Torrsump
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
- Ort: Piteå
Torrsump
Funderar på torrsump till min RB26 (målsättning 1000hk och 10000rpm) . Inte helt lätt att hitta utförlig information om hur man bör designa ett torrsumpsystem. Dessutom hittar jag motsägande info.
Jag funderar tex på hur jag ska förhindra att all olja rinner tillbaka till motorn när bilen står några veckor. Vill inte ha en mekanisk ventil, för stor risk att den glöms avstängd någon gång.
Funderar även på om det är värt besväret (och kostnaden) att skapa negativt vevhustryck. Och hur man isf reglerar det så det inte blir för lågt och suger luft genom tätningar odyl.
Hur gör jag med oljefilter? Sätter jag det på vanliga platsen eller ska det vara mellan pumpen och motorn?
Samma fråga ang oljelkylet.
Filter på returen till oljetanken?
Plugga vevhusvent med backventil?
Oljetanken ventilerad till atmosfär?
Eftersom diffhuset sitter ihop med oljetråget måste jag behålla original tråg och modifiera sumpen (fram). Hur utforma ny sump för bästa funktion (tre sugsteg)?
Hur gör jag med oljereturen från turbosarna (den ena hamnar nog ganska lågt)?
Alla tips och trix mottages tacksamt!
Jag funderar tex på hur jag ska förhindra att all olja rinner tillbaka till motorn när bilen står några veckor. Vill inte ha en mekanisk ventil, för stor risk att den glöms avstängd någon gång.
Funderar även på om det är värt besväret (och kostnaden) att skapa negativt vevhustryck. Och hur man isf reglerar det så det inte blir för lågt och suger luft genom tätningar odyl.
Hur gör jag med oljefilter? Sätter jag det på vanliga platsen eller ska det vara mellan pumpen och motorn?
Samma fråga ang oljelkylet.
Filter på returen till oljetanken?
Plugga vevhusvent med backventil?
Oljetanken ventilerad till atmosfär?
Eftersom diffhuset sitter ihop med oljetråget måste jag behålla original tråg och modifiera sumpen (fram). Hur utforma ny sump för bästa funktion (tre sugsteg)?
Hur gör jag med oljereturen från turbosarna (den ena hamnar nog ganska lågt)?
Alla tips och trix mottages tacksamt!
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Torrsump
När jag försökte läsa på stötte jag på ungefär samma frågor.
Mitt system ser ut så här:
Tank -> pump -> filter -> kylare -> motor -> pump -> tank.
Tanken ska ha självfall till pumpen, backventil eller avstängingsventil går väl lösa, men problemet med olja i motorn är främst pga dålig tätning i pumpen. Man kommer nog aldrig ifrån det helt, men bättre pumpar läcker mindre. Sen ska de ju gå en ganska lång väg för att tillslut hamna just i tråget, många saker som passeras på vägen dit..
Vad man får komma ihåg är att med avstängningsventil kan fortfarande oljan efter ventilen rinna ner i motorn varpå de första varven kan bli "torra". Så man kanske åker på att primea pumpen ändå. Kan också nämna att Porsche 911 i många många år haft torrsump utan backventiler där olja läckt ner i tråget utan att de påverkat hållbarheten på motorerna, har dom stått ett tag kan dom blåryka lite i början men inte mer än så
Vevhusventen på motorn byter du ut mot en vacumregler ventil, så kan du reglera mängden vacum i vevhuset.
Returen till tanken kör en del med micron filter inkopplade på AN slangarna, men många sätter bara en sil i tråget för att ta upp de mesta där, sen går de ju ha en magnet på bottenpluggen på tanken också.
Tanken kan du ventilera till atmosfär, de flesta verkar dock ha någon form av breather tank för att inte få oljedimma runt ventileringen, kom bara ihåg att bilprovningen vill ha sluten vevhusvent så då ska den kopplas till insuget I mitt fall blir de lite bökigt då jag har tanken i bagaget men men..
Oljereturen borde kunna ligga i samma nivå som sugstegen gör.
Trågutformningen hade jag i ditt fall kikat på hur andra löst det, du kan använda std utformning mer eller mindre och bara koppla på sugstegen där som passar, vill du tighta till tråget brukar dom flesta se till att göra en lågpunkt dit olja letar sig på naturlgt sätt och där sätta sugstegen.
Mitt system ser ut så här:
Tank -> pump -> filter -> kylare -> motor -> pump -> tank.
Tanken ska ha självfall till pumpen, backventil eller avstängingsventil går väl lösa, men problemet med olja i motorn är främst pga dålig tätning i pumpen. Man kommer nog aldrig ifrån det helt, men bättre pumpar läcker mindre. Sen ska de ju gå en ganska lång väg för att tillslut hamna just i tråget, många saker som passeras på vägen dit..
Vad man får komma ihåg är att med avstängningsventil kan fortfarande oljan efter ventilen rinna ner i motorn varpå de första varven kan bli "torra". Så man kanske åker på att primea pumpen ändå. Kan också nämna att Porsche 911 i många många år haft torrsump utan backventiler där olja läckt ner i tråget utan att de påverkat hållbarheten på motorerna, har dom stått ett tag kan dom blåryka lite i början men inte mer än så
Vevhusventen på motorn byter du ut mot en vacumregler ventil, så kan du reglera mängden vacum i vevhuset.
Returen till tanken kör en del med micron filter inkopplade på AN slangarna, men många sätter bara en sil i tråget för att ta upp de mesta där, sen går de ju ha en magnet på bottenpluggen på tanken också.
Tanken kan du ventilera till atmosfär, de flesta verkar dock ha någon form av breather tank för att inte få oljedimma runt ventileringen, kom bara ihåg att bilprovningen vill ha sluten vevhusvent så då ska den kopplas till insuget I mitt fall blir de lite bökigt då jag har tanken i bagaget men men..
Oljereturen borde kunna ligga i samma nivå som sugstegen gör.
Trågutformningen hade jag i ditt fall kikat på hur andra löst det, du kan använda std utformning mer eller mindre och bara koppla på sugstegen där som passar, vill du tighta till tråget brukar dom flesta se till att göra en lågpunkt dit olja letar sig på naturlgt sätt och där sätta sugstegen.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
- Ort: Piteå
Re: Torrsump
Tack för era svar! Nu känns det faktiskt som att jag börjar förstå hur det ska se ut.
(länge sen sist Cassius!)
(länge sen sist Cassius!)
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Torrsump
köp grejorna här i landet så får du väldigt bra hjälp hur du ska göra med allt också
https://www.autoverdi.com/pump.html
https://nitroz.solidtango.com/video/20110309
mvh jens
https://www.autoverdi.com/pump.html
https://nitroz.solidtango.com/video/20110309
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
- Ort: Skaraborg, Falköping
Re: Torrsump
Negativt vevhustryck är väl värt besväret om du nu gå på torrsump enlighet min åsikt.
Har en (eller flera) fjäderbelastad ventil i längst upp i motorn som håller rätt vakuum så du inte suger in tättingar och den luft som släpps in går uppifrån och ner så du får med dig oljan.
Oljekyl och filter skulle jag vilja har på trycksidan av pumpen.
Oljetanken bör vara ventilerad till en olje-fälla eller bara ut.
Var du placera utsugen i vevhuset får du fundera lite på, finns många olika sätt och tankar om detta.
Turbon skulle jag nog leda ner i vevhuset istället för sätta ett eget sugsteg på.
Har en (eller flera) fjäderbelastad ventil i längst upp i motorn som håller rätt vakuum så du inte suger in tättingar och den luft som släpps in går uppifrån och ner så du får med dig oljan.
Oljekyl och filter skulle jag vilja har på trycksidan av pumpen.
Oljetanken bör vara ventilerad till en olje-fälla eller bara ut.
Var du placera utsugen i vevhuset får du fundera lite på, finns många olika sätt och tankar om detta.
Turbon skulle jag nog leda ner i vevhuset istället för sätta ett eget sugsteg på.
Re: Torrsump
Har sett folk montera oljetanken i bagaget. är det pålitligt utan att det börjar kavitera?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Torrsump
Jag har själv det problemet med min ban Camaro.
Jag ska byta till torrsump men det finns inte plats fram.
Jag har funderat både på bagaget och passagerarsidan.
Ska man ha tanken i bagaet så ska man ha minst AN16.
Jag har en ban Porsche 911 med tanken fram och det funkar.
man får ju kämpa mot roh X G X h.
Densiteten X accelerationen X längden på slangen i accelerationens riktning.
Pumpen har ju bara 1 G att jobba med och det är ju vad man i bästa fall kan få.
Erland
Jag ska byta till torrsump men det finns inte plats fram.
Jag har funderat både på bagaget och passagerarsidan.
Ska man ha tanken i bagaet så ska man ha minst AN16.
Jag har en ban Porsche 911 med tanken fram och det funkar.
man får ju kämpa mot roh X G X h.
Densiteten X accelerationen X längden på slangen i accelerationens riktning.
Pumpen har ju bara 1 G att jobba med och det är ju vad man i bästa fall kan få.
Erland
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Torrsump
Får pumpen verkligen jobba mot acceleration?
Det blir väl ett nollsummespel med tanke på returen som trycker på så det bara är tryckfallet i slangen som sätter begränsningen.
/Peter
Edit: tänkte fel. Hade det varit en vanlig oljepump spelar det ingen roll.
Nu bryter man ju av med tanken och då blir det ju som ett öppet system typ bränslesystem.
Det blir väl ett nollsummespel med tanke på returen som trycker på så det bara är tryckfallet i slangen som sätter begränsningen.
/Peter
Edit: tänkte fel. Hade det varit en vanlig oljepump spelar det ingen roll.
Nu bryter man ju av med tanken och då blir det ju som ett öppet system typ bränslesystem.
Senast redigerad av blackadder den lör dec 07, 2019 4:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Torrsump
Alla rallybilar är regel på att ha det i bagaget.
Mest historiska escort er iofs
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Mest historiska escort er iofs
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Re: Torrsump
Hur och var brukar man dra oljeslangarna, Matti ??
Man får väl inte dra trycklangar genom kupén ?
Får man dra oljereturen genom kupèn?
//Göran K
Man får väl inte dra trycklangar genom kupén ?
Får man dra oljereturen genom kupèn?
//Göran K
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Torrsump
Som synes kommer slangarna fram under tunneln.
Här är en bild tagen in genom luftintaget i bakskärmen. Där framgår att slangarna kommer in från tunneln.
Var tanken ska sitta styrs av reglemente och vågen.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Torrsump
Som synes kommer slangarna fram under tunneln.
OK, tack.
OK, tack.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Torrsump
O här finns svaren.!!
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Re: Torrsump
Klart som korvspad.