera din "vän" att ta kontakt med någon motorbyggare som kan hjälpa honom med uppbyggnaden av en sådan motor.
Då 800whp för drifting ställer jäkligt höga krav på att allt är hundra, då drifting ställer extremt höga krav eftersom dem oftast ligger på väldigt högt varv/belastning, sen krävs det lite mer än ihopslängda delar om man nu skall ha så mycket effekt, och samtidigt ha kvar nån som helst körbarhet.
Att använda kamaxlar avsedda för dragracingbruk i en driftingmotor verkar inte vidare smart, då dom troligtvis är alldeles för vassa.

// Hasse
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: 800whp vitfemma, funderingar.

Inlägg av Tore Bjerke »

Skal du kjøre VVT er motor etter 2012 å foretrekke da alle er "R-blokk" etter hva jeg har fått opplyst. Ulempen med så ny motor er at det mindre utvalg i kamakslinger. Tror ideel kamaksel med VVT er 220 -225 grader v 1mm løft, ca 11 mm totalløft. Vet ikke om noen som lager slike.
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: 800whp vitfemma, funderingar.

Inlägg av Stor_snurra »

Snakefield m-sport skrev:Hej.
För det första skulle jag rekommendera din "vän" att ta kontakt med någon motorbyggare som kan hjälpa honom med uppbyggnaden av en sådan motor.
Då 800whp för drifting ställer jäkligt höga krav på att allt är hundra, då drifting ställer extremt höga krav eftersom dem oftast ligger på väldigt högt varv/belastning, sen krävs det lite mer än ihopslängda delar om man nu skall ha så mycket effekt, och samtidigt ha kvar nån som helst körbarhet.
Att använda kamaxlar avsedda för dragracingbruk i en driftingmotor verkar inte vidare smart, då dom troligtvis är alldeles för vassa.

// Hasse

Jag vet inte hurvida du läste mitt inlägg eller inte, Görans motorteknik bygger motorn åt honom. Han hjälper Xteam i kalmar som bromsar 1100hk på sin femma.
Så lite kunskap finns där ju. Men nu åker ju kalmar dieselblock och det vill inte min vän.
Jag försöker göra lite research åt min vän, vad vi behöver skaffa fram för delar för att möjliggöra detta därav inlägget.
Vi är inte helt novis men när man ska börja blanda delar vill man gärna ha lite kött på benen.

Varför skulle det vara dåligt med vassa kamaxlar? Man ligger ju nära varvstopp mer eller mindre konstant. Utveckla gärna. Han har även funderingar på att åka med ALS & då känns det som att det spelar ännu mindre roll med kammarna.

Min vän är lite skadad ;) Det får kosta och det ska va fränt!


Många som läser, inga som skriver. Vad kör ni andra för setuper på era vitfemmor, jag vet ju att många här har bromsat massa effekt?
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: 800whp vitfemma, funderingar, foder, toppval, vvt?

Inlägg av Tore Bjerke »

Vasse kammer er helt ok, man da har du ikke noe område å kjøre VVT og da kan du like godt kjøre faste kammer.
Snakefield m-sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:34 am
Ort: Växjö sweden
Kontakt:

Re: 800whp vitfemma, funderingar, foder, toppval, vvt?

Inlägg av Snakefield m-sport »

Jo jag läste visst ditt inlägg. och ja jag känner Göran på GMT mkt väl, då jag jobbade hos honom under tiotalet år tills vi gick skilda vägar.
Team x motor har jag nog bättre koll på än du, då det är jag som gjort topplocket, samt hjälpt till med att ta fram lämpliga kamprofiler till den.
Och om nu Göran hjälper er så vore det väl bättre att ni frågar honom om råd?

// Hasse
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 800whp vitfemma, funderingar, foder, toppval, vvt?

Inlägg av Kökarmicke »

jag hade nog valt att byta blocket mot ett nyare bensinblock istället för 850 blocket då dom nyare har grundare kylkanaler, 850 blocket vill spricka i botten av kanalen mot utsidan av motorn, då topplocksbultarnas gänga slutar ovanför kanalbottnen

850 block:
Bild

Nyare block:
Bild
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: 800whp vitfemma, funderingar, foder, toppval, vvt?

Inlägg av Stor_snurra »

Det där fenomenet råkade en kille ut för som köpte ett block av mig en gång, han påstod det var mitt fel, jag tror han hade för mkt olja när han drog bultarna så det sprängdes. Motorn var hel när jag lämnade in den hos Astander motor...
Grejen är att min vän har en nyare motor tror det är från -06, i orginalskick, de ska tydligen vara ganska potenta, kanske ska satsa på den istället?
Snakefield m-sport skrev:Jo jag läste visst ditt inlägg. och ja jag känner Göran på GMT mkt väl, då jag jobbade hos honom under tiotalet år tills vi gick skilda vägar.
Team x motor har jag nog bättre koll på än du, då det är jag som gjort topplocket, samt hjälpt till med att ta fram lämpliga kamprofiler till den.
Och om nu Göran hjälper er så vore det väl bättre att ni frågar honom om råd?

