Tryckare b230
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Tryckare b230
Hej!
Håller på att shimsa in min kamaxel i bilen. Har nya ventiler i rostfritt som tydligen är något längre än orginal. För att jag skall få rätt spel så behöver jag såpass tunna shims (2.3mm) att kammen kommer ta i kanten på tryckaren.
Så frågan lyder:
-kan man slipa ner kanten på tryckaren en millimeter?
Har haft en annan kam i förut så toppen sitter i bilen.
Mvh Frans:)
Håller på att shimsa in min kamaxel i bilen. Har nya ventiler i rostfritt som tydligen är något längre än orginal. För att jag skall få rätt spel så behöver jag såpass tunna shims (2.3mm) att kammen kommer ta i kanten på tryckaren.
Så frågan lyder:
-kan man slipa ner kanten på tryckaren en millimeter?
Har haft en annan kam i förut så toppen sitter i bilen.
Mvh Frans:)
Re: Tryckare b230
Bästa är väl att ta bort på ventilskaftet?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Tryckare b230
Det hade jag gjort om inte toppen satt på, är så tråkigt att öpnna upp motorn :/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Tryckare b230
Hej.
Det ända rätta är att lyfta toppen och korta skaften på ventilerna.
Det tar inte mycket längre tid att lyfta toppen än att klabba med att slipa ner kanterna på tryckarna samt att då vet man att det fungerar.
//Rickard
Det ända rätta är att lyfta toppen och korta skaften på ventilerna.
Det tar inte mycket längre tid att lyfta toppen än att klabba med att slipa ner kanterna på tryckarna samt att då vet man att det fungerar.
//Rickard
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Tryckare b230
Hej Rickard!
Kanske får bli så då!
Har ni något bra tips på att få slipytan plan/vinkelrät på skaftet, har ingen större lust att behöva införskaffa en ventilslip :/
//Frans
Kanske får bli så då!
Har ni något bra tips på att få slipytan plan/vinkelrät på skaftet, har ingen större lust att behöva införskaffa en ventilslip :/
//Frans
Re: Tryckare b230
Det görs ju lättast i en svarv.
//Nisse
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Tryckare b230
En jigg så du kan snurra ventilen medans den slipas mot en vanlig bänkslip. Om du gör ett stopp av en m6 så är varje varv 1mm, då kan du slipa in spelet direkt när du kortar ventilen. Låter lite grovt men om man övar på en eller 2 begagnade ventiler så får man in känslan och det går fint att få till det.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Tryckare b230
Kanon tack!
Jiggen låter som en bra idé!, tack. Skall försöka knåpa ihop något!
Ett V-block kanske är en bra grund!
//Frans
Jiggen låter som en bra idé!, tack. Skall försöka knåpa ihop något!
Ett V-block kanske är en bra grund!
//Frans
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tryckare b230
ett tips är att alltid köra med original längd på ventilerna då blir allt mycket enklare att montera ihop rätt.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Tryckare b230
Det skall vara orginallängd men tror att Mirafräsningen gjorde så att ventilerna kom lite längre in
Mvh Frans
Mvh Frans