Intercooler

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Intercooler

Inlägg av whilliam »

En 2.3 litersmotor ger ungefär 230 Nm vid maxområdet, (atmosfärtryck) B230 är inget bra exempel så den kräver E-85 för att nå dit. Laddar du 2.3 så är detta 3.3 bar absolut och det betyder
3.3 x 230 = 759 Nm (E-85) Vad du har för förluster från motorns vrid till de 560 som du anger får du räkna vidare på. Har du inte väldigt höga förluster så låter det som att du har en del att hämta vad gäller ditt maxvrid.

Ditt maxvrid är också på ett högre varvtal än vad man kan förvänta sig (borde ligga 1000-1500 varv tidigare) detta beror antingen på att du rampat laddtrycket och/eller tändningen (för att inte riskera kolvar eller sprickor i cylinderväggar) men kan också bero på att turbon spoolar sent.

6400 Rpm för maxeffekt låter för mig ganska lågt och detta tyder på att motorn flödar dåligt, är ingen Volvoexpert så du får säkert bättre svar från andra här. Som jag ser det behöver du antingen en turbo som är effektivare på höga laddtryck eller porta toppen + välja rätt anpassad kam.
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Intercooler

Inlägg av FrasseTurbo »

Tack för det utförliga svaret!
Som sagt så var turbon i dåligt skick vid mappning, radiallagret var helt slut. Vickade man på axeln så nöp kompressorhjulet mot lagerhuset (enkelt uttryckt).
Turbon är nu mera som ny efter renovering (så hoppas det visar sig).
Angående kammen så har jag hört mig omkring lite, det verkar som jag skall ha en som är lite anorlunda för att få upp flödet.
Så dessa två punkter hoppas jag ger resultat.
Ursprungliga anledning till att jag är fundersam över intercoolern är den att förra året fick jag för mig att skölja rent den invändigt, då det var skit i. Jag har nu fått för mig att det har oxiderat inuti cellpaketet :doh:
Skriv svar