Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Diskussioner för erfaret folk
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Lacke »

har sett nåt liknande på en turbo maskin skellet kolven trycke helt sönder fodret pga, för lite stöd ,moterade smidda kolvar utan
skellet för mera stöd i loppet då var det inga problem , kolla fodret ?
ChristerJ
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jul 16, 2016 9:48 pm

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av ChristerJ »

Fredrik.
GSXR kolvarna (oljekylda motorn) är kända för att spricka mellan ringarna.
Har hänt mig och många andra.
Det mest förvånande var att det inte hände tidigare.
/Christer
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Daniel-635 skrev:Även om motorn är svårt våldtagen och "borde" gå sönder, undrar jag hur de andra tre kolvarna ser ut.

Den som "ramlade ut" :hihi: är ju inte lätt att göra någon post mortem forensisk utredning på.
De andra kolvarna som valde att stanna kvar ser ut som nya =)
Men det gick inte att återanvända något direkt. Men jag håller på att sätta ihop en ny motor med ordentliga grejer.

Bild
Bild
Bild

Film ifrån första bromsningen NA med insprutning på bensin
https://youtu.be/OoC4ak5Nros

Och första gången NA med methanol
https://youtu.be/L9MJrJtO9QI
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av kolvbult »

intressant projekt, frågor som jag skulle ställa mig om jag skulle bygga något liknande, är motorn stark nog för att klara den nya effekten ex klarar block topp vev mm att hålla passformen , eller slår sig motorn, med tanke på påfrestning och värme. kolvar och bultar är dom designade för ändamålet, vilken kunskap krävs för att tuna en sådan här motor, hur bör förbränningsrummen se ut för vettig förbränning,hur skall motorn kylas på bästa sätt,detta är ju bara en början naturligtvis,man måste ju taga varje komponent och studera i detalj och sedan få till en helhet, hur mycket effekt är målet, hoppas det går bra för dig och uppdatera gärna.
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Målet är att slå nuvarande rekordet som en engelsman har. Så jag behöver bromsa 508 hästar eller mer (hjulhästar)
Maskinen lämnar original ca 97 hästar

Bifogar en film när jag för första gången testar att mappa med laddtryck och methanol
Lite dåligt med fäste, gick lös direkt när jag släppte bromsen men det blev bättre under dagen med nya spännband =)
https://youtu.be/ksK6WY73i30
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

Om målet är 550 Hp så funkar det enkelt med rätt turbo. Laddtryck kommer att landa på någonstans mellan 4 - 6 Bar (beroende på om du vill köra metanol eller E-85) Går att uppnå med en turbo, bara kompressorhjulet är designat för höga laddtryck. (compound/seriekopplat, funkar bäst men är inte nödvändigt, skulle däremot skydda motorn bättre då laddtrycket kunde överdrivas och tändningen hållas försiktig)

Är det inte ett krav att den ska ha bra körbarhet (brett register) så går det ännu enklare eftersom då kan turbon ha kapacitet för runt 800 max-Hp och då ligger den i ett område för god verkningsgrad när du plockar 550Hp. Inducern på hjulet kan då ligga vid c.a 66-68mm och exducern behöver vara stor (uppåt 114mm så finns det hjul att beställa, specialhjul går att få med vilka dimensioner man vill men högre kostnad)

Jag har överdrivit kravet på turbon bara för att man inte ska behöva porta toppen och/eller ta till värre kammar (tänker mig maxeffekten vid relativt lågt varvtal och vridet högt) vill man varva hårdare och porta samt öka duration/lyft så kan man gå på något mindre turbo.
För att hålla ner priset på turbon byggs den med HX60/ S-500 eller KKK K36 turbinhjul. Kombinerat med ett uppsvarvat mindre avgashus.
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av kolvbult »

effekten är nog inga problem, det som verkar vara viktigt just nu som jag ser det är att få den att hålla ihop, därav mitt förra inlägg, blir ju lite dyrt och tar lång tid att slå rekord om motorerna går sönder innan rekordet är satt,har du och ditt team byggt någon liknande motor innan? överladdning och exotiska bränslen är ju inte helt enkelt, spännande projekt uppdatera gärna.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

Man behöver ju inte bekymra sig över sådant där eftersom det redan är en engelsman som visat hur man gör.
Med en bättre turbo än vad han hade och då även högre laddtryck så kommer motorn att uppleva mindre påfrestning än vad den gjorde i det fallet.

