Lustgas vid 1200rpm. Vad händer egentligen?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lustgas vid 1200rpm. Vad händer egentligen?

Inlägg av Kadett4wd »

jo eller Audis umluft.
Men jag tänkte att nos och soppa blev mer 'kabang' och spoolade på nån tiondelssekund eller mindre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Lustgas vid 1200rpm. Vad händer egentligen?

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:'Gammal tråd'

Eftersom lustgas är en 'fast' effekt(exempelvis 100hk) man tvingar in i motorn oavsett varvtal

Så vad som händer vid 1200rpm blir MASSIVT vrid, 437,7Lbft = 593,44Nm tillskott utöver det motorn redan producerar.
Och eftersom turbos drivs av avgasmassan så blir det ordentlig fjong på turbon eftersom motorn producerar först sitt 'egna' vrid, kanske 100Nm sen 593Nm tillskott på det, totalt 693Nm´s avgasmassa.
Sätt då exempelvis en BW471 som TS äger på en fiktiv motor som producerar 693Nm utan gas/laddtryck vid 3000rpm, den skulle spoola närapå ögonblickligen då(eftersom det även kommer hårda pulser tillsammans med flödet).
Problemet blir ju att det inte går att "tvinga" in något i motorn, det går ju ut andra vägen. flaskan är trycksatt och försöker skapa ett tryck som skall fylla motorn men när gasmängden blir högre än vad motorn kan "ta emot" så blir det inte längre lika hög effekt (vrid)-ökning.

Ju lägre varvtal man har desto viktigare blir det att hjälpa igång turbon så att trycket i plenum blir högre, annars blir det ju som en "gräns" hur mycket man kan höja effekten med tillsatt lustgas
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Lustgas vid 1200rpm. Vad händer egentligen?

Inlägg av whilliam »

Love skrev:Skulle man inte kunna använda rallycrossens responssystem "fresh air" för att få igång turbon?

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Beror på hur man vill "ha igång"...... Står du i starten och har låga varvtal och en automat så blir det inte lyckat. Vill du använda det som det är tänkt, alltså som respons på högre varvtal så funkar det.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lustgas vid 1200rpm. Vad händer egentligen?

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev:
Kadett4wd skrev:'Gammal tråd'

Eftersom lustgas är en 'fast' effekt(exempelvis 100hk) man tvingar in i motorn oavsett varvtal

Så vad som händer vid 1200rpm blir MASSIVT vrid, 437,7Lbft = 593,44Nm tillskott utöver det motorn redan producerar.
Och eftersom turbos drivs av avgasmassan så blir det ordentlig fjong på turbon eftersom motorn producerar först sitt 'egna' vrid, kanske 100Nm sen 593Nm tillskott på det, totalt 693Nm´s avgasmassa.
Sätt då exempelvis en BW471 som TS äger på en fiktiv motor som producerar 693Nm utan gas/laddtryck vid 3000rpm, den skulle spoola närapå ögonblickligen då(eftersom det även kommer hårda pulser tillsammans med flödet).
Problemet blir ju att det inte går att "tvinga" in något i motorn, det går ju ut andra vägen. flaskan är trycksatt och försöker skapa ett tryck som skall fylla motorn men när gasmängden blir högre än vad motorn kan "ta emot" så blir det inte längre lika hög effekt (vrid)-ökning.

Ju lägre varvtal man har desto viktigare blir det att hjälpa igång turbon så att trycket i plenum blir högre, annars blir det ju som en "gräns" hur mycket man kan höja effekten med tillsatt lustgas
Det är inget problem.
volymmässigt är gasen väldigt lite i volym jämfört mot luften motorn drar i sig.
Om man inte skjuter in flera hundra hk vill säga.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Re: Lustgas vid 1200rpm. Vad händer egentligen?

Inlägg av jezackrisson »

Kadett4wd skrev:
whilliam skrev: Problemet blir ju att det inte går att "tvinga" in något i motorn, det går ju ut andra vägen. flaskan är trycksatt och försöker skapa ett tryck som skall fylla motorn men när gasmängden blir högre än vad motorn kan "ta emot" så blir det inte längre lika hög effekt (vrid)-ökning.

Ju lägre varvtal man har desto viktigare blir det att hjälpa igång turbon så att trycket i plenum blir högre, annars blir det ju som en "gräns" hur mycket man kan höja effekten med tillsatt lustgas
Det är inget problem.
volymmässigt är gasen väldigt lite i volym jämfört mot luften motorn drar i sig.
Vill inte slänga mig in i den teoretiska diskussionen men kan intyga att motorn på något sätt blir mättad och inte kan ta emot hur stor mängd lustgas som helst. Tryckte på med 125hk lustgas bestyckning nere på 1200rpm men fanns ingen chans för motorn att ta emot det. Gav mer effekt (dock inga 125hk nere på 1200rpm), men även lustgas/bränsle som gick ut bakvägen. Så i slutändan kom jag fram till att 75hk bestyckning gav snabbare spool än 125hk. Och det handlade fortsatt om 3-5sekunder för att komma ifrån 0bar@1200rpm till 1bar@4000rpm. Värt att notera är även att jag tror att vi hamnade i ”surge” eller vad det heter till vänster i kompressormappen när vi försökte gå över 1bar. Turbon slog till och lät ungefär som när man släpper gasen på turbobil utan dumpventil. Slog mig först efteråt när vi kikade på film att det troligtvis var ”surge” vi hamnade i.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lustgas vid 1200rpm. Vad händer egentligen?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag är väl fast i tankarna på nå v8 maskin nu med mycket motorvolym, vad hade du för motor nu igen?

Edit:
Du körde väl en nozzel också va?
Ett directport kan man ladda lite hårdare med eftersom man inte 'fyller plenumet' på samma vis.
Vad jag erfar iaf ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar