Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av Steve »

Kadett4wd skrev:465 räcker sannerligen inte till 430hk iaf(på bensin), så då måste de bytt.
Och räknar jag på 375hk så bör man ha MINST 497cc och då på 99% dutycycle, tuff mappning måste jag säga, lean och ingen duty kvar alls.


Kanske hade 10bar soppatryck *lol*
Som han skrev så var det ju ett färdigt? chip gjort för dom spridarna så ingen mappning speciellt för den motorn

Men man kanske inte kan räkna på spridarstorlek för att räkna ut skrönor, det går bara bra med turbostorlekar :hihi:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av J00r »

Som han skrev så var det ju ett färdigt? chip gjort för dom spridarna så ingen mappning speciellt för den motorn

Men man kanske inte kan räkna på spridarstorlek för att räkna ut skrönor, det går bara bra med turbostorlekar :hihi:
Dom flesta ger ju bra effekt med misständningar och spikningar. Grillchips...
Jonas Almqvist
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av Pacman »

Kadett4wd skrev:465 räcker sannerligen inte till 430hk iaf(på bensin), så då måste de bytt.
Och räknar jag på 375hk så bör man ha MINST 497cc och då på 99% dutycycle, tuff mappning måste jag säga, lean och ingen duty kvar alls.


Kanske hade 10bar soppatryck *lol*
Vid 5bar tryck ger de ju 530cc så sååå illa är det ju inte, men då ska man ha en stark pump till att klara 7bar med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av whilliam »

Det finns tyvärr inga som helst uppgifter eller fakta kring de 430 hästarna men ett spridarbyte på en Cosworth är grejat på c:a 10 minuter. (en del gör/har gjort det och struntar fullständigt i att bilen går fett i de mer lättbelastade områdena, de är helt enkelt nöjda med att bilen funkar på full gas och varvtal över 4000)

Det finns massor av chip till Cosworth i olika varianter men 95% av dem har 100% duty på översta lastraden och det är den man kör på när det närmar sig 2Bar i laddtryck. (en del hamnar där vid så låga ladd som 1.6Bar)

Ett populärt är "330" och det körs oftast med en gammaldags nålspridare på 382cc en del firmor i England bygger vidare på detta och anger (påstår sig mätt 360Hp) Säljs då som 360 - kit. Det är fritt fram att räkna men tänk på att det är bevisat många gånger vad dessa bilar ger effektmässigt.

Ett par saker man bör beakta:
1. V-power på den tiden hade högre energiinnehåll än annan bensin, inte mycket men det märktes skillnad, jämfört med dagens bensin blir det ännu större skillnad.
(dagens bensin är inte sämre på att ge effekt men den kräver större flöde hos bränslesystemet)

2.Spridarna i 380 Kitet var moderna och hade god atomisering, detta betyder att bränslet kan användas i förbränning till större del och inte som de äldre typerna i 330-kitet bara låta droppar "halka in" och inte antändas förrän det är försent för att ge nån effekt till vevaxeln.

Original BTR går att ställa på 4.5Bar (standard är 3.5 Bar)

Spridarna har naturligtvis sett flertalet mappningar (man kan inte göra ett chip och "hoppas" på att det ska funka) Mappningarna har gjorts på massor av olika bänkar och "gränsen" för spridarna låg någonstans kring 420Hp, Cosworthcenter sålde även ett "större" kit som kallades 450 och då valdes större spridare (hellre än extrema bränsletryck)

Så att plocka ut beräknade/tänkta/planerade 380 hästar med spridare som flera gånger varit långt över 400 på flera olika ställen är knappast nåt extremt?

Detta är rätt "basic" och åtminstone Kadett 4wd, vet jag har koll på detta.

@ Pacman: Pumpen som sitter på Cosworth original tror jag är samma som den kraftigaste på Volvo 240/ (740), det är en K-jetronicpump som även satt på Granada 2.8 men oftast bytte folk ut den till -044 från Porsche.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av Kadett4wd »

Eller helt enkelt erkänna för sig själv att bromsbänkarna var primära glädjebänkar med sekundär sorg....
Skillnaden i V-power var ytterst marginell och kanske hade gett 5-10hk.

Och att gå på 'firmorna i england' och deras siffror har jag lärt mig att inte lita på ett smack.
Folket där är så inskränkta att de vägrar byta nåt från nån/nåt 'inkört' märke, typ bayoo kittet, så för att sälja så blev det inflation i bromsbänkssiffrorna istället, vilket har visat sig VÄLDIGT många ggr.

Spridarna var moderna,,,, för ~20år sen, mao gammalt skräp idag i stort sett.
Cosworthmotorn är så dumt konstruerad att den effektiviteten förlorar man snabbt, en makabert överkvadratisk motor blir sällan bränsleffektiv, bra för effekt ja!
Samtidigt dåliga avgaskanaler som ökar pumpförlusterna onödigt.
Men inte bränsleffektiv om man jämför mot andra exempelvis Opels 20xe/let under samma tidsera.
Den maskin skulle än idag lyckas konkurera mot andra idag moderna maskiner med sin höga effektivitet på 37%, bättre än en del dieslar.
Vilket också hade ett bekymmer likt en diesel, de blev aldrig varma, med 92 graders termostat låg de stabilt kring 70 grader vid cruising.

Och inte ens på dem gick det att få så mycket mos på så små spridare.

Tyvärr, jag tror inte på det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av whilliam »

Jag kan inte begripa vad det är för fel på dig? Om inte det som skrivs "passar herrn" så kommer det massa konstiga uttalanden som är helt uppåt väggarna!

"Spridarna var moderna,,,, för ~20år sen, mao gammalt skräp idag i stort sett." Vad menar du exempelvis med detta?

Fortsätter du på det här sättet så är det bara att konstatera att du är okunnig på mappning av motorer (hur många har du mappat i bänk förresten?)

Varför tar du upp andra motorer som exempel och drar fram uppgifter om att de skulle vara bättre och sedan har du inte en enda verifierande siffra (utan bara massa påståenden)

Du påstår att det är "risky" att använda 465cc spridare till planerad effekt på 380Hp
Du ger en kommentar om att man inte kan räkna med Engelska siffror när man diskuterar det Supervanliga 330-kitet till dessa bilar. Varför skulle man inte kunna det? Det var ändå Engelsmännen som tävlade med dessa bilar och de borde, rimligen ha den största samlade erfarenheten.

Varsågod- räkna på 382cc spridare till 330Hp och betvivlas effekten så kolla på exempelvis diskussionerna i den här gamla tråden: (fast det är rätt onödigt eftersom prestandan och effekten i Cosworths är rätt så välförankrad hos de flesta)
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... 92198.html

382cc till 330Hp ger ett förhållande av c:a 1.16 och det innebär att 380Hp skulle "kräva" 440cc spridare. Så skall det "omkullkastas" gammal fakta på Effektnivå i Cosworths så finns det en hel del att jobba på, det hjälper ju inte att någon som inte är van att mappa sitter o gör egna beräkningar när det finns en ENORM uppsjö med bänkningar från en hel rad av länder som bevisar motsatsen.

Visst, alla bänkningarna kanske är helt uppåt väggarna och helt felaktiga men det skall fortfarande inte "drabba" mig och ett uttalande jag gör här.
Det är upp till var och en att lita på en effektkurva de ser eller förkasta den som "glädjesiffror" men att betvivla en total uppsjö med bänkningar då har man nog gått lite långt i sina krav på exakta siffror :thumbdown:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av whilliam »

J00r skrev:
Som han skrev så var det ju ett färdigt? chip gjort för dom spridarna så ingen mappning speciellt för den motorn

Men man kanske inte kan räkna på spridarstorlek för att räkna ut skrönor, det går bara bra med turbostorlekar :hihi:
Dom flesta ger ju bra effekt med misständningar och spikningar. Grillchips...
Som det syns i inlägget ovanför så är detta den totala motsatsen till "hemlighetsakeriet" kring Turboeran i formulett.

Sätt er o räkna på hur hög effekt man kan få med 382cc spridare och spy sedan galla på en en uppsjö av välkända prestanda-ikoner som har bänkats ungefär hur många gånger som helst (världen över)
Det s.k. "330-kitet" är mycket välbeprövat och om inte en enda av bilarna uppnått 330Hp så vore det nog ganska underligt?

Så som det har beräknats av andra i denna tråden så är det ännu svårare att få 330Hp ur 382cc än vad det är att få 380Hp ur 465cc. "330- kitet" är jätteutbrett och välanvänt så det är bättre att diskussionen "överförs" till detta i stället. "380- kitet" såldes under en mycket begränsad period och endast i Sverige så det finns inte lika stort underlag för att verifiera effektsiffror från detta.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev:Jag kan inte begripa vad det är för fel på dig? Om inte det som skrivs "passar herrn" så kommer det massa konstiga uttalanden som är helt uppåt väggarna!

"Spridarna var moderna,,,, för ~20år sen, mao gammalt skräp idag i stort sett." Vad menar du exempelvis med detta?

Fortsätter du på det här sättet så är det bara att konstatera att du är okunnig på mappning av motorer (hur många har du mappat i bänk förresten?)

Varför tar du upp andra motorer som exempel och drar fram uppgifter om att de skulle vara bättre och sedan har du inte en enda verifierande siffra (utan bara massa påståenden)

Du påstår att det är "risky" att använda 465cc spridare till planerad effekt på 380Hp
Du ger en kommentar om att man inte kan räkna med Engelska siffror när man diskuterar det Supervanliga 330-kitet till dessa bilar. Varför skulle man inte kunna det? Det var ändå Engelsmännen som tävlade med dessa bilar och de borde, rimligen ha den största samlade erfarenheten.

Varsågod- räkna på 382cc spridare till 330Hp och betvivlas effekten så kolla på exempelvis diskussionerna i den här gamla tråden: (fast det är rätt onödigt eftersom prestandan och effekten i Cosworths är rätt så välförankrad hos de flesta)
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... 92198.html

382cc till 330Hp ger ett förhållande av c:a 1.16 och det innebär att 380Hp skulle "kräva" 440cc spridare. Så skall det "omkullkastas" gammal fakta på Effektnivå i Cosworths så finns det en hel del att jobba på, det hjälper ju inte att någon som inte är van att mappa sitter o gör egna beräkningar när det finns en ENORM uppsjö med bänkningar från en hel rad av länder som bevisar motsatsen.

Visst, alla bänkningarna kanske är helt uppåt väggarna och helt felaktiga men det skall fortfarande inte "drabba" mig och ett uttalande jag gör här.
Det är upp till var och en att lita på en effektkurva de ser eller förkasta den som "glädjesiffror" men att betvivla en total uppsjö med bänkningar då har man nog gått lite långt i sina krav på exakta siffror :thumbdown:
Var vänlig tramsa inte i fler privata meddelanden till mig.
Skrattade iofs gott, men jag undanber mig sånt där.
Du kan ju fråga dig själv istället vafan det är för fel på dig, nu när tonen visst ska vara lite störig och dryg....

Edit: jag läste ditt pm före detta inlägg, hade jag läst ditt inlägg före pm, så hade jag aldrig bemödat mig att svara på ditt pm.
Senast redigerad av Kadett4wd den ons sep 23, 2020 1:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev:
inte en enda verifierande siffra
:thumbdown:
Ja just ja,,, likewise hörrudu!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av Kadett4wd »

Bild

100%, spridarna öppna hela 4takts cykeln, 720grader.
exempel på racesoppa också då det påstods i pm att v-power minsann gav lite extra mos, jorå, det är sant.
men troligen knappt mätbart eftersom racesoppan minskar kravet med 13cc

13cc är 10hk enligt deatschwerks räknare.
och v-power kanske ger en tredjedel av det, mao inom bromsbänkens repeterbarhet.

Så jag står fast vid att det är uppblåsta siffror, vilket är VÄLDIGT vanligt då tammejfan INGEN vet hur de ska räkna effektförlust i drivlinan, utan de sopar på ett procentnummer bara och kallar det good enough.

JA, det går att töja spridarnas kapacitet med ökat soppatryck, men den tuner som rekommenderar DET är ingen tuner jag skulle lämna till eller lita på.
Gamla spridare blir mer inexakta i deadtime, soppan blir varmare, bränslepumpar storknar etc etc etc.

Och har man spridare som går på 3.8bar std och laddar 2bar på det så blir det tufft åt pumpen, pumpen ska ju plötsligt orka 5.8bar och tillräckligt flöde.
Däruppe flödar exempelvis en 044 ca 160l/h
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av whilliam »

Det är ju bara rent tjafs och det borde inte komma från en som har din erfarenhet.
Svara på dessa:
Tror du att det är jag eller Martin som introducerat 330-kitet till Cosworths?
Tror du att det finns fler än 1000 bilar världen över som åker med ett sådant?
Ska nu alla efter att du gjort dina beräkningar (flera decennier senare) erkänna att de åkt runt med "hittepåhästar"?

Det är ju inte mig du ska tjafsa med, jag försöker bara få dig att begripa en del saker "vidga dina vyer". Det är hela "räckan" av Cosworthfolk som du ska försöka övertyga och det är bara väldigt barnsligt och blir likadant som i den gamla Zatzy-tråden jag hänvisade till......

Jag litar hellre på professionella mappare som angett hur mycket effekt de får från olika spridare än en "universaltabell" eller de påståenden som du (i egenskap av proffs) kommer med.

Tänker du efter på saken en liiiten aning längre (kör en seriös tankerunda en gång till) så inser du ganska snart att en sån där tabell inte kan rekommendera något som ligger, ens i närheten av gränsen. Men när man på en specifik bil, med ett specifikt sprut, där man har erfarenhet från tusentals mappningar (världen över) lär sig hur mycket effekt man får med en viss spridare (jag är övertygad om att nästan alla Cosworths någon gång i sitt "liv" har åkt med just de där 382cc spridarna)

Tänk på att en sån där "universaltabell" ska ta hänsyn till att en del motorer behöver överberikas rejält, den ska också ta hänsyn till att en del motorer har väldigt låg verkningsgrad och det behöver man inte "ha extraresurser för" när man har en specifik motor med massor av gammal erfarenhet kring...

Då har man liksom "överbevisats" om att det fungerar. Egentligen är jag inte alls främmande för att göra som du gör nu, jag gör det gärna när vi pratar turbo (eftersom jag "har på fötterna" med kunskap på det området) Menar att jag gärna försöker överbevisa för en massa folk att de har fel inställning (t.o.m. att det står fel i deras läroböcker) men just i denna fråga så är jag ju övertygad om att (åtminstone nån av tusentals bilar) har haft 330+ hästar och då tycker jag att det inte är nåt att tjafsa om....
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av whilliam »

Precis! Glömde V-power-biten, det var öppet här på forumet jag skrev det (inget PM) och det jag menade var att "dagens soppa" ofta innehåller en ansenlig del Etanol och det ökar kravet på bränsleflöde, Så jag skrev att på den tiden märktes det skillnad med "vanlig 98" och V-power men skulle man jämföra dåtidens V-power med dagens 98 så skulle skillnaden bli större. (och de som kommenterar här har nog sina tankar just kring "dagens" bensin)
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av Matti johansson »

whilliam skrev:Precis! Glömde V-power-biten, det var öppet här på forumet jag skrev det (inget PM) och det jag menade var att "dagens soppa" ofta innehåller en ansenlig del Etanol och det ökar kravet på bränsleflöde, Så jag skrev att på den tiden märktes det skillnad med "vanlig 98" och V-power men skulle man jämföra dåtidens V-power med dagens 98 så skulle skillnaden bli större. (och de som kommenterar här har nog sina tankar just kring "dagens" bensin)
Nu kör jag mest sug bilar, men jag upplever inte dagens soppa som direkt dåligt.
Upplever att jag har mindre spik problem vid bromsning idag än för 5-7 år sen.
I regel kör vi cirkel K 98.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av whilliam »

Matti,
vi diskuterar bränslets energiinnehåll och det är lägre idag då den innehåller etanol.
Om du läser vad jag skriver i många andra trådar så är etanol en fördel för effekten men just i detta fall pratas det spridarstorlek och då behöver man egentligen lite större spridaren nu än förr.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hur ska man tänka ang trim på turbo?

Inlägg av whilliam »

Jag brukar vara noga och titta på allt som postas innan jag svarar men jag missade faktiskt att kolla på Deatschwerks tabell ordentligt.

Den anger ju spridarstorlek vid 3.0 bar och som jag skrev har Cosworth 3.5 Bar original, denna skillnad gör att 468cc faktiskt räcker enligt dem (till 380Hp , normal bensin)...

På "330 kiten" behöver man dock höja från 3.5 till 4 bar enligt deras sätt att räkna. Större skillnad än så har vi inte så det är, återigen, inget att tjafsa om. Lägg krutet och tankeverksamheten på mer intressanta saker :thumbright: För jag kan lova att sånt här har det tjafsats om i alla år på såna här forum och vi blir inte ett dugg klokare eller bättre på att trimma av sånt här.
Skriv svar