Restriktor oljetillförsel turbo

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av whilliam »

Du har till största delen rätt. Tyvärr gäller inte regeln om att du hör och uppfattar saker bara för att du har vana och motoröra i alla lägen.

Det kommer in massor av "söndersurgade" turbos och även kända mappare/bromsörer har inget öra alls för att de kör sönder turbona. Det är inte ens ovanligt att de som är ovana vid motorer kommer och vill ha hjälp med felsökning i insprutningen och motorn inte ens går på en cylinder - tändstiftsbyte och sedan funkar det igen. (de har inget motoröra så de hör inte att en cylinder är "död")

Ibland hörs inte surge så tydligt och det gäller oftast när det händer på höga motorvarvtal och fullt gaspådrag och detta i sin tur kan ju bara hända när man köpt turbon utan att kolla ett jota om den stämmer till motorn.
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av FrasseTurbo »

Lite sent svar kanske...
Men nu är turbon nyrenoverad, lagrena var sopslut. Vilket kan vara en av anledningarna till att turbon inte jobbade så bra. Sen är även en annan kam på ingång.
Får se om det hjälper, annars kan det vara som ni säger att jag ligger för långt åt "vänster" i kompressormappen.
Jag fick ut 486whp, vilket inte riktigt var det jag hade hoppats på..
Tacksam för svar! :))
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad sa turbo försäljaren om olje restriktor? sånna turbos jag säljer ska iallafall ha fullt tryck så länge det inte är nå extremt konstiga olje tryck eller oljor. det är i vissa fall då det är kullager det ska va lite restriktot inte på glidlagrade.

mvh jens
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av FrasseTurbo »

Han sa att den restriktorn jag hade var rätt dvs 4mm ungefär, då blir det rätt tryck. Hade jag haft en mindre fanns det risk för att det kunde bli lite för snålt med olja. (Detta var nog anledningen till de dåliga lagrema, ägaren innan hade antagligen för dåligt tryck. Det var vad turbokillarna sade).
Mvh Frans
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av whilliam »

Skulle man kunna få se bilder på lagren? Jag har hjälp av en som felsökt på turbos (och lagat) i 25år. Förmodligen så ser han vad som har orsakat raset, att det beror på det som sägs ovan låter helt otroligt och är nog, mest troligt, en felaktig slutsats från den som sagt det.

Oljetrycket in i turbon påverkas mycket mer av oljetyp och viskositet än en 4mm passage, så uppgift om dessa 4mm utan vetskap om oljetemp och typ säger inte något vettigt om vad det är för tryck in i turbon.
Dessutom så är 4mm ibland förekommande internt i motorn (i topplocken) och tas oljan därifrån så kan den 4mm strypningen vara samma sak som "ingen strypning".

En gissning från min sida är att axiallagret var slitet på den sida som sitter inåt lagerhuset och även "Thrust collar" behövde bytas. Orsak till detta är drift nära surge (eller i surge)
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av FrasseTurbo »

Det jag sa om restriktorn kanske inte var helt sant. Men för liten tillförsel samt en klen retur kunde vara en orsak.
Jag köpte denna turbon begagnad, så vet tyvärr inte vad och hur tidigare ägare har behandlat detta aggregatet.
Nu sitter det ett nytt lagerhus samt lager från en garrett där, då även lagerhuset var skrot.
Kan leta upp det gamla lagret, har konstigt nog sparat lagret även lagerhuset.
Mvh Frans
Skriv svar