Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Diskussioner för erfaret folk
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Cedric »

Sen är det ju lite vansligt att jämföra två helt olika bromsbänkar, dom kör med DIN korrektionsfaktor + "DJHP korrektionsfaktor" vad det nu är (Dynojet?) vilket är fel och kan slå rätt rejält beroende på vilken väderlek man har för tillfället.

Kul att följa utveklingen, hoppas motorn håller ihop så det går att fortsätta trimma!
Porsche 924 turbo
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Precis, 15 hästar till på samma laddtryck =)

Hur hittar jag mer hästar genom att svarva snurran? Effekten följer laddtrycket väldigt bra även när vi vrider upp.

Dom åker med en Garret Gen 2 GTX 3076 med "Hybrid comp wheel"

Bild
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Cedric skrev: mån maj 03, 2021 7:44 am Sen är det ju lite vansligt att jämföra två helt olika bromsbänkar, dom kör med DIN korrektionsfaktor + "DJHP korrektionsfaktor" vad det nu är (Dynojet?) vilket är fel och kan slå rätt rejält beroende på vilken väderlek man har för tillfället.

Kul att följa utveklingen, hoppas motorn håller ihop så det går att fortsätta trimma!
Det går att läsa lite mer om "DJHP" här:
http://www.factorypro.com/dyno/true1.html

Motorn håller nog ihop för lite till hoppas jag, men växellådan är nog verkligen på gränsen. Men det får vi testa och se =)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

Då låter deras överlägsna effekt ännu konstigare (precis som Cedric så är jag inne på att det skiljer på bänkarna) Vad jag förstår så har du 62.3mm exducerdiameter på turbin och de har 55mm.

När man pressar en kompressor så tappar den verkningsgrad och du ligger nånstans kring 72% verkningsgrad på ditt effektuttag och det ladd du körde. Är du hemma på att kika på kompresormappar så ta en titt på en Schwitzer/Borg Warner S362 (en sådan ligger på 74% på motsvarande ställe och fortsätter att ligga där en bit över 2.5Bar och 600Hp, där din bara sjunker o sjunker)

I samma takt som verkningsgraden sjunker så kräver den mer energi från turbin, den energin fixar du genom att stänga W/G mera och avgaserna kommer inte ut nånstans.
Ett bombsäkert sätt att höja effekten blir då att svarva upp avgashusets utlopp litegrann, mer avgaser passerar genom turbinhjulet (i stället för W/G) och det ger inte samma motstånd för motorn att tömmas (självklart blir det än bättre om man monterar större turbin men det funkar att svarva upp också)

Som kuriosa kan nämnas att det "trim" som många turbofirmor gör, vilket kallas "clipped turbine wheel" eller "cut back" ger liknande effektökning som att svarva upp huset, med den skillnaden att svarvar du huset så gör du det själv och kan enkelt göra det i små steg (först en mm och därefter 0.5mm per gång tills du hittat en bra balans mellan spool och maxeffekt) Att svarva huset ger också ett bättre totalresultat än "cut back" och de två anledningarna till att turbofirmor inte "brukar" göra det är antingen okunskap eller att de tycker det ser för "bonnaktigt" ut.

Det duger att "porta" exducerområdet också, man måste inte spänna upp huset i en svarv. Målet är bara att det ska kunna passera avgaser i spalten mellan hjulet och huset.
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Cedric »

Fredrik_Steen skrev: mån maj 03, 2021 9:49 pm
Cedric skrev: mån maj 03, 2021 7:44 am Sen är det ju lite vansligt att jämföra två helt olika bromsbänkar, dom kör med DIN korrektionsfaktor + "DJHP korrektionsfaktor" vad det nu är (Dynojet?) vilket är fel och kan slå rätt rejält beroende på vilken väderlek man har för tillfället.

Kul att följa utveklingen, hoppas motorn håller ihop så det går att fortsätta trimma!
Det går att läsa lite mer om "DJHP" här:
http://www.factorypro.com/dyno/true1.html

Motorn håller nog ihop för lite till hoppas jag, men växellådan är nog verkligen på gränsen. Men det får vi testa och se =)
Som jag misstänkte då, alltså att dom smaskar på en redigt stor korrektionsfaktor för att stämma överrens med "Dynojet" bromsningar. Känns som du inte behöver ta deras siffra på så stort allvar.
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Först och främst,,,
Ska man jämföra dynos så bör man ju åtminstone köra samma korrektion standard.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Jens Gustavsson »

har läst om dynojet tidigare. inte så roligt för oss med hemma byggda dynos som är ärligt och vetenskapligt kalibrerade då ägarna av hojarna man ska tuna ger 41hk då de "ska ge 55hk" svårt att förklara.....
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Jag fick gräva lite i manualen för deras bromsbänk, DJHP korrektionen är bara bluff och uppblåsta siffror.
Dynojet har inte längre möjlighet att använda denna funktionen, men Dyno pro tycks ha kvar den i programvaran.