// Hasse
Sedär, då finns det ju lite kunskap här :)
Det är ju ganska kul att lära sig lite själv, och inte bara be andra göra allt åt en, sen verkar Göran inte vara jätteinsatt i just vitfemman som jag förstått det, har bara pratat med honom två ggr det är min vän som är där och ränner lite halvofta :)

Vad tycker DU att vi ska satsa på då?
Om du nu har gjort toppen så vet du ju precis vad det är för grejor ;)

Min vän ska förverkliga detta projektet som är hans 18års dröm, så jag vill såklart ge honom bästa förutsättningarna för att lyckas, det kommer ju att kosta en hel del!
Senast redigerad av Stor_snurra den sön okt 11, 2015 6:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Stor_snurra »

Lyfter då jag ändrade förstainlägget för att komma någonstans i tråden.
Team X
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Ort: Öland Färjestaden
Kontakt:

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Team X »

Det finns många vägar att gå för att få En fungerande Volvo 5a, Hasse "Snakefield" vet hur man gör :)
Men det finns säkert fler om du frågar runt

Sen heter vi Team X inget annat :) och ja vi kör dieselblock med en topp från Hasse , dieselblocken är stadiga . Men tror även nyare bensin block är det

Med vänlig hälsning Björn S
Team X Racing
Björn Svensson

www.teamxracing.se
Snakefield m-sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:34 am
Ort: Växjö sweden
Kontakt:

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Snakefield m-sport »

Hej.
800whp ställer som ja skrev innan jäkligt höga krav på att allt är "rätt" byggt, bygger ni fel eller missar något viktigt, så får den samma livslängd som en påse polly framför tv en lördagskväll, dvs typ en kvart :shock: :hihi: .

Men kort o enkelt så skulle jag satsa på den nyare motorn som ni har stående,
Portning av topplock självklart, med kammar som matchar målet.
Bättre insugningsystem, med lagom volym för att slippa en massa onödig turbolagg.
Ombyggnad kylsystem som klarar av att hålla temperaturerna i shack, så inte punktkokning eller kavitation uppstår i vattenpump, eller andra dumheter.
ökning av lagerspel för bättre smörjning, samt "rätt" viskositet på oljan för ändamålet, stiftning av lagerna beroende på hur det är utfört kan ställa till det mer än vad det gör nytta, jag har sett flera skräckexempel på detta.
Torrsumps system är nästan ett måste vid sådana extrema gkrafter som drifting .

Precis som Björn skrev, så finns det många duktiga motorbyggare som säkert har koll på vitfemman.
Om ni är intresserade av min hjälp, så kan ni höra av er på 076-7904649 eller info@snakefield.se
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av ogge »

har en nyare rnc motor står, spricka i en cyl så lär fodra blocket,
vvt på bägge kammarna, 93,2 mm slag
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Pacman »

Där har vi en grej till...sprickor i foderna.
Varför spricker RN- och RNC-blocken men inte de gamla 850-blocken, när de ska vara så mkt stadigare?
Är foderna i 850-blocken av en annan mjukare legering så de tåler lite mer svikt?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Christer »

Du ska definitivt satsa på den nyaste motorn du har. Generellt kan man saga att både block och toppar är
bättre ju nyare dom är. RNC ,T5 (från 05) och RT har tvärspolande kylsystem vilket kan vara bra om du kör bana.
Jag hade inte modifierat kylsystemet I onödan, dom är väldigt kapabla I org skick, möjligtvis varvat ner
vattenpumpen om motorn går uteslutande på höga varv. Om du ska köra med 81mm borr så behöver du inte fodra.
Det är väldigt viktigt att öka vevstakslagerspelen då lagren överhettar med org spel.
Det är inget svårt att få ut 800hk ur en vit 5:a och med rätt modifieringar håller dom bra.

Pacman , äldre motorerna med turbo körde med 81mm borr och dom flesta nyare RN och alla RNC
har 83mm borr , därför spricker dom lättare. Det är ingen skillnad I material, dock har dom nyaste
RNC blocken en förbättrad process för ingjutningen av fodren i blocken.
/Christer
Snakefield m-sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:34 am
Ort: Växjö sweden
Kontakt:

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Snakefield m-sport »

Hej igen.
Givetvis som Christer skriver, så ska man ju inte krångla med kylsystemet i onödan.
Vad jag menade med det jag skrev, var ju att ha koll på att allt gör som det ska och att man inte får just problem med temperaturer som flaxar åt alla håll,
Tex minska varvet på vattenpumpen och ha tillräckligt stor kylare, samt rätt termostat.
Jag har allt för många gånger råkat ut för motorer där ägaren själv moddat kylsystemet utan att ha en susning hur det fungerar.
Ni andra har säkert varit ute för detta oxå, favoritutrycket är ju, nä min motor kan ju inte bli för varm, jag har ju plockat bort termostaten :doh: :shock:

// Hasse
Skriv svar