Ju högre laddtryck man har desto lägre kan man hålla peaktrycket under förbränningen och då håller motorn betydligt bättre.
En enkel förklaring som gör detta lätt att förstå för var och en är att man laddar på med turbon för 800+hästar men har försiktig tändning så att effekten på veven blir 550-600. I stort sett ingen motor går sönder under mappningen när man åker med försiktig tändning och höjer den gradvis för att "leta effekt"
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Om motorcykeln har krav på att kunna köras är nog en HX60 är riktigt dåligt val *lol*
Det ska ju gå att svänga också, eftersom turbon ofta monteras bakom framhjulet....
Även svänga vid infjädring är ganska viktigt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

Kanske skulle vara bra om du läser hela inlägget innan *lol* .... Skrev att den skulle in i ett litet avgashus och då är det ju andra som ska *lol* åt dig :hihi:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Vidhåller fortfarande ett asgarv åt dig hur än fel jag kanske läste enligt dig.
Hx60 turbin... vad har de för mått?

Edit, jag fann dessa mått : 97.0mm/86.3mm
Och det blir rackarns stort avgashus för att det ska hålla, man vill ju ha lite tätningsytor också, så utblås sticker iväg mot 100mm ytterkant tätningsfläns som minimum(öron för bultar)
Såna avgashus brukar ju också vara lite större än utblåsflänsen runt snäckan *lololol*

Det är lite trångt där om man ska kunna lägga omkull hojen samt ha infjädringsmöjligheter kvar:
Bild

Och en hx60 turbin för 'ynka' 750-800hk impeller låter även det lite väl taget i överkant.

Tips till Fredrik, alkohol brinner kallt, ni klarar er med lite mindre turbin än motsvarande effekt på bensin ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

Vare sig du eller jag vet vad han ska ha hojen till! Jag försöker hålla mig till tekniska diskussioner och blandar inte in en massa "känslor" som du hela tiden gör med dina *lol*

Det jag skrivit handlar om att få en supermotor, både i prestanda och hållbarhet (jag skrev också att man kunde ha en mindre turbo och detta var ett extremfall om man vill ha en "dynoqueen")

Ska vi bolla lite kring själva cykeln så är det vanligast att man åker dragracing med såna här höga effekter (och då är cykeln helt ombyggd, inga problem att få plats med större turbo) En sån som du visar på bild tror jag knappast att någon vill "rida" med 520-550 Hp på hjulet, vi pratar sån extrem prestanda så det är svårt att fatta (särskilt om det är brett register, så vridet kommer tidigt och sliter loss hjulet)

En RX1 har byggts med compound/seriekopplat, (racesoppa, av nån sort) den gav 408Hp vid 12000rpm och hade 2 Bar laddtryck mellan 4500 och 12500rpm, prestandan på den var helt sjuk, gick betydligt värre än många andra som hade 500+ hästar uppe på höga varvtal.

Christer, som kommenterade högre upp i tråden har åkt med S-300 aggregat och det skulle funka fint med en HX60 turbin i ett S-300 hus (eller ännu mindre)
Finns viljan så fixar man plats åt turbon :thumbright:

Man skall inte ha litet turbinhjul bara för man åker sprit, men däremot kan man ha väldigt litet hus - litet A/R kombinerat med stort hjul ger ett bredare register på turbon och det är en stor fördel om man åker med höga laddtryck.
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Hej snurran (GTX 3576r kopia) som jag har monterat kommer förhoppningsvis funka fin fint =)

Bild

Att sätta rekordet med standard motor har aldrig varit aktuellt, lite mer NA motor har jag försökt göra. Förra gången lämnade den 132hk på bensin och 145hk på methanol.

Portad topp med större insugs och avgasventiler samt dessa kamaxlar (30,2 insug och 27mm avgasventiler)

Valve Lift (mm):
9.2
8.38

Advertised Duration:
255°
265°

Duration @ 0.050":
230°
240°

Lobe Center:
108°


Inför nästa bromsning har jag portat en ny topp och köpt dessa kamaxlarna:
(Även gått upp i kubik ifrån 1157cc till 1216cc)

Valve Lift (mm):
10.05
10.05

Advertised Duration:
280°
280°

Duration @ 0.050":
256°
256°

Lobe Center:
108°

Hoppas kunna nå ca 170 hästar på methanol som NA motor, så det behöver inte bli överdrivet med ladd för att nå 508 hästar
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Eftersom ni älskar att prata turbos så bjuder jag på en bild ifrån mina tokigheter.
Senaste bromsningen gjordes med snurran efter ljuddämparen eftersom det aldrig skulle funka.

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Klart det funkar,,, kan bli lite tufft för ullen att stanna i dämparn bara ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar