Korta ventilstyrning
Korta ventilstyrning
Behöver kapa/korta ventilstyrning för lite mer lyft så det finns frigång mot retainer.
Vet att det finns verktyg som även fräser ytterdiameter för tätningar. De kostar en del dock.
Är lågbudget o tänkte om det går att slipa ner dem några mm för mer lyft och tips på vad jag kan använda?
Vet att det finns verktyg som även fräser ytterdiameter för tätningar. De kostar en del dock.
Är lågbudget o tänkte om det går att slipa ner dem några mm för mer lyft och tips på vad jag kan använda?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Korta ventilstyrning
Kan vara värt att kolla om det finns tätningar som bygger mindre än de du har först.
Skriv upp lite mått så kanske nån här har koll på vad som kan tänkas passa
Skriv upp lite mått så kanske nån här har koll på vad som kan tänkas passa
Re: Korta ventilstyrning
Cheva BB #279 toppar
Comp cams custom kam med 242 248@050 .621 .616 lyft
Howard Max effort mechanical roller springs #98541 https://www.summitracing.com/parts/hrs-98541 .800” innerdiameter
Manley titan retainers
Fel pro SS72513 ventiltätnigar .780” ytter diameter de enda av Std modell som passar dubbla fjädrar som jag vet om som finns i lager. Nån kanske vet några andra som passar? 3/8” skaft Cheva BB?
Har använt dessa toppar förut med mindre lyft .510/.530 samma tätningar och Comp 741-16 Retainers och de var max med Std längd På styrningen.Fick tom trimma toppen på tätningen för frigång. Osäker det ens finns plats för tätning med .621 lyft utan att kap styrningen.
Topparna är inte isär o grejerna som ska i sitter i min andra motor som ska renoveras o då tänkte jag bygga en kul snik motor med överblivet till låg budget.
Verktyg finns som sagt för 1000-1500kr men tänkte om man inte kan slipa ner den el liknande med handverktyg jag redan har då jag har tätningar o allt.
Comp cams custom kam med 242 248@050 .621 .616 lyft
Howard Max effort mechanical roller springs #98541 https://www.summitracing.com/parts/hrs-98541 .800” innerdiameter
Manley titan retainers
Fel pro SS72513 ventiltätnigar .780” ytter diameter de enda av Std modell som passar dubbla fjädrar som jag vet om som finns i lager. Nån kanske vet några andra som passar? 3/8” skaft Cheva BB?
Har använt dessa toppar förut med mindre lyft .510/.530 samma tätningar och Comp 741-16 Retainers och de var max med Std längd På styrningen.Fick tom trimma toppen på tätningen för frigång. Osäker det ens finns plats för tätning med .621 lyft utan att kap styrningen.
Topparna är inte isär o grejerna som ska i sitter i min andra motor som ska renoveras o då tänkte jag bygga en kul snik motor med överblivet till låg budget.
Verktyg finns som sagt för 1000-1500kr men tänkte om man inte kan slipa ner den el liknande med handverktyg jag redan har då jag har tätningar o allt.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Korta ventilstyrning
typ..
Jag har slipat fram flera såna borrar själv för olika behov.
Men det tar ju bara höjden på styrningen.
Kanske går att köra en liten hålsåg som tar ned yttermåttet på dem.
hittade en liga på wish, men vill inte länka dit.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Korta ventilstyrning
Är bara höjden som behövs ta så nått sådant vore perfekt. Ventiltätningen jag tänkt använda är av sk umbrella typ precis som Std är till Cheva BB. Så den glider på ventilskaftet och sitter inte fast på styrningen.Kadett4wd skrev:
typ..
Jag har slipat fram flera såna borrar själv för olika behov.
Men det tar ju bara höjden på styrningen.
Kanske går att köra en liten hålsåg som tar ned yttermåttet på dem.
hittade en liga på wish, men vill inte länka dit.
Slipar du spetsen så den centrerar?
Var hittar man typ en sådan på bilden som inte förstör styrningen inv och kan ta ner den 2-3 mm med en vanlig handborrmaskin.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Korta ventilstyrning
Du kan också ta en gammal ventil, skära bort tallriken, svetsa dit en "loppa" som du sedan slipar så att den skär styrningens kant. Går sedan att köra med vanlig handborrmaskin på lågt varvtal.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Korta ventilstyrning
Jag brukar slipa ned en befintlig borr en bit till önskad diam sen göra ett par skär längre upp.
Slipar man då dessutom bort alla vassa kanter utmed styrpinnen som blir kvar, så skadar det inte styrningen.
Utvändigt kanske man kan hitta nåt sånt här(som jag skrev däruppe)
Slipar man då dessutom bort alla vassa kanter utmed styrpinnen som blir kvar, så skadar det inte styrningen.
Utvändigt kanske man kan hitta nåt sånt här(som jag skrev däruppe)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Korta ventilstyrning
Det kanske är någon i närheten med pelarborr och en uppsättning planförsänkare.
En äldre Arboga brukar vara tillräckligt stabil att göra arbeten i.
En äldre Arboga brukar vara tillräckligt stabil att göra arbeten i.
Re: Korta ventilstyrning
Ja ska kika runt i bekantskapskretsen.psa skrev:Det kanske är någon i närheten med pelarborr och en uppsättning planförsänkare.
En äldre Arboga brukar vara tillräckligt stabil att göra arbeten i.
Finns planförsänkare för tex insexskruv huvuden en sådan borde ju kunna funka? Kanske t.o.m. med handborrmaskin?
Tips på var billiga i tum finns? Kollat ebay utan större lycka. Ev kan en m8el m10 kanske funka.
Re: Korta ventilstyrning
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Korta ventilstyrning
Tack men inte så budget? Blir nog lika dyrt som verktyg från tex Comp cams.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Korta ventilstyrning
Varför inte bara pressa ner styrningen några mm, alt slå med en handslägga?
Re: Korta ventilstyrning
Styrningarna har koniskt form och kontakt med vattenkanaler så då läcker det el nått spricker och topparna blir skrot.Jonas Enderlein skrev:Varför inte bara pressa ner styrningen några mm, alt slå med en handslägga?
Re: Korta ventilstyrning
Kan man inte bara köra med en stor borr?
El slipa med en flapskiva?
El slipa med en flapskiva?
Re: Korta ventilstyrning
Det är bara att köpa, typ den högra se bild och köp för rätt ventiltätning, det finns lite olika storlekar till samma ventilskaft.
Den vänstra är för fjäder brun
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Den vänstra är för fjäder brun
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Peter Andersson
AutoRep & Mek
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
AutoRep & Mek
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com