Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Diskussioner för erfaret folk
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Vi har ett nytt världsrekord för Gsx-r oljekylda motorer !!! (1216cc)
536,5 hästar.
Byggd och tunad av mig.
Motorn är fortfarande hel och fin, men spridarna bottnade tyvärr. Så det finns mer att ge i framtiden om jag byter till större spridare.
Helt magiskt

Bild



https://www.youtube.com/watch?v=xj0WycpMmn8
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Fränt!

Grattis ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av mattias »

Jag såg kommentarer från "experter" på Facebook, det är lite komiskt. :lol:

Jättekul med bra resultat, och jag tror du var på rätt ställe och bromsade :thumbright:
Jag träffade Matte i Luleå en gång när han tittade på en bromsbänk han var intresserad av att köpa men blev ingen affär då. Han verkar ha en intressant anläggning som jag gärna skulle göra ett besök på.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av JLundin »

Vad jag vet så hade John från Västerås mer effekt då han körde sin Suzuki på Mantorp, har för mig att han gjorde en tid på 7,15 + 300Khm
Den toppen svarvade man ur förbränningens rummen på och ersatte med JM7 (Aluminiumbrons), inte den billigaste lösningen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Steve »

JLundin skrev: ons apr 28, 2021 10:15 am Vad jag vet så hade John från Västerås mer effekt då han körde sin Suzuki på Mantorp, har för mig att han gjorde en tid på 7,15 + 300Khm
Den toppen svarvade man ur förbränningens rummen på och ersatte med JM7 (Aluminiumbrons), inte den billigaste lösningen
Vad krävs det för effekt för att köra en sån repa på en motorcykel?
Finns ju kalkylatorer på nätet, men dom kanske är missvisande?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Bromsades den aldrig så spelar det ingen roll vilken effekt den hade på 'stickan'.
Det var Grottis som gjorde den toppen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Det var riktigt skönt att äntligen få till ett bra resultat =)

Litereffekt på 441 är inte fy skam...
Tråkigt att jag bottnade mina 2200cc spridare väldigt tidigt. Fick öka grundtrycket ifrån 3bar till 5,5bar. under dagen för att hänga med.
Bosch 044 pumparna gillade inte riktigt 7,7bar orkade bara leverera 7,1 över 8000rpm. Duty på spridarna var då 135%

Så jag måste investera i några fler spridare. Går det att räkna på hur mycket mer kapacitet jag behöver addera?
(Har en ide om att sätta två 2200cc spridare i laddröret innan plenum, men det kanske inte räcker?)

Tidigare rekordhavaren i England svarade snabbt och bromsade igår 559hp.
Så jag behöver nu ta sikte mot 600 =)

Visst ser Matte lite glad ut hehe
https://www.youtube.com/watch?v=Fl9_YW7nkxQ

Lite skönt ljud
https://www.youtube.com/watch?v=xj0WycpMmn8
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Ett sätt att 'töja' spridarna kan vara att blanda i lite etanol i metanolen.(yes de blandar sig)
Jag gjorde så i min moppe men tvärtom då jag inte hade snäppet mindre munstycken.
Jag kör 90% e85 och 10% metanol.

Ett annat tips är att faktiskt köra lite 2t olja i soppan trots 4takts motor.
Det ger färg på stiften att läsa :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av mattias »

För mig låter det mer som att pumparna inte räckte till?
Om du ökar grundtrycket till 5.5 bar från 3 = 35% mer flöde ur spridarna men redan på grundtrycket så fixar inte 2x044 jobbet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Pumparna räcker inte till när jag ökar grundtrycket. Tittar man på flödes scheman så faller dom över vid höga tryck. Mer spridare så kanske kan jag backa tillbaka till 3bar i grundtryck och få tillbaka lite flöde ur pumparna. Men absolut jag tittar på en tredje 044pump =)

Lägger upp några klipp ur maxxen

1bar ladd med 3bar grundtryck
Bild
1,8bar ladd med 3bar grundtryck (Här fick vi backa ur pullet när lambda stack iväg)
Bild
1,9bar ladd med 4,5bar grundtryck
Bild
2,2bar ladd med 5bar grundtryck
Bild
2,3bar ladd med 5,5bar grundtryck
Bild

Den gav mindre effekt på 2,3bar ladd när lambda gick upp över 0,7.
Tändningen stod på 23,5 grader btdc och 5ms dwell vid 10 500rpm när den lämnade som mest effekt vid 2,2bar

Jag funderar på att addera 2st 2200cc spridare till, tror ni att det räcker för 600hp?

Jag gjorde tester på handelsbensin vs methanol på wg fjädern ca 0,5bar
Methanol gav mer effekt. Testet gjordes med samma inställningar och inom ca 30 minuters mellanrum.

Snurran och toppen verkar hänga med även på dom högre laddtrycken.

Vid 0.6bar gav den 262hp 262/1,60 = Ca 164 hp sugmotor
Vid 2,26 gav den 536,5hp 536,5/3,26= Ca 164 hp sugmotor



Kadetten, jag tittade på stiften igår. Dom ser helt nya och oanvända ut. Så lite färg vore nog allt trevligt =)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av mattias »

Ja det är hårfint dom sista hektona där ser man så andra pumpar och mer spridare skulle jag rösta på.
Om du lägger till 2x2200 cc så ska det ju ge 50% mer kapacitet till effekt så det är mer än du behöver, om du bara styr upp mer pump så borde det gå bra köra 3 bar grundtryck på bränslesystemet.
6x2200 = 13 liter/sek

Om vi nu inte bara pratar en "dyno queen" så en liten mek-pump skulle ju suttit fint på en hoj där man har begränsat med el-effekt, man kan så klart köra el-pumpar med SSR/PWM så de drar mindre när man inte belastar men man får nog rätt taskig spänning på hög belastning då. Ni verkar haft gött om spänning i dynon i vart fall!
En modern borstlös pump vore annars drömmen!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

Grattis till rekord!
Det verkar finnas mer att ge även från fler aspekter än spridarstorlek.
Enligt din effektgraf så ligger Nm/Bar/liter på c:a 107 vid maxvrid och 91 på maxeffekt. Detta är siffror som ganska enkelt uppnås på E-85 vilket betyder att du har bra säkerhetsmarginal (någonstans mellan 115-120Nm/bar är mer normalt på mettis)

Om kompressorhjulet är en exakt kopia på Garrett så närmar du dig ett effekt och laddtrycksområde var det börjar tappa effektivitet. Letar du effekt med blandningsförhållande och tändläge så behöver inte turbon jobba mer än vad den gjort nu (upp till c:a 570 Hp)

Vill du ha högre effekt ändå så behövs högre laddtryck + högre luftflöde och där "klättrar" man ganska snabbt ur kompressormappen.

559 kommer du att slå :thumbright:
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

mattias skrev: lör maj 01, 2021 12:20 pm Ja det är hårfint dom sista hektona där ser man så andra pumpar och mer spridare skulle jag rösta på.
Om du lägger till 2x2200 cc så ska det ju ge 50% mer kapacitet till effekt så det är mer än du behöver, om du bara styr upp mer pump så borde det gå bra köra 3 bar grundtryck på bränslesystemet.
6x2200 = 13 liter/sek

Om vi nu inte bara pratar en "dyno queen" så en liten mek-pump skulle ju suttit fint på en hoj där man har begränsat med el-effekt, man kan så klart köra el-pumpar med SSR/PWM så de drar mindre när man inte belastar men man får nog rätt taskig spänning på hög belastning då. Ni verkar haft gött om spänning i dynon i vart fall!
En modern borstlös pump vore annars drömmen!
Det hade varit väldigt fint med en mek pump, men jag kommer aldrig köra hojen på gatan med metanol. När jag åker och köper glass så räcker det fint med bensin och 0,5bar i laddtryck =)

Bromsa mycket effekt är bara en hobby, så det är absolut en "dyno queen" hehe. Jag har en 044 pump på hojen som jag pvm styr, blir tyst och fint på tomgång. (Spänning tappar jag ändå ser jag i loggarna. Börjar med 14,4v som dalar ner till 14v så två pumpar hade inte gått. Mototron spolarna verkar dra mycket amp också)

Den andra pumpen kör jag med ett löst batteri på golvet. Matte har stora batterier vid bänken som kan bli aktuella om det blir en tredje pump. (Vi kör startmotorn på hojen med 24v ifrån hans batterier för att få snurr på det hela, det går lite trögt att start med växel i och absorbern trögar lite)

Jag hade en fin borstlös fuelab pump som pratade med regulatorn, men den kaviterade jag sönder när jag försökte med för liten AN slag på suganslutningen. Har idag AN12 och det funkar bra =)
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

whilliam skrev: lör maj 01, 2021 3:51 pm Grattis till rekord!
Det verkar finnas mer att ge även från fler aspekter än spridarstorlek.
Enligt din effektgraf så ligger Nm/Bar/liter på c:a 107 vid maxvrid och 91 på maxeffekt. Detta är siffror som ganska enkelt uppnås på E-85 vilket betyder att du har bra säkerhetsmarginal (någonstans mellan 115-120Nm/bar är mer normalt på mettis)

Om kompressorhjulet är en exakt kopia på Garrett så närmar du dig ett effekt och laddtrycksområde var det börjar tappa effektivitet. Letar du effekt med blandningsförhållande och tändläge så behöver inte turbon jobba mer än vad den gjort nu (upp till c:a 570 Hp)

Vill du ha högre effekt ändå så behövs högre laddtryck + högre luftflöde och där "klättrar" man ganska snabbt ur kompressormappen.

559 kommer du att slå :thumbright:
Jag har redan börjat plocka ner motorcykeln, skall lyfta av toppen i veckan var tanken.
Har några förändringar på toppen att testa. Det vore trevligt att försöka hitta 5 hästar till på grundmotorn så att jag inte behöver ladda så mer för att ta tillbaka rekordet =)

Engelsmannen som tog tillbaka rekordet presterar riktigt bra, så det är riktigt svårt att hänga med...
Dom gjorde 559 med handelsbensin utan intercooler med en ganska så standard topp på enbart 2bar. (Vi båda har 81mm kolvar 1216cc)
Maxeffekten gör dom redan vid 9500, så 1000rpm innan mig.
Hans tidigare rekord på 507hp var på 1,9bars laddtryck.
Dom mäter på bakhjulet och jag på utgående axel, så jag behöver ha lite marginal för att det inte skall gnällas.


Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

Det är något som inte stämmer...... Han har 437 Nm och det verkar som lite mer än dig (har bedömt din till 430 på din graf)

Du har 2 faktorer som gör att du ska ha mer vrid än honom:
1) Metanol
2) laddtryck på mer än 10% över hans

Att kolla på maxvrid är ärligare än att kolla på effekt, där blir det mindre skillnader på olika bänkar och även med olika flöde i topparna
(flödet i toppen påverkar mest på höga varvtal, vid maxeffekt och ovanför maxeffektområdet)
Visst kan avstämningsvarvtalen skilja, avstämningen gör ungefär samma jobb som 2 hekto laddtryck på insug och finns det avstämning på avgas så kan det också ge ett litet tillskott, men det är bättre att ta det tillskottet från en effektivare turbin.

När du skriver 5 hästar "sug" menar du då 15 hästar mer på samma laddtryck? Det kan du förmodligen hitta på att svarva upp avgashusets exducer 1mm

Vad har han för turbo?
Skriv svar