Kamaxel b230

Diskussioner för erfaret folk
Parlen
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tor maj 30, 2019 8:48 pm

Kamaxel b230

Inlägg av Parlen »

Hejsan!
Är det någon som testat denna kamaxel?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... -s_t5.html
Är ju rätt snar lik timos 13.10,
Svar uppskattas mvh
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxel b230

Inlägg av »

Inte provat just den men tror den slipas av axelsson och borde vara samma som antingen folkraceshopens fs129 eller fs300-13.
Och dom kammarna är prisvärda.
Karaktären är väldigt lik timo 1310 med liknande duration och lyft och är bland de värre/bättre som går slipa på en A stomme.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kamaxel b230

Inlägg av Erland Cox »

Undrar om den inte är Kina slipad på ett Kina ämne.
Men KL:s kammar både 230 och B20 har funkat bra för mig helt utan problem.
197 sughästar har vi fått ut med den kammen.
Bra kam till ett väldigt bra pris.

Erland
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Kamaxel b230

Inlägg av Manfred »

Visst måste man fräsa ner ventilstyrningarna på ovansidan för att inte retainern ska bottna mot ventiltätningen med den här kammen?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxel b230

Inlägg av »

Det borde inte vara några problem lyftet blir ju bara ca 12,6mm med ventilspelet avdraget så ca 1 mm mera än med tex en H kam.
Sen så slipar man ventilerna och fräser sätena så kommer ju ventilen högre upp.
Har dock inte tänkt på var det problemet kommer med helt orörda delar men annars gör man ju plats igenom längre ventiler eller så sätter man styrningarna lite djupare om dom byts då man gör iordning en topp för kammar med 14+mm lyft.
Skerty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 02, 2014 10:39 am

Re: Kamaxel b230

Inlägg av Skerty »

Vilken kam är att föredra? Har en kyrk 7a slippad på råämne nu, men har blivit mer intresserad av timos 13.10 alternativt kyrk 126 eller 128.
Ska sitta i en b230f med lh 2.4 sprut.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxel b230

Inlägg av »

Om du redan har 7an så kör på den.
Hade du varit utan kam skulle jag rekomenderat 128 då den bör ge ett bredare register än 7an
1310 är steget värre och tror 126 har ännu lite mer duration dom fungerar bra också iaf 1310 men med sämre botten speciellt med ett singelspjälls insug.
Skerty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 02, 2014 10:39 am

Re: Kamaxel b230

Inlägg av Skerty »

Då kör jag med 7an :D
Skriv svar