Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av whilliam »

whilliam skrev:Jag kan lova att du är något på "spåret" :thumbright: Den enda påvisbara nackdelen med stor inducer på turbinen är att dess hållbarhet/pålitlighet minskar. Prestandan blir alltid bättre med ett stort turbinhjul. Tillverkarna av aggen försöker däremot spara in varenda liten krona som går, det finns exempel på att Garrett uteslutet även värmeskölden på en del varianter bara för att se hur mycket det går att spara i extremfall (det funkade inget bra). självklart går det att spara in lite materialkostnad om man gör turbinhjulet litet och försöker pressa ur de sista hästarna genom att ha stort A/R på huset (men det betyder inte att det är rätt väg att gå)

Besparingen kommer inte enbart från själva hjulet utan även axel och lagerdel går att förminska när hjulet och kraftutvecklingen från hjulet minskas.

Tyvärr står det en massa felaktigheter i de skolböcker som de multinationella företagens utvecklingsingenjörer har läst och därför hänger deras uppfattning om hur man dimensionerar turbos kvar..... När företagen dessutom sparar pengar på dessa tilltag så blir det svårt att bryta mönstret - kunderna köper ju allt som de har sett en "mördande" reklam för och de "knasiga" uppfattningarna rullar vidare från år till år.

Kan vi inte på detta forum hjälpas åt att "bryta mönstret"? Vi kan väl börja med Borg Warners utlovade "turbovärldsförändrare" som de presenterade på SEMA show 2014/2015 om den var så bra så borde väl vi hört om den (eller sett nåt resultat)? Kommer att posta länkar om detta men först vore det kul att höra vad ni andra sett/hört om detta?
Här är en bild och en länk till vad jag skrev om i början av tråden. Är det ingen som har nån synpunkt på vad som hänt med denna "revolutionerande" grej inom turbovärlden?

Bild

https://www.evoxforums.com/threads/borg ... gy.273897/
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av Pacman »

Revolutionerande vet jag inte. Har ju funnits ganska länge nu men är både dyr och komplicerad att tillverka på ett hållbart sätt. Om jag inte är helt felinformerad så kör iaf Koenigsegg med nåt liknande system på sina OEM-bilar.
Jag håller på att bygga en sådan till en av mina bilar, fast där kläppan sitter i grenröret istället så man kan köra med billiga vanliga twin-entry turboaggregat. Återkommer med resultat när den blir klar om några år :doh:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av JLundin »

Inlägg av mig från 2010:

Spjäll i turbinhusets ingång bygger på ett Cummins patent från 1971, så det är inget nytt under solen. Jag har faktiskt fortfarande kvar dom bitar av Ni-bas material som jag tänkt använda till en dylik styrning och dom har legat till sig i drygt 30 år nu... :lol: :lol: Cummins patent har dock smartare design med mindre antal bitar som kan lossna och fortsätta in i turbinhjulet än vad den design har som syns på bilderna ovan... :D Man skall också ha väldigt klart för sig att allt skrot som är i vägen i inloppskanalerna till turbinhjulet stör flödet väldigt mycket, vilket inte befrämjar turbinenhetens effektivitet.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av nkro »

Lundin. Är det mer som en avgasport till en 2-takt. Typ roterande rulle?
Niklas
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av JLundin »

Nej, spjället är väldigt simpelt, bara en platta fastsatt på en genomgående axel som styrs via hävarm till en styrbar tryckklocka. Mitt svar då hänvisade till en bild på ett separat spjällhus där spjället var fastsatt på axeln via skruvar. Hade jag byggt som jag tänkte 1980 så hade jag svetsat fast spjällplattan direkt på axel, axeln hade jag sedan tätat med två grafittätningar. Att det inte blev något av det hela berodde på att jag fick info från Volvo lastvagnar där man provat designen, man var inte imponerad av funktionen, dom var då ute efter mer luftflöde i lågfarts registret, vilket dom inte fick. Möjligt att det skulle fungera bättre idag med dom turboaggregat som nu finns...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av Kadett4wd »

Hmmm..
Under den viktiga fasen i motorns arbete där man vill att motorn får separerade pulser för att skapa bra vridmoment, så ska man föra samman pulserna i turbinhuset för påhittad bättre spool?

Ett ganska grovt exempel på två olika läger inom trimning, en del vill optimera turbon och glömmer motorn, en del vill optmiera motorn och glömmer turbon.
Känns som de som skapat detta inte har haft en konversation med den andra gruppen ;)

Fast, på en motorn med många cylindrar och kort avgasduration, så det blir nästan likt konstant strömmande avgaser så kanske det det där förbättrar spool något.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av JLundin »

Säger inte emot, det finns dessutom minst 10 andra varianter på hur man designar turbinhus för att få samma verkan och många av dom är långt bättre än denna ”billiga” variant.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av whilliam »

Att jag tog upp det här beror på att det finns så många som tycker att Borg Warner EFR är en väldigt "bra turbo" och för att visa på lite detaljer som avslöjar att de egentligen inte har särskilt bra koll. (finns mer exempel på hur de "missar" gamla nedärvda turbokunskaper i EFR-serien)
På mässan 2014/2015 så påstod de att detta var en revolutionerande grej (flera här har förstått att det inte är det) .....

Det går att "förhandsboka" huset här: (om nån, mot förmodan, vill beställa)
https://blog.turbosource.com/about-us/

Utvecklingsingenjörerna har pluggat och läst skolboken, de har lärt sig ett och annat men de som skrev boken hade ju inte heller full koll?
Att det inte hänt nåt mer med denna "uppfinning" kan ha massor av orsaker men den största orsaken är nog att det inte funkar så bra (precis som Lundin skrev att Volvo upplevt) Borg Warner har dessutom satt spjället på "fel" kanal, funktionen blir bättre om man sätter den på den andra kanalen och det går då att förbättra avgashuset än mera för att få en ännu bättre funktion.

Precis som Patrick skriver så är det en helt förkastlig grej att ta sig till utom möjligen på femmor och kanske även dragracing med stallningsproblem på en automatconverter.

Vad man lär sig av detta (eller vad jag vill att man ska lära sig) är att inte lita på tillverkarnas "mördande reklam"! Kan de inte presentera en "vattentät", logisk förklaring, som är oomkullrunkelig av sådana som granskar kritiskt, så har de säkert inte rätt.
Skriv svar