Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden

Diskussioner för erfaret folk
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden

Inlägg av OttoB »

Hej

Håller på att bygga Triumph Dolomite 16 Sprint motor för Group1 racing. Det finns inte mycket att justera och fixa men rykten från gamla goda tider är att det är möjligt ha ca 200 hp ut av Trumpan.

Det är lagligt att använda 2 st 48 Weber och kam med mycket duration (312).
Ventiltider
Lyft (tum).4260.4260
ventil öpp 48-84
ventil stäng 84-48
Dur 312
LSA108
Kompet ligger på 10,7:1

Avgassystem är fri men orginal grenrör är ett måste. Utlopp diameter är 45 mm. Som inte syns i grenrör är att 1+4 och 2+3 är kopplat ihop, liksom i B20. Mått mellan kanaler / cylindrar är ca 11-12 cm (c-c)

Nu till frågan:
Vi ska bygga y-rör men längder är jag lite osäker på totallängden ? Det är 40 cm från cyl 1. till flänsen och bara 5 cm från cyl 4. Ska y-rör vara lika långa? Och vilken längd är bra att börja? Bilen ska köras på rullar att hitta rätt längden.




Bild
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden

Inlägg av jompazx »

bilden syns ej
mvh! Jonathan Hall
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden

Inlägg av nkro »

Nu vet jag inte hur grenröret såg ut. Men på den tiden dom körde med tex v4an i std B. satte man lösa plåtar för att dela av portar och grenrör om dom satt ihop. Använde även träklossar som packning för att få längre insug och få bort värme från förgasaren. Läste ngt om flat nos kamaxel också. Men förklaringen jag läste verkade inte trolig.
Niklas
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden

Inlägg av OttoB »

Motorn har samma cylider block som Saab 1850 rak fyra. Toppen var den första massproducerade (över 20000 bilar) fyrventilsystem i europeiska personbilar efter andra världskriget . , ventilsystem är lite konstig med bara ett kamaxel. Insug opereras direkt men avgas ventil öppnas med vipparm, med samma kamnock.

Tog bilden från Rimmers webbutik av grenrör.



https://images.app.goo.gl/DgdVA6J3n753GY5c9
Senast redigerad av OttoB den tis jun 02, 2020 9:56 pm, redigerad totalt 2 gång.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden

Inlägg av Pacman »

Rätt modigt att påstå att en motor från 1973 skulle vara första 4v-motorn i världen när den använder Cosworth-design ifrån 60-talet :lol:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden

Inlägg av jompazx »

Pacman skrev:Rätt modigt att påstå att en motor från 1973 skulle vara första 4v-motorn i världen när den använder Cosworth-design ifrån 60-talet :lol:
första serietillverkade kanske?

merlin-motorn som satt i bla spitfire har 4 ventiler per cylinder natriumkylda avgasventiler enkel överliggande kamaxel, tvåstegskompressor, torrsump, och så plana toppdeck och topplock så ingen topp-packning behövdes.utvecklad under slutet på -20 och början på -30talet. "inget är nytt under solen"
mvh! Jonathan Hall
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden

Inlägg av OttoB »

Fixat. Jag var lika modig som volvo när dom påstod att ha första framhjuldriven transfermonterad rak sexa i världen.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden

Inlägg av The »

Inte ens första europeiska, Jensen Healy hade lotus 16v motor 1972.

Nissan s20 hade 4v teknik 1969
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden

Inlägg av OttoB »

Fixat lite till.
Skriv svar