Intressant är det om man vill lära sig mera om hur man får ett brett register på motorn. Vill man bara skryta för "polarna" att man köpt senaste "bling-bling turbon" så är det ingen intressant info i denna tråden, inte heller om man bara pratar hästkrafter utan att bry sig om körbarheten.
Precision ha gjort mycken "skit" genom åren (förmodligen det sämsta tänkbara av alla turbofirmor) de kallar det för "dark years" men har inte ens bett om ursäkt för hur de lurade kunderna
Personligen tycker jag man inte ska vända sig till en sådan firma men var och en får ju avgöra själv.
Nuförtiden gör de, prestandamässigt, många vettiga dimensioner på aggen men de struntar fullständigt i hållfastheten och därför går de ofta sönder.
Exempelvis så väljer de andra företagen att överdriva kompressorhjulets förhållande mellan max varvtal och egenresonans med upp emot fyra gånger (betyder att man måste övervarva turbon till fyrdubbelt varvtal innan hjulet sprängs av sin egenresonans) Men Precision har gjort flera hjul som sprängs inom det körbara området (bladen är för tunna så att flödet blir högt men resonansen blir vid lägre varvtal, fungerar precis som en stämgaffel)
Nåväl, den dimension som du tar upp är väldigt bra i turbinhjulets storlek men vi har byggt flera turbos med större turbin ändå C/W 54x81 T/W 76x67.5 (kompressorhjulet ETT så exducern är 76/81) som test har gjorts ännu större turbiner och det blir bara bättre o bättre ju större den är.
Viktigt är att A/R på huset hålls litet annars tappar man i spool. Vad som händer är att man får inducerdelen på turbin (radialturbinen) att arbeta tidigare och med mindre avgasmassa men på bekostnad av dess verkningsgrad när avgasmassan blir stor (det lilla A/R tvingar upp en väldigt hög gashastighet som sänker verkningsgraden) det fina resultatet kommer av att exducern är överdrivet stor (för effektmålet) och när den då, dels har hög verkningsgrad men även flödar bra så kan man "vinna tillbaka" det man tappat på inducern.
Skillnaden mot traditionellt tänkande/resonemang är att där försöker man i stället få exducern att arbeta tidigare (genom att göra den med minimal genomströmning) även så kallad "mixed flow" arbetar efter principen att maximera exducerns arbete - jag är övertygad att tillverkarna främjar denna utveckling för att de vill spara tillverkningskostnad och har hittills fått visst medhåll (vad det verkar) av Cedric här på forumet. (ingen har sagt emot)
Kombinerar man med ett "offset" avgashus, alltså ett hus som tvingar gasen att rotera moturs genom "scrollen" på så sätt att avgasströmmen träffar hjulet i en riktning mot lagerhuset och bort ifrån exducerdelen, så breddas registret än mera. (Mitsubishi TD04 aggregaten är alla gjorda med sån form på husen)
Större motor gör att det inte längre blir nån "sport" att matcha turbon, ju större motor desto enklare att bara "stoppa dit vad som helst" kamaxlar flyttar mest runt registret och har inte i närheten av samma inverkan som vad de har på en sugmotor (exempelvis kan en kam som, på sugmotor, "saboterar" registret nertill, hjälpa turbon att spoola tidigare så att man får bättre register nertill)