Torrsump

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Torrsump

Inlägg av Spiidfriik »

Funderar på torrsump till min RB26 (målsättning 1000hk och 10000rpm) . Inte helt lätt att hitta utförlig information om hur man bör designa ett torrsumpsystem. Dessutom hittar jag motsägande info.

Jag funderar tex på hur jag ska förhindra att all olja rinner tillbaka till motorn när bilen står några veckor. Vill inte ha en mekanisk ventil, för stor risk att den glöms avstängd någon gång.
Funderar även på om det är värt besväret (och kostnaden) att skapa negativt vevhustryck. Och hur man isf reglerar det så det inte blir för lågt och suger luft genom tätningar odyl.
Hur gör jag med oljefilter? Sätter jag det på vanliga platsen eller ska det vara mellan pumpen och motorn?
Samma fråga ang oljelkylet.
Filter på returen till oljetanken?
Plugga vevhusvent med backventil?
Oljetanken ventilerad till atmosfär?
Eftersom diffhuset sitter ihop med oljetråget måste jag behålla original tråg och modifiera sumpen (fram). Hur utforma ny sump för bästa funktion (tre sugsteg)?
Hur gör jag med oljereturen från turbosarna (den ena hamnar nog ganska lågt)?

Alla tips och trix mottages tacksamt!
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Torrsump

Inlägg av Cassius »

När jag försökte läsa på stötte jag på ungefär samma frågor.

Mitt system ser ut så här:
Tank -> pump -> filter -> kylare -> motor -> pump -> tank.

Tanken ska ha självfall till pumpen, backventil eller avstängingsventil går väl lösa, men problemet med olja i motorn är främst pga dålig tätning i pumpen. Man kommer nog aldrig ifrån det helt, men bättre pumpar läcker mindre. Sen ska de ju gå en ganska lång väg för att tillslut hamna just i tråget, många saker som passeras på vägen dit.. :)
Vad man får komma ihåg är att med avstängningsventil kan fortfarande oljan efter ventilen rinna ner i motorn varpå de första varven kan bli "torra". Så man kanske åker på att primea pumpen ändå. Kan också nämna att Porsche 911 i många många år haft torrsump utan backventiler där olja läckt ner i tråget utan att de påverkat hållbarheten på motorerna, har dom stått ett tag kan dom blåryka lite i början men inte mer än så :)

Vevhusventen på motorn byter du ut mot en vacumregler ventil, så kan du reglera mängden vacum i vevhuset.

Returen till tanken kör en del med micron filter inkopplade på AN slangarna, men många sätter bara en sil i tråget för att ta upp de mesta där, sen går de ju ha en magnet på bottenpluggen på tanken också.

Tanken kan du ventilera till atmosfär, de flesta verkar dock ha någon form av breather tank för att inte få oljedimma runt ventileringen, kom bara ihåg att bilprovningen vill ha sluten vevhusvent så då ska den kopplas till insuget :) I mitt fall blir de lite bökigt då jag har tanken i bagaget men men..

Oljereturen borde kunna ligga i samma nivå som sugstegen gör.

Trågutformningen hade jag i ditt fall kikat på hur andra löst det, du kan använda std utformning mer eller mindre och bara koppla på sugstegen där som passar, vill du tighta till tråget brukar dom flesta se till att göra en lågpunkt dit olja letar sig på naturlgt sätt och där sätta sugstegen.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Torrsump

Inlägg av Spiidfriik »

Tack för era svar! Nu känns det faktiskt som att jag börjar förstå hur det ska se ut.
(länge sen sist Cassius!)
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Torrsump

Inlägg av Jens Gustavsson »

köp grejorna här i landet så får du väldigt bra hjälp hur du ska göra med allt också :thumbright:

https://www.autoverdi.com/pump.html

https://nitroz.solidtango.com/video/20110309

mvh jens
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Torrsump

Inlägg av Jim Holmgren »

Negativt vevhustryck är väl värt besväret om du nu gå på torrsump enlighet min åsikt.

Har en (eller flera) fjäderbelastad ventil i längst upp i motorn som håller rätt vakuum så du inte suger in tättingar och den luft som släpps in går uppifrån och ner så du får med dig oljan.

Oljekyl och filter skulle jag vilja har på trycksidan av pumpen.

Oljetanken bör vara ventilerad till en olje-fälla eller bara ut.

Var du placera utsugen i vevhuset får du fundera lite på, finns många olika sätt och tankar om detta.
Turbon skulle jag nog leda ner i vevhuset istället för sätta ett eget sugsteg på.
toppe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre dec 11, 2009 12:05 am
Ort: Vasa Finland

Re: Torrsump

Inlägg av toppe »

Har sett folk montera oljetanken i bagaget. är det pålitligt utan att det börjar kavitera?
M535 Turbo
886hp 1029nm
http://www.garaget.org/?car=321240
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Torrsump

Inlägg av Erland Cox »

Jag har själv det problemet med min ban Camaro.
Jag ska byta till torrsump men det finns inte plats fram.
Jag har funderat både på bagaget och passagerarsidan.
Ska man ha tanken i bagaet så ska man ha minst AN16.
Jag har en ban Porsche 911 med tanken fram och det funkar.
man får ju kämpa mot roh X G X h.
Densiteten X accelerationen X längden på slangen i accelerationens riktning.
Pumpen har ju bara 1 G att jobba med och det är ju vad man i bästa fall kan få.

Erland
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 920
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Torrsump

Inlägg av blackadder »

Får pumpen verkligen jobba mot acceleration?
Det blir väl ett nollsummespel med tanke på returen som trycker på så det bara är tryckfallet i slangen som sätter begränsningen.

/Peter

Edit: tänkte fel. Hade det varit en vanlig oljepump spelar det ingen roll.
Nu bryter man ju av med tanken och då blir det ju som ett öppet system typ bränslesystem.
Senast redigerad av blackadder den lör dec 07, 2019 4:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Torrsump

Inlägg av Matti johansson »

Alla rallybilar är regel på att ha det i bagaget.
Mest historiska escort er iofs

Skickat från min H8324 via Tapatalk
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Torrsump

Inlägg av quattro »

Hur och var brukar man dra oljeslangarna, Matti ??
Man får väl inte dra trycklangar genom kupén ?
Får man dra oljereturen genom kupèn?

//Göran K
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Torrsump

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Som synes kommer slangarna fram under tunneln.

Bild
Här är en bild tagen in genom luftintaget i bakskärmen. Där framgår att slangarna kommer in från tunneln.

Bild
Var tanken ska sitta styrs av reglemente och vågen.
Där du har seglat, där har jag rott!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Torrsump

Inlägg av quattro »

Som synes kommer slangarna fram under tunneln.

:thumbright: OK, tack.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Torrsump

Inlägg av Matti johansson »

O här finns svaren.!! BildBildBild

Skickat från min H8324 via Tapatalk
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Torrsump

Inlägg av quattro »

Klart som korvspad.
Skriv svar