Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Diskussioner för erfaret folk
birgitta_halland
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tor aug 27, 2020 11:55 am
Ort: Halland, Kungsbacka

Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Inlägg av birgitta_halland »

Hej!

Nu behöver jag er hjälp!

Besiktade pärlan och fick för högt värde på CO vid 2500 varv! Dvs 0,7 (0,3)

Övriga Värden:

CO: 0,5 (0,5)
HC: 184 (200)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Bilen var varmkörd - ca 30 minuter så kattarna borde varit varma. Besiktningsmannen tog en extra runda och varvade motorn ca 15 sek två gånger. Värdet rörde sig inte alls.

Bytte kattarna förra året i augusti och då även lambdasonden då den gick för fett (alla värden dvs CO, HC, Lambda och CO 2500 låg fel) och sonden var missvisande. Gick då igenom besiktningen efter bytet (kan varit lite sotig motorn - besiktade ca 10 dagar efter bytet) - fastän besiktningsmannen då fick pressa den genom att varva rätt kraftigt för att få ner värdena.

Tacksam för all hjälp och tips!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Inlägg av whilliam »

Hade du inte haft så många cylindrar så hade jag sagt att Katalysatorerna var dåliga (trots att de är bytta)

Magrar man av blandningen så mycket som möjligt, vilket det gjorts här eftersom Lambda är högsta möjliga, så brukar HC stiga och CO sjunka. Kör man utan nån katalysator så går det att få värdena som dina på ett ungefär och ibland kan man magra av den lite till så att alla värden stämmer (utom lambda, som blir för högt) och då släpper de ibland igenom bilen med uttrycket "syre är ju inte giftigt"

Eftersom du har många cylindrar så kan det vara nån/några som har otäta ventiler eller i bästa fall dåliga tändstift, det är ju svårt att höra oren gång på en stor motor.


Ibland brukar man förorda en oljeservice men då är det främst om HC-halten är för hög - gammal olja har en massa rester bundna som kan frigöras i vevhusventilationen och de är knepiga för motorn att förbränna vid låga effektuttag.
birgitta_halland
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tor aug 27, 2020 11:55 am
Ort: Halland, Kungsbacka

Re: Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Inlägg av birgitta_halland »

Tack snälla för information och svar! Superkanon!

Blir lite konfunderad då jag besiktade i september 2019 och därefter bara kört ca 100 mil - nedan värden är från den besiktningen:

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,1
HC: 21 (200)
Lambda 1, (0,97-1,03)

Kan det bero på något annat än du nämner ovan när du även har denna info?


Nu 2020 efter ca 100 mil är värdena:

CO: 0,5 (0,5)
CO 2500: 0,7 (0,3)
HC: 184 (200)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Inlägg av Kadett4wd »

Är kattarna original eller nå ersättningkattat från typ biltema?
Det höga HC värdet indikerar att Kattarna inte funkar som de ska.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
birgitta_halland
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tor aug 27, 2020 11:55 am
Ort: Halland, Kungsbacka

Re: Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Inlägg av birgitta_halland »

Kattarna är inte original, dock så har en firma bytt dom och känner killen, bör vara ok kvalitet.

Blir lite fundersam - även om det är dålig kvalitet så bör de väl ändå funka 100 mil?

Tack för all värdefull hjälp!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Inlägg av whilliam »

Precis som Patrick skriver så tyder det vi sett hittills på att Katalysatorer inte fungerar som de ska.

Din bil är så gammal så den borde ha nåt uttag för att mäta CO-halt före kat. Kör man ner en sond där så ska man ha CO på runt 2% och har man kollat där så VET man att Kat. inte jobbar om det inte är nära noll efter den.

*(HC är oförbränt kolväte så den siffran kan man inte gå på,) den beror på en massa saker som har med förbränningen att göra och hur fint spridarna dimmar bränslet, det är inga problem att ha "godkända" HC värden även utan katalysator.

Min förhoppning är att bilen misständer på en/fler cylindrar och då blir det för mycket för kat. att orka rena.
Är det inte på det viset, ja då är dina Kat. paj och det säkraste sättet att ta reda på det är att mäta enligt ovan eller byta ut dem igen.
Patricks skepsis mot "eftermarknads" Kat. är välgrundad - håller med fullständigt.

Som kuriosa kan jag upplysa om att det är ett jättesmart drag att kika på Bilprovningens avgasmätare och notera vad man har för lambda och HC på 2500 också, jag tycker de borde notera det på protokollet eftersom det är till stor hjälp vid felsökning.

För att förtydliga för de som läser tråden:
Lambda = kvarvarande syre i avgaserna
HC= Kolväten, Bensin är ett kolväte och när det inte förbränns så kommer det med små droppar ut i avgaserna
CO är en förening av kol och syre men det ska helst bli CO2 av alltihop (mer alldaglig benämning är koloxid respektive koldioxid)

Edit:
*(HC är oförbränt kolväte så den siffran kan man inte gå på,) Mer riktigt: ENBART den siffran kan man inte gå på.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Inlägg av Kadett4wd »

Gjorde inte de heller, men då hc ligger högt tillsammans med co så brukar det betyda att kattarna förbränner inte som de ska.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Inlägg av Pacman »

Luftläcka vid nån katalysator som lurar lambdasonden att öka på lite bränsle, men som ändå visar högt lambdavärde.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Inlägg av whilliam »

Men då måste det isf. läcka på 2 ställen. Först vid bilens lambdasond så att styrdatorn fetar på blandningen och sedan efter kat. så att bilprovningens mätare visar hög syrehalt. Alltså ganska långsökt men det vore ju ett fantastiskt enkelt fel för trådskaparen och både du o jag vet att man ska "aldrig säga aldrig" när det gäller felaktigheter på bilar.

@ Patrick jo, det är klart att du har koll på detta men ditt uttalande var så kategoriskt så jag tänkte på andra som läser....... Faktum är att jag sett bilar med ganska exakt samma värden som T.S. och där har felet varit misständning på en cylinder och katalysatorn bara nästan "orkat" bränna rent.
Scorpio
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån apr 07, 2008 7:36 am
Ort: Bara
Kontakt:

Re: Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Inlägg av Scorpio »

Till att börja med så är jag bara en glad amatör :)

Men din bil bör ha det nyare tändsystemet Direct Ignition med en tändspole per cylinder? Vissa har (efter ett antal år) haft lite problem med tändspole/-ar. Kanske kan vara värt att kolla?

Bråkande (läs: torra som fnöske) kabelhärvor förekommer också.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Inlägg av whilliam »

Håller med om detta, gränsdragning för dessa spolar verka vara just 1996.

Kan flika in en förmaning i allmänhet: Kolla era tändstift regelbundet, detta gäller alla som har "coil on plug" låter man tiden gå och elektroderna slits (med följd att avståndet ökar) så kommer till slut gnistan att börja hoppa i tändspolen och den brinner upp. Mycket billigare att enbart byta stift än att tvingas byta både spole o stift.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Mercedes 500 SL 1996 - för högt CO 2500!

Inlägg av Robert Markström »

En tanke jag har. 100mil sedan förra besiktningen. Har du tankat i fräsht bränsle? Gärna mkt så det spär ut ev. äldre soppa. Sen tändstiftbyte.
Gör otroligt mkt mer än man kan tro.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar