Coating av kolvar mm
Coating av kolvar mm
Nån som har erfarenhet av å coata kolvar? Är det värt att göra på en orginal kolv för att öka hållbarheten något? Kolvtopp kjolar, förbränningsrum? Ventiler? Hur funkar det i verkligheten?
Re: Coating av kolvar mm
Jag har ingen erfarenhet själv, men har pratat med en del som både gör det och kör med det.
Det är tydligen stor skillnad i kvalité mellan olika märken på produkter, men just kolvtoppar verkar det inte vara någon som håller i längden, fast det kan ju funka på en race motor som rivs ofta och körs på gränsen.
Även kjolarna tycks slita igenom ganska fort på en del, fast man skulle ju kunna kalla det för anpassning.
Tex anodisering av kolvringsspår kan nog hjälpa lite om man kör höga cylindertryck, fast det går nog bara att göra på nya kolvar.
Jag skulle gissa att dom flesta har mest nytta av coating på lager istället, jag tror pris/förtjänst är bäst där.
Men det kanske finns nån med mer insikt i det hela.
Det är tydligen stor skillnad i kvalité mellan olika märken på produkter, men just kolvtoppar verkar det inte vara någon som håller i längden, fast det kan ju funka på en race motor som rivs ofta och körs på gränsen.
Även kjolarna tycks slita igenom ganska fort på en del, fast man skulle ju kunna kalla det för anpassning.
Tex anodisering av kolvringsspår kan nog hjälpa lite om man kör höga cylindertryck, fast det går nog bara att göra på nya kolvar.
Jag skulle gissa att dom flesta har mest nytta av coating på lager istället, jag tror pris/förtjänst är bäst där.
Men det kanske finns nån med mer insikt i det hela.
Re: Coating av kolvar mm
Jag är av den generella åsikten att produkter där tillverkaren kommer med helt osubstantiella påståenden där är produkten skit.
Tex race glykol med upp till 97 graders lägre motortemperatur. Eller för den delen coating som ger upp till 20 grader lägre temperatur under huven. Mät någon riktig prestanda-parameter istället för flumtrams om nu just er coating är så fruktansvärt bra.
Tex race glykol med upp till 97 graders lägre motortemperatur. Eller för den delen coating som ger upp till 20 grader lägre temperatur under huven. Mät någon riktig prestanda-parameter istället för flumtrams om nu just er coating är så fruktansvärt bra.
Re: Coating av kolvar mm
Det är nog svårt att visa vissa saker, tex en lustgas motor som bränt kolvar och sedan med coating på kolvtoppen så håller dom bättre. Hur får man fram det teoretiskt, mer än möjligen visa temperatur skillnad när man värmer med en låga och mäter på baksidan.
Har dom mätt en skillnad på temperatur under huven och man kör med öppet filter där under som många gör, så går det kanske göra före och efter test på rullar, att varm luft är dåligt för motorn kan nog alla hålla med om.
Men att en del inte håller vad dom lovar har jag förstått.
Har dom mätt en skillnad på temperatur under huven och man kör med öppet filter där under som många gör, så går det kanske göra före och efter test på rullar, att varm luft är dåligt för motorn kan nog alla hålla med om.
Men att en del inte håller vad dom lovar har jag förstått.
Re: Coating av kolvar mm
Att coating är bra för värmen är väl sant till en viss del, men sen ska den gärna sitta kvar en hel säsong för att uppfylla någon som helst funktion?
Re: Coating av kolvar mm
Det är som sagt olika för vilken del man coatar och vilket märke man använder, men ligger man så nära gränsen kring vad som går på kolvtoppar så har man nog både tid och budget att göra om det. Övriga tror jag håller ganska bra, fast om det är märkbara förtjänster i ditt fall vet jag inte.
Man kan ju även lägga coating på undersidan av kolven som ökar kylningen, det håller ju säkert i evigheter och ihop med oljesprut under så gör det nog gott.
Man kan ju även lägga coating på undersidan av kolven som ökar kylningen, det håller ju säkert i evigheter och ihop med oljesprut under så gör det nog gott.
Re: Coating av kolvar mm
Jag har en vän i Portugal som säljer/coatar Ceracoat på motordelar, främst insidan av avgashus på turbo, grenrör, avgasportarna i toppar och kolvtoppar. Eftersom det är en produkt som finns och som säljer och som de säger sig ha belägg för att det fungerar och ger skillnad i bromsbänk så får man väl till viss nivå lov att tro på det.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Coating av kolvar mm
eventuella vinster torde vara marginella...
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Coating av kolvar mm
Att tro att man kan åstadkomma en termobarriär på kolvar som är något att ha via en "målarfärg" kan ni glömma helt. Det är plasma sprutat keramskikt som gäller, precis samma typ av skikt som används i jetmotorernas brännkammare. Jag skrev en artikel om detta i Bilsport i början av 80-talet där jag också visade att ett dyligt skikt klarar av värmen från en skärbrännare under 5 minuter. sedan började materialet under skiktet att röra på sig. Jag skulle vilja se den testen utföras på ett av dessa påmålade termobarriär skikt, jag kan garantera att det går hål på kolven innan 5 minuter har gått..
Re: Coating av kolvar mm
Om man tar coating av avgassystem och turbos för att minska värmestrålning som exempel så borde det vara lätt att göra standardiserade test och visa att med coating Y så strålar det X% mindre värme.
Spruta X L varm luft genom ett naket rostfritt rör av 3m längd och jämför med coating, jämför sedan med avgasbandage. Möt mängden avgiven värme till omgivningen.
Nej istället så anger man vaga upp till 50 grader kallare under huven. Jaha hur fan mätte ni då?
Upp till 33% lägre yttemperatur, jaha men vad innebär det för total mängd överförd värme till omgivningen?
Spruta X L varm luft genom ett naket rostfritt rör av 3m längd och jämför med coating, jämför sedan med avgasbandage. Möt mängden avgiven värme till omgivningen.
Nej istället så anger man vaga upp till 50 grader kallare under huven. Jaha hur fan mätte ni då?
Upp till 33% lägre yttemperatur, jaha men vad innebär det för total mängd överförd värme till omgivningen?
Re: Coating av kolvar mm
DLC-coating är överlägset på många vis, någon här som har erfarenhet av detta inom motorvärlden? Kan tänka mig att dlc på kolvar inte tål värmen?
Men kolvbultar, ventilmekanism m.m. skulle verkligen få ett uppsving me dlc men antar det är svindyrt.
Har bara sett det i industriella växellådor och hydraulpumpar. Minskar slitage enormt
Men kolvbultar, ventilmekanism m.m. skulle verkligen få ett uppsving me dlc men antar det är svindyrt.
Har bara sett det i industriella växellådor och hydraulpumpar. Minskar slitage enormt
Re: Coating av kolvar mm
DLC används en hel del, till tex torrsump är det nästan tvunget på kolvbultar.
Kolvar är bättre att eloxera tex.
Kolvar är bättre att eloxera tex.