Bronze ram lager ??

Diskussioner för erfaret folk
Boxer Service
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön sep 19, 2010 5:54 pm
Kontakt:

Bronze ram lager ??

Inlägg av Boxer Service »

Hej
Jag håller på med en 2,6L VW boxer motor til dragrace, men har problem med att få tag i
rätt ram lager. Problemet är att blocket redan är arborrat til max mått och är i behov av
lite mera. Ram lager fanns bara i en överdim 0,5mm men jag skal ha lite till. Blocket är redan
påkostat en del så jag vill gärna kunna återanvända det.

Frågan är om det går att göra ram lager av bronze ?? Kanske alubronze. Jag har tidligare monterat
trycklager vid svänghjulet på VW boxer, men inte sälva lageret till veven. Nogon som har erfarenheter
med detta från andra motorer??

Mvh
Rolf, DK
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Bronze ram lager ??

Inlägg av whilliam »

Har du artikel nummer på de lagren som var 0.5mm "underdimension" ? Borde absolut gå att hitta lager om det inte är extremt mycket mer det behövs (alltså typ, 0.75/ 1.00)
Man måste söka på massor av ställen för gamla restlager av lager (he-he, lager på lager)

Borde gå att göra lager som du föreslår men det är isf bara på ramlager (aldrig vevlager, vilka är mycket känsligare för stabilitet och har därför stomme av stål) Det är dock ett dyrt alternativ. Bättre alternativ är att leta andra lager (från helt andra motorer) och därefter anpassa dem i bredd (föreställer mig att en boxer har smala ramlager.) Funkar också bra att ha "dubbla" ramlager, alltså ett lager inuti det andra (samma sak här endast ram - aldrig vev)
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Bronze ram lager ??

Inlägg av JLundin »

Man kan alltid plätera eller termiskt spruta upp ytor med nickel, problemet är att bearbeta det hela till rätt dimension efteråt.
Boxer Service
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön sep 19, 2010 5:54 pm
Kontakt:

Re: Bronze ram lager ??

Inlägg av Boxer Service »

whilliam skrev:Har du artikel nummer på de lagren som var 0.5mm "underdimension" ? Borde absolut gå att hitta lager om det inte är extremt mycket mer det behövs (alltså typ, 0.75/ 1.00)
Man måste söka på massor av ställen för gamla restlager av lager (he-he, lager på lager)

Borde gå att göra lager som du föreslår men det är isf bara på ramlager (aldrig vevlager, vilka är mycket känsligare för stabilitet och har därför stomme av stål) Det är dock ett dyrt alternativ. Bättre alternativ är att leta andra lager (från helt andra motorer) och därefter anpassa dem i bredd (föreställer mig att en boxer har smala ramlager.) Funkar också bra att ha "dubbla" ramlager, alltså ett lager inuti det andra (samma sak här endast ram - aldrig vev)

Störra än +0,5mm finns inte til den har motortyp, VW vattenkyld bokser efter 1986. Ram lager infästningen i blocket är med "tang" som på vev lager. Fundera på att fäste nya lager med stift.

Har köpt mängder av lager for att hitta nogon som går att fixa till, men tills vidare utan resultat. Jag kan svarva/fräse nya lager själv men vill gärna veta om nogon har erfarenheter innan jag samlar motoren ihop med en 10000kr vev mm och testar.

MVH
Rolf
Boxer Service
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön sep 19, 2010 5:54 pm
Kontakt:

Re: Bronze ram lager ??

Inlägg av Boxer Service »

JLundin skrev:Man kan alltid plätera eller termiskt spruta upp ytor med nickel, problemet är att bearbeta det hela till rätt dimension efteråt.
Det är väl oftas veven man gör termisk sprutning på. Har är det blocket som är problemet.
Men kanske kan man även spruta material på lagernas yttra diameter??

Mvh
Rolf
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Bronze ram lager ??

Inlägg av JLundin »

Går alldeles utmärkt att flamspruta och bygga upp lagerläget i blocket, förslagsvis med Nickelaluminid och sedan arborra samt stifta lagret eftersom tangen kan bli svår att få till
Skriv svar