Intercooler
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Intercooler
Hejsan alla!
Jag tänkte bara se vad folk här har för erfarenheter av olika intercoolers.
Är det stor skilland i flöde på en "dyr" kontra "billigare".
Om så är fallet, vilka fabrikat är bättre och vilka sämre?
Mvh Frans
Jag tänkte bara se vad folk här har för erfarenheter av olika intercoolers.
Är det stor skilland i flöde på en "dyr" kontra "billigare".
Om så är fallet, vilka fabrikat är bättre och vilka sämre?
Mvh Frans
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Intercooler
det är lite olika på hur bra cellerna kyler/flödar men till stor del värkar det som gavlarna har störst betydelse i många av fallen i praktiken på de vi testat i flödesbänken.
Blir extra viktigt flödet då man snackar v8 turbo också då sug effekten blir betydligt högre. sug effekten betyder mer för flödet än slutgiltiga effekten också!
Blir extra viktigt flödet då man snackar v8 turbo också då sug effekten blir betydligt högre. sug effekten betyder mer för flödet än slutgiltiga effekten också!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Intercooler
Har ni testat typ KL's/biltema intercooler i eran flödesbänk sedan jämfört med något annat fabrikat med liknande utformning?
Vad är det som påverkar gavlarnas flöde? Är det utformningen, storleken eller anslutningarna för in/utlopp?
Mvh Frans
Vad är det som påverkar gavlarnas flöde? Är det utformningen, storleken eller anslutningarna för in/utlopp?
Mvh Frans
Re: Intercooler
ja, gavlarna spelar självklart roll... i princip är det utformningen så att flödet genom hela lamellpaketet blir så likt som möjligt. Inte helt sant, men det gäller om "flödet" är samma över hela intercoler-arean. Detta utan alltför stort tryckfall (strypning) eller att det hela tar för stor plats. Det finns inget som är optimalt i praktiken, utan allt är ett avsteg från en perfekt intercooler
.
.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Intercooler
Vilka fabrikat är att föredra?
Jag har för nuvarande en 3" från KL 600×400 har jag för mig.
Är lite inne på om jag kan hitta ett alternativ som flödar bättre i samma storlek. Eller om det inte så så stor skillnad på de olika ute på markanden?
Mvh Frans
Jag har för nuvarande en 3" från KL 600×400 har jag för mig.
Är lite inne på om jag kan hitta ett alternativ som flödar bättre i samma storlek. Eller om det inte så så stor skillnad på de olika ute på markanden?
Mvh Frans
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Intercooler
vi har bra erfarenheter av billiga kylare från KL racing med mitt anslutning. tjockare flödar både bättre och kyler mer. ju mer sug effekt man har ju större anslutningar och tjockare paket behövs.
behövs mycket kyl luft också igenom paketet för att kyla bra och det är det inte i alla bilar.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo ... index.html
behövs mycket kyl luft också igenom paketet för att kyla bra och det är det inte i alla bilar.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo ... index.html
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Intercooler
Okej så kl's är inget att klaga på med andra ord, kanske gå upp till en som är 4" tjock?
//frans
//frans
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Intercooler
man väljer storleken efter behov samt ser till att man har bra luft flöde som kyler sen fungerar allt bra vill man sen betala 5000kr till så får man 2grader lägre insugs temp och 2 kg lägre vikt men oftast har man bättre ställen att lägga pengarna som ger mycket mer.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Intercooler
Jag förstår!
Skilland på 3" tjock eller 4" är den märkbar?
Vad gäller temp och flöde?
Skilland på 3" tjock eller 4" är den märkbar?
Vad gäller temp och flöde?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Intercooler
jo det är skillnad. berätta vad du har för motor och kylsystem och vad du vill åstakomma med kylaren i tryck fall och temp så kan jag nog svara mer exakt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Intercooler
Jo jag har en b230 med en precision turbo, 486whp kortfattat (har skrivit en del inlägg om problem med laddtryck etc.) Nu när turbon är renoverad, ny kam på gång. Så tänkte jag att intercoolern jag har nu kanske inte riktigt är på samma "nivå" eller vad man kan säga. Att det kanske skulle vara bra att gå upp en tjocklek för flödets skull. Men det är bara funderingar jag har!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Intercooler
hur mycket laddtryck för den effekten?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Intercooler
Jag hade då 2.3bar, men troligtvis var den slitna turbon problemet till den relativt låga effekten för det laddtrycket och storlek på turbon. Fick bara en känsla att intercoolern var en bromskloss.
// frans
// frans
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Intercooler
Om du vill veta vad intercoolern klarar (eller om den ger dig effekt-tapp) så ska du mäta trycket med noggranna klockor före I/C och efter I/C. Vid din effektnivå så kan man acceptera runt 0.15 bar tryckskillnad (tappat tryck) på fullt effektuttag. En jättebra I/C kommer att ge nära noll i tapp men det är sällan man har så stora/bra på gatbilar.
På så sätt får du veta om den är ok eller om det lönar sig att att byta, betydligt enklare och billigare än att bara köpa "värsta grejerna" hela tiden.
Om du berättar vid vilket motorvarvtal du fick ut maxeffekt så finns det flera här som kan bedöma om det är relaterat till turbo/I/C eller om det är flöde i motorn som ger problem med högre effektuttag. Om inte motorn flödar bra så ställs det enorma krav på turbon och den du har lirar nog inte då.
På så sätt får du veta om den är ok eller om det lönar sig att att byta, betydligt enklare och billigare än att bara köpa "värsta grejerna" hela tiden.
Om du berättar vid vilket motorvarvtal du fick ut maxeffekt så finns det flera här som kan bedöma om det är relaterat till turbo/I/C eller om det är flöde i motorn som ger problem med högre effektuttag. Om inte motorn flödar bra så ställs det enorma krav på turbon och den du har lirar nog inte då.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Intercooler
Hejsan!
Ungefär vid 6400rpm fick jag ut max hp och vid 5500rpm max nm( 560).
Mvh Frans
Ungefär vid 6400rpm fick jag ut max hp och vid 5500rpm max nm( 560).
Mvh Frans