Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Diskussioner för erfaret folk
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Suzuki Gsx-r 1100 1990
Maxxecu med bosch 2200cc spridare
Nitromethane / Methanol i tanken.
Standard kolvar och stakar
Laddtryck 1,6bar

Lyckat svep på mestadels Methanol

https://www.youtube.com/watch?v=3QEXF_sH5sA

Mindre lyckat svep med mer Nitromethane i tanken.

https://www.youtube.com/watch?v=uC_eDlgnlQ0


Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Suzuki Gsx-r 1100 1990
Maxxecu med bosch 2200cc spridare
Nitromethane / Methanol i tanken.
Standard kolvar och stakar
Laddtryck 1,6bar

Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?
Tror du har problemet stirrande rakt i ansiktet på dig ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad sa dataloggen? lamda värden? tändpunkt mm? % nitro?
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Vid 12 000 rpm (Precis innan varvstopp)

Lambda: 0.615
EGT 1 581
EGT 2 583
EGT 3 589
EGT 4 582

Temp i plenum 25,2 grader
Tändning 26 grader

Nitromethane 1,5L / Methanol 5L

Kolven ser ut att ge upp efter att jag har släppt gasen.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:
Suzuki Gsx-r 1100 1990
Maxxecu med bosch 2200cc spridare
Nitromethane / Methanol i tanken.
Standard kolvar och stakar
Laddtryck 1,6bar

Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?
Tror du har problemet stirrande rakt i ansiktet på dig ;)
He-he.... Det är inte alltid vi resonerar lika men just här så måste jag hålla med :thumbright:

Nitro och turbo är en usel kombo!

Fakta: Med turbo kan man få (i stort sett) obegränsad effekt, så rätt väg att gå om man vill öka effekten är ett turbobyte (eller ombyggnad av befintlig) Nitro, i sin tur ger en oerhört svårmappad motor som kommer att belasta kolvens ringland extremt mycket (även utan turbo).

På de flesta motorcyklar sitter gjutna kolvar, ytterligare en anledning att inte "fresta på" grejerna.

Med en vettigt dimensionerad turbo så kan man ha över 3 Bar i laddtryck ( gärna vätskekyld I/C för korta "burstar" av pådrag) och försiktig tändning ger en motor som håller hur bra som helst (även med svaga/spröda ringland)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Pacman »

William: Din fakta haltar!
Du har alltid begränsningar med turbo oavsett bränsle. Det finns inget bränsle på planeten Jorden som ger lika mycket effekt som Nitro. Toluen är närmst ihop med jättehöga laddtryck.
Försök gärna att få 12000hp ur en 8-liters V8 utan att använda Nitro ;)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

Nääää... Nu läste du inte vad jag skrev :doh: (tro, tyvärr, att det är många som inte läser ordentligt och detta ger onödiga missförstånd)

Du har tolkat det på något eget sätt för jag skrev inte att Nitro är dåligt på att höja effekten, jag skrev att det frestar oerhört mycket på motorn och då speciellt i jämförelse med hur en turbo ökar effekten.

Skrev också att det är dåligt att kombinera med turbo, samt att turbo i sin tur går att använda till nästan obegränsad effekt (kan kräva flera seriekopplade aggregat, men extremt hög effekt går i vart fall att få ut)

Nitro är också användbart till obegränsad effekt, det skrev jag aldrig att det inte var.......

Jag tror inte att toluen spöar metanol i möjlighet till hög effekt med turbo, men är faktiskt för dåligt påläst för att garantera något.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Pacman »

Med toluen nådde man 1000hp/liter på 80-talet med den begränsade teknologi som fanns då.
Så mycket effekt plockade man inte ens ur Nitro vid samma tidsepok.

Anledningen till att man inte kör mer med toluen är för att det är förbjudet. Med dagens teknologi borde man lätt kunna nå samma 1500hp/liter som man plockar med Nitro. Det gör man inte med Metanol.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Daniel-635 »

Även om motorn är svårt våldtagen och "borde" gå sönder, undrar jag hur de andra tre kolvarna ser ut.

Den som "ramlade ut" :hihi: är ju inte lätt att göra någon post mortem forensisk utredning på.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

Problemet lär ju vara att det är svårt att hitta rätt gränser för tändningen med Nitro, en del på det här forumet är ju ute efter "långsam förbränning" och Nitro är ju raka motsatsen. Kan nog vara svårt att se spår på de andra kolvarna för det "händer nog plötsligt" när det väl händer - men håller med i ditt tänk, är alltid bra att leka detektiv när det pajat.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Nitro brinner faktiskt ganska långsamt, men tappar man kontrollen brinner det innihelvete snabbt.
Såg på nåt youtubeavsnitt att en topfuel har sjukt tidig förtändning.
Upp mot 65 grader före ställs den.

Så där är nog erat primära problem, tappad kontroll på klena grejer i underdelen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Pacman skrev:Med toluen nådde man 1000hp/liter på 80-talet med den begränsade teknologi som fanns då.
Så mycket effekt plockade man inte ens ur Nitro vid samma tidsepok.

Anledningen till att man inte kör mer med toluen är för att det är förbjudet. Med dagens teknologi borde man lätt kunna nå samma 1500hp/liter som man plockar med Nitro. Det gör man inte med Metanol.
För att nå 11000hk på toulen i en topfuelmotor skulle kräva enormt mycket högre laddtryck för att få in samma densitet luft i cylindrarna som Nitro kan ge.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

Vad jag vet så kan man nitrera/binda syre i det mesta, även toluen kan användas till nitrobränsle så jämförelsen blir lite konstig.
Frågeställningen var väl vilket TURBO bränsle som är bäst, jag kan för lite om Toluen för att avgöra.
Jag vet dock att det är en fördel om Vätehalten är hög (jämfört med kolet) och anledningen till att det är en fördel torde vara de kylande egenskaperna som man kan utnyttja vid förbränning.
Toluen har inte särskilt hög Vätehalt, rent väte har högst och Metan/metanol ligger tvåa. Gaser kyler inte lika effektivt som vätskor (självklart kan man förvara dem i en tank där de kalla så att de är flytande och då skulle de kyla effektivare) Kolla tabellen under så syns det hur lämpligt ett kolväte är till att skapa hög effekt ur kol/vätehaltsaspekten.

Det är denna kunskap som gör att jag tvekar till att använda Toluen hellre än Metanol.

När bränslet har låg kolhalt så kan man överberika en hel massa för att få kylning, utan effekten "tvärdyker" med hög kolhalt sotar det en massa och förbränningen blir seg och effekten sjunker.....

Normalt set är det väl Metanol som används till nitro och Metanol brinner inte särskilt långsamt när det väl "tagit eld", det har långsammare flamfronts utbredning i "öppet" tillstånd och detta gör att man kan frestas att tro det brinner sakta i förbränningsrummet - samma förhållande gäller för Etanol/E-85 men de verkar ha svårare för att "antändas" snabbt.

Ju mer man överberikar desto svårare blir det att få till en snabb antändning och det är här den stora skillnaden på "krav" av tändförställning ligger. Bensin kommer snabbt "igång" med förbränningen medan alkoholerna gör det långsammare, när det väl har kommit igång så brinner alkoholen i ett förbränningsrum snabbt och är den syrebärande (nitro) ännu fortare. En intressant grej som en del testat är att antända med ett "dieselsystem", för att få igång förbränningen fortast möjligt har man alltså skrotat stift o gnista och i stället antänder man med en högtryckspump som injekterar diesel.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag kan inte mycket om nitromentan men räcker verkligen 2200cc spridare och turbo till en sån häftig motor på nitro? och har du pump så det verkligen räcker? loggar du soppa trycket?

jag har sånna spridare på min B18 turbo och det räcker inte ends till för metanol på mer än halva maxladtrycket i den motorn.

håller med om att metanol + mer laddtryck är klokare till en turbo motor men kul att nån provar nått nytt och exprimenterar :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Därav 'tappad kontrol', man måste hålla flamfronten i schack med att köra fett.
Det brinner även så länge att man kan behöva ventilera avgas tidigt för att inte chocka kolv och stake i nedre dödpunkt, då man kör fett.

https://www.youtube.com/watch?v=9kJYFIohpK0
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar