Tes: Dubbla roots kompressorer.

Diskussioner för erfaret folk
Steven henriksson
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:26 am

Tes: Dubbla roots kompressorer.

Inlägg av Steven henriksson »

Tjenare, kollegan raserade hela min värld idag när jag stod o gnällde om att centrifugala kompressorer var dyra att inhandla och jag tyckte att i jämförelse så kunde man få 4 stycken eaton m90 /m122 för samma pengar, men problemet med det flesta roots kompressorer är ju givetvis varvtal och volym luft. samt även effektivitet på höga varvtal.
Kollegan tittade på mig som att jag var dum i hela huvudet, och sa sedan, "Montera 2 stycken då"
teoretiskt:
Om jag har en motor på 3 liter, (rak 6a) och önskar möjlighet att ha bra gasrespons samt en jäkla massa effekt, då är ju en så kallad "displacement additive" alltså en roots style kompressor ett riktigt bra alternativ, ger kompressorn i sin tur 1.5 liter per varv, så med en drevning på 1-1 så skulle den ej bygga laddtryck, någonsin, (förutsatt att jag har en tillräckligt stor fyllnadsgrad)

Däremot om jag monterar 2 stycken, med en drevning på 1-0.75 så skulle jag få ett laddtryck på 0.5 bar förutsatt att jag tänker rätt, det skulle i sin tur resultera i att vid 6500(varvstopp(nej jag tänker inte varva mer en det för det är inte lönt i mitt fall att åka med en ati dämpare)) Rpm så skulle kompressorn endast varva 4875 vilket helt klart kan vara fördelaktigt för en roots.

Med detta så tycker jag rimmligtvis att det bör vara så att det finns potencial att plocka ut mer effekt ur dem om man drevar om och kör dem paralellt helt enkelt.

Nu till min fråga, Är det någon som hört något om detta innan eller är det bara skumma typer som sitter hemma o funderar alldeles för mycket som lyckas värpa dessa ägg? :banka:
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Tes: Dubbla roots kompressorer.

Inlägg av Baxman »

Ja, dobble roots blowers på en motor har jeg sett før. De ble plassert oppå V-motoren i en A-form. Reim fra veiven og opp til den ene kompressoren. Så en kort reim fra den ene kompressoren og over til den andre kompressoren.

Bild

https://pantera.infopop.cc/topic/double ... n-for-sale
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tes: Dubbla roots kompressorer.

Inlägg av Kadett4wd »

hupp...
utan de där luftfiltren så hade han tammejfan kunnat köra med en kompressor istället *S*

Med det sagt, så kan det vara STOR idé att börja med luftfiltret då man designar en kompressormotor.
Man ska försöka strypa en kompressor så lite som möjligt.

I min förra merca som jag hade kompressor på så ökade laddet flera hekto med att byta bort std luftburken och montera större spjäll.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Steven henriksson
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:26 am

Re: Tes: Dubbla roots kompressorer.

Inlägg av Steven henriksson »

I min förra merca som jag hade kompressor på så ökade laddet flera hekto med att byta bort std luftburken och montera större spjäll.[/quote]
.

Okej men kör mercedes med spjället i trycksystemet eller innan kompressorn?
Har rätt gott om plats, tänkte köra luftfilter bakom stötdämpar tornet med skiljevägg o friskluftsintak i huven, givetvis drännering medBild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tes: Dubbla roots kompressorer.

Inlägg av Kadett4wd »

jag hade spjället på sugsidan av kompressorn så att säga, mellan filter och kompressor.
Min kompressor hade 2.2liters displacement, men var en autorotor(lysholm) så den kan varvas högre.
0.8bar var peaken om jag minns korrekt, kompressorn var drevad för 0.5bar enligt kleemann.(då med std spjäll och std luftfilter)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Tes: Dubbla roots kompressorer.

Inlägg av Steve »

Tycker det ser ut som att det finns gott om plats för äkta displacement :hihi:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Tes: Dubbla roots kompressorer.

Inlägg av Moparboy440 »

Aston Martin hade dubbla kompressorer på sin V8 Vantage V600, 5.3 liters V8 på 600hk och 820Nm.
Bild
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Steven henriksson
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:26 am

Re: Tes: Dubbla roots kompressorer.

Inlägg av Steven henriksson »

Steve skrev:Tycker det ser ut som att det finns gott om plats för äkta displacement :hihi:
Det är nog mer ren tjurskallighet än vett vid dehär laget, i min dumma ungdom så försökte jag para ihop (bmw motorer nu då,) en m54b30 med ett m52b25 styrsystem, resulterade i sjukt dålig gång, hög lambda och met varv en vad m54an ville ha, blåst topplockspackning, otäta ventiler, kassa ventilstyrningar och mosade oljesprutare, nu ska skiten ihop igen och denna gången har jag tänkt göra det ordentligt!
Ventilstyrningar avgas bytta, insug var ok, ventilsäten frästa, topp portad, ventilfjädrar insug bytta från bikupa till inner och ytterfjäder från m60b30 (6mm skaft)
Block honat (var lite äggformat)
Topp och block toppdäckat, (hade sjunkit i materialet mellan cylindrarna, därav kass toppackning,
Toppen är portaf efter ett m52 insug (vridknöl i mittenregister)
Vanoss skall vara aktiv för att kunna köra med överlapp för att kyla och alla andra fördelar med det.
Nu blev de lite långt, menmen, sen ville ja inte åka turbo, dels för körbarheten, och dels för att "alla andra" gör de..
(Ja sa ju tjurskallighet) hehe

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Steven henriksson
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:26 am

Re: Tes: Dubbla roots kompressorer.

Inlägg av Steven henriksson »

Moparboy440 skrev:Aston Martin hade dubbla kompressorer på sin V8 Vantage V600, 5.3 liters V8 på 600hk och 820Nm.
Bild
Det är ju fruktansvärt tufft, frågan är om de åkte med dubbla eaton m112or då, för ja vet att de delat bas med jaguars v8 innan,
M112an ger ju 1.8 liter per varv, maxvarv enligt eaton är 14k, men tydligen har folk kört problemfritt med 18k varv,
Isf skulle min 3 liters sexa med en drevning på 2.5 få i sig (teoretiskt) 4.5 liter på ett varv med hjälp av kompressorn!

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Skriv svar