Vikter vs varvtal

Diskussioner för erfaret folk
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Vikter vs varvtal

Inlägg av jezackrisson »

Hej,

Finns det någon generell riktlinje när det gäller vikter på vevstake, kolvtapp och kolv som ger vilket varvtal man kan köra med setupen innan oljefilmen bryts eller andra problem uppstår? Antar att slaglängd och lager diameter/bredd måste in i ekvationen också.

Vänliga hälsningar//
Johan
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vikter vs varvtal

Inlägg av dundersmurfen »

Om man tänker på en båt som planar, man kan nästan tänka samma om oljefilmen. Ju högre fart desto bättre bärighet, vet inte om detta håller hur långt som helst för kraften ökar i kvadrat med hastigheten, men vet inte om samma förhållande gäller med oljefilmens bärighet.
Sålänge man klarar byta ut oljan innan den blir för varm i lagret så skulle jag gissa att oljefilmen håller bättre än materialet om vi pratar stål som i storände på en stake.

Intressant att höra vad dom som kan detta med oljor har att säga, vilken viskositet och vilket spel mm för att klara olika belastningar
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Vikter vs varvtal

Inlägg av psa »

Man får nog köra fea för att veta vad materialen och designen klarar, men lätt är bra när man skall varva och till slut nödvändigt.
Oljan behöver paras ihop med rätt spel, temperatur, användningsområde etc. Det är nog sällan oljan är utgångspunkten, dock är det en del av ekvationen. Det skiljer en del också mellan olika oljegrupper i vad dom klarar, efter det är det också additiv paketet som avgör.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vikter vs varvtal

Inlägg av whilliam »

På området som gäller maximalt varvtal för en viss motortyp så finns det inget bättre sätt än att förlita sig på erfarenhet från "gamla" ras. Hur mycket kan man varva med originalprylarna? När man vet detta och vad som går sönder vid överskridet varvtal (och detta skiljer enormt mycket på olika motorer)
då kan man räkna ut hör mycket HÖGRE varvtal den BORDE palla för när man lättat kolv/stake
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Re: Vikter vs varvtal

Inlägg av jezackrisson »

whilliam skrev:På området som gäller maximalt varvtal för en viss motortyp så finns det inget bättre sätt än att förlita sig på erfarenhet från "gamla" ras. Hur mycket kan man varva med originalprylarna? När man vet detta och vad som går sönder vid överskridet varvtal (och detta skiljer enormt mycket på olika motorer)
då kan man räkna ut hör mycket HÖGRE varvtal den BORDE palla för när man lättat kolv/stake
Ok, så rent praktiskt låta motorn stå på ett statiskt varvtal utan last i cykler om låt säga 30sekunder. Köra 50 cykler på det valda varvtalet. Om motorn fortfarande är hel, öka varvtalet 500rpm och upprepa samma procedur?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Re: Vikter vs varvtal

Inlägg av jezackrisson »

Original prylarna i motorn har följande mått och vikter. Vet att de är tunga och inte optimala, därav frågeställningarna.

Vevstake ink. bussning och bultar=801g
Kolvtapp=283g
Kolv ink. ringar=616g

Diameter kolvtapp=30mm
Diameter vevtapp=48mm
Bredd vevstaksbussning mot kolvtapp=22mm
Bredd vevlager=22mm
Vevstakslängd centrum till centrum=149mm
Slaglängd=88.3mm

Om någon testat gränserna för något liknande så vore det intressant med era observationer.

Vänliga hälsningar//
Johan
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Vikter vs varvtal

Inlägg av nkro »

Det går att lätta kolvar. Frågan är nog bar hur mkt som man kan ta bort.
Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vikter vs varvtal

Inlägg av Jens Gustavsson »

nån diesel motor eller? oftast är det till en början ventilmekanismen som begränsar max rpm.
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Re: Vikter vs varvtal

Inlägg av jezackrisson »

Jens Gustavsson skrev:nån diesel motor eller? oftast är det till en början ventilmekanismen som begränsar max rpm.
Helt rätt att det är dieselkomponenter i bottendelen. Kommer att paras med topplock, ventilmekanism och kamaxlar ifrån en bensinmotor. Känns ju ändå positivt att det är ventilmekanism och inte bottendelen som brukar ge sig först (eftersom de kommer bytas).
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vikter vs varvtal

Inlägg av Jens Gustavsson »

B20 motorn jag kört i sommar har liknade vikter i bottendelen. jag har haft varvstopp på 8200rpm i den. men 80mm slag i den.
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Re: Vikter vs varvtal

Inlägg av jezackrisson »

Då skall jag också våga prova med den bottendelen vi har. Tänkt varvstopp är 8000rpm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vikter vs varvtal

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett tips är att se till att svänghjul sitter fast och att du har sprängs kydd i minst 6mm plåt runt svänghjulet +tryckplatta då det släpper :)
Skriv svar