Bild

Så nu väntar jag att engelskmannen skall skicka en graf i SAE/DIN eller Standard. Skall bli kul att se hur mycket dom verkligen bromsade.
Istället har dom börjat att gnälla att jag mäter på utgående axel på växellådan och inte på bakhjulet.

Matte har som tur både sin Land och Sea bänk och en Dynojet 250i.

En lätt Hayabusa med portad topp och högkomp m.m gav
171,3hp i rullade bänk Dynojet
182,2 i Land och sea bänken på utgående axel
Testet gjordes samma dag inom några timmar. (2016)
SAE korrektion

Nu när han har vägt in sin Land och Sea på senare tid så har skillnaden minskat till 4-5hästar.
Så att prata om förluster på 15-25% via kedja och däck över överdrivet. (Men nuvarande rekordhavaren vill flytta diskussionen dit och lägga stort fokus på det)

Men vi har nu båda bestämt att köra i varsin Dynojet 250i och sedan jämföra resultatet.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du vill ha rekord effekt i en sån bänk med turbo se till att det är lågt lufttryck dagen du ska dyna och gärna på hög belägen höjd då lägger dynon på en fet +korr som egentligen inte är verklig, men om ni ska gämföra sådana siffror.....

drevningen påverkar svängmasse-kompenseringarna också.

jag dynar dock alltid utan väder trix då det är överladdat i min motor bänk då jag vill se rätt siffror så man lär sig nått.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

I min värld så är det onödigt att jämföra dessa 2 motorer.
Ni åker med turbos som har samma dimension på inloppet (kompressor inducer 58mm) Förmodligen så har ingen av er ett hjul som kan jämföras mot Garretts kompressormapp (du har ett plagiat och han har ett som ska föreställa "upgrade")

Har designat många uppgraderings kompressorhjul och det som visas på bilden är inte ett lyckat (ganska enkelt att se vad som "missats" när man själv jobbar med sånt)

På turbinsidan så har han ett mindre turbinhjul (GT30) och du ett större (GT35) Skillnaden på dessa är ganska stor och det betyder att det är mycket enklare att få hög effekt med din.

Dessutom skiljer det på bränslet och åker han bensin och du mettis så blir skillnaden stor.

Sammantaget, så har du så mycket bättre förutsättningar så det finns inte en chans att det blir högre effekt på hans.

Nu vet du var jag står, din maskin ger mer effekt än hans :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har sett i min bänk att det ganska konstant oberoende av hoj är ca 9% förlust från kopplingskorgen till rullen hjulet går på.
Nu är det mindre effekter jag pratar om, men bänken verkar räkna fram samma förlust med skillnad på tiondelar bara, då jag gör utrullning, oberoende av maskin, men har dynat en bit upp över 100hk bara.
Endast större kedja och eventuell o-ringskedja skulle göra nån större skillnad.
'fetaste' bakhjul jag haft i rullen är 140/70-17" och toppfart på rullen 174km/h med det hjulet.
Jag kör sportdevices dyno system.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Jag har nu plockat isär motorn igen och gått igenom allt, ser tok snyggt ut!

Toppen skall på nytt vidareutvecklas, dräneringen ifrån brunnen där tändstiften sitter skall pluggas så att vi kan gräva vidare på avgassidan.
Gjorde detta på den gamla toppen, men orkade inte när jag gjorde den nya. Men det blir det ändring på nu =)

Det blir även mer area i sätet, har inte tagit mycket där. Ca 24.5mm på insug och ventilen är 30,2mm.

Bifogar även en kort film ifrån några av 500+ svepen vi gjorde.
https://www.youtube.com/watch?v=aJYDVpoe7cQ

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Kanske kan ge lite att deshrouda ventilerna i förbränningsrummen också?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Kadett4wd skrev: sön maj 16, 2021 5:07 pm Kanske kan ge lite att deshrouda ventilerna i förbränningsrummen också?
Kul att du nämner det =)
Satt och titta på denna videon igår innan jag gick till sömns

https://www.youtube.com/watch?v=hFhvYnHbYlc&t=1656s

Finns det någon liknande video för 4 ventiler per förbränningsrum?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Då kikar du på en mycket bra video ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar