Freevalves?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör okt 31, 2020 11:05 am
Freevalves?
Hej. Jag har en fråga till expertisen: Har ni klurat något på freevalveteknik? Det verkar svårlöst kanske, men, sen blir man ändå tillslut ofta förvånad när nån löst nån grej på nåt förbluffande enkelt vis. Om betraktar förutsättningarna, så kan man konstatera att kraften är känd, då en ventilfjäder såklart klarar att göra jobbet. Så för mig framstår det som att allt handlar om deacceleration, alltså att bromsa in ventilen på ett acceptabelt vis. Och den ide' som fäster bra i mitt huvud är att lösa inbromsningen hydrauliskt, kanske med nån glykolblandning som därmed inte ändrar viskositet med temperaturen. Eller, det finns även material som ändrar viskositet med hastighet. Jag laborerar inte med nån fancy hightechlösning, utan nåt som skulle gå att genomföra. En förenklande sak är att inbomsningen blir lika vid alla varvtal och att krafterna inte är större än en att en ventilfjäder kan hantera dem. En annan grej är att man kan acceptera ett större underhåll på tex en dragracing eller gatåkabil jämfört med nån svenssonvariant.
Re: Freevalves?
Den här snubben har pysslat lite med det där: https://youtu.be/_Ljwk-ByvjI
Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Freevalves?
jag är inte 100% insatt i utväckligen där men tror det är rätt långt kvar innan det är utprovat och nått som fungerar riktigt bra i race sammanhang?
nått som annars inte är jätte svårt är att bygga är plenumatiska (fjädrar) till en volvo 8 och 16v det med en kam profil som är anpassad skulle va nått som skulle ge stora fördelar och säkert fungera rätt direkt om nån gjorde en seriös satsning.
mvh jens
nått som annars inte är jätte svårt är att bygga är plenumatiska (fjädrar) till en volvo 8 och 16v det med en kam profil som är anpassad skulle va nått som skulle ge stora fördelar och säkert fungera rätt direkt om nån gjorde en seriös satsning.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Freevalves?
såg inte hela den filmen men tryck luft kan man nog glöma det är för svagt och för långsamt och för oexakt!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör okt 31, 2020 11:05 am
Re: Freevalves?
Jo det verkar vara en ärlig snubbe som sysslar med lite grundtester, ja såg briggs och stratton varianten där han fick den att gå. Men är det inte så att det kommer att kretsa kring deaccelerationen. Att smacka upp och igen en ventil med en jäkla fart lär inte vara det väsentliga bekymmret (luft), utan dämpningen av rörelsen blir tricket, är det inte så? Jag tänker att om man kan vaska fram lite realistiska ideer på detta, så skulle det vara ganska enkelt att testa genom att införskaffa nån tvåventilad enstånkehoj att experimentera med. Det borde gå att styra ventilerna med tex ett maxxecu eller nåt, öppningspunkt och tid kontra varvtal och annat? Jag är inte utstuderad expert på just motorer, men jag sysslar mycket med specialtillverkning och metoder och såna saker, så det går definitivt att få fram nåt om man tror på det.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Freevalves?
nått som en Briggs skulle nog gå att få att gå men inte bra....
en fördel och säkert varför de kör med en sidventilare är att kolvarna inte kan ta i ventilerna
en fördel och säkert varför de kör med en sidventilare är att kolvarna inte kan ta i ventilerna
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör okt 31, 2020 11:05 am
Re: Freevalves?
Om jag inte har missförstått det så har Koenigsegg en motor i produktion med detta ventilupplägg? Om det stämmer, såvisar det att det inte är utsiktslös fantasi.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Freevalves?
det är inte tryckluft. har sett film för länge sen om det men tror ändå inte det är Race klart system än (trodde tråden hanlade om det systemet). ska se om den filmen sen mins inte riktigt hur det va men nån kan säkert förklara som ny sett den?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör okt 31, 2020 11:05 am
Re: Freevalves?
Jag kollade nu hos Koenigsegg/Freevalve, electro hydralic pneumatik benämner de. Och det är logiskt, en kvalificerad gissning är att man deaccelererar massan med hjälp av att strypa ett vätskeflöde, som tar ned hastigheten på ett acceptabelt vis. Om man lyckas hålla en kammare stabilt fylld med vätska utan att skumma upp den och kunna ta hand om värme så lär man kunna styra en deacceleration på ett mycket kontrollerat vis. Det är min huvud ide iallafall.
Re: Freevalves?
Koenigsegg har ju hållt på att utveckla freevalve system sen dom fundera på att köpa upp saab och använde tryckluft om jag minns rätt. Länkar 2st videos där dom förklarar och visar hur systemet fungerar
https://www.youtube.com/watch?v=H2mTriy ... motiveNews
https://www.youtube.com/watch?v=f4p-55a ... onlockwood (58sek in börjar dom förklara hur de fungerar detta va 2013)
https://www.youtube.com/watch?v=H2mTriy ... motiveNews
https://www.youtube.com/watch?v=f4p-55a ... onlockwood (58sek in börjar dom förklara hur de fungerar detta va 2013)
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör okt 31, 2020 11:05 am
Re: Freevalves?
Jag är ute efter en bonnig variant, det behöver inte vara variabelt lyft tex, utan bara variabla tider och funka stabilt, sen är jag inte ute efter att kränga nåt, utan att använda det. Det är en helt annan sak än att anpassa nåt till biliidustrin, då blir det ett jätteprojekt. Det är också troligt att K styr dämpningen fullt ut elhydrauliskt men jag tänker att den bonniga varianten skulle kunna bromsa in genom fasta utprovade strypningar som aktiveras av att en kolv nära ändlägena stänger (passerar) en avloppskanal och tvingar vätskan genom strypningen istället, alltså som man brukar göra inom hydrauliken. Troligen nånstans 1-1,5mm från ändlägena. OM man kan få till en tillräckligt kontrollerad inbromsning som repeterar stabilt så kommer nog resten att vara relativt enkelt. Jag skulle gissa att strypningen behöver vara progresiv på nåt vis, så att ventilen inte "slår"in i dämpningsområdet, utan mera "tas hand" om och "lämnas över" till sätet. Man kan ju också se på kammen vad man bör eftersträva för karaktär. Egentligen behöver man nog inte en motor utan istället en testrigg där man experimenterar med att efterlikna kammens deacceleration och kan mäta rörelsen i realtid. Om man tänker på det på det viset, så känns det som att det bara är en tidsfråga innan man kommer att lyckas, vilket K tydligen har gjort. Jag skulle tro att det stora jobbet sen handlar om att göra det säljbart för deras del. Jag är bara intresserad av nån bolt on liknande lösning med lösa enheter till varje ventil typ.
Re: Freevalves?
Det första jag tänkte när jag läste denna tråden var ifall det var en gammal tråd från 2006 som någon väckt liv i.....
När jag jobbade på Koenigsegg 2005-2006 så fick jag en privat demonstration i en testjigg med stroboscope där Anders varvade upp ventilen till 9000rpm och med stroboscopet kunde man se att den rörde sig snyggt sinusformat utan studs eller annat. De hade då en fungerande Briggs&Stratton motor samt en Fiddy-liknande MC-motor och höll på att designa en sammansatt tryckare som man kunde ersätta befintlig kamaxel/tryckare i en konventionell 4v-motor med.
Ett par år senare hade de den färdig och körde de första testerna i en Saab 9-5. Den rullade sedan över 20.000 mil under de kommande åren med normal service, något lägre förbrukning, tystare motor (mätt i labmiljö och jämfört med en likadan original bil) samt viktigast av allt problemfri körning.
Som jag ser det är tekniken färdigutvecklad att använda till valfri applikation, men varför den ej används kan bara Cargine/Koenigsegg svara på. De äger patentet och designen.
När jag jobbade på Koenigsegg 2005-2006 så fick jag en privat demonstration i en testjigg med stroboscope där Anders varvade upp ventilen till 9000rpm och med stroboscopet kunde man se att den rörde sig snyggt sinusformat utan studs eller annat. De hade då en fungerande Briggs&Stratton motor samt en Fiddy-liknande MC-motor och höll på att designa en sammansatt tryckare som man kunde ersätta befintlig kamaxel/tryckare i en konventionell 4v-motor med.
Ett par år senare hade de den färdig och körde de första testerna i en Saab 9-5. Den rullade sedan över 20.000 mil under de kommande åren med normal service, något lägre förbrukning, tystare motor (mätt i labmiljö och jämfört med en likadan original bil) samt viktigast av allt problemfri körning.
Som jag ser det är tekniken färdigutvecklad att använda till valfri applikation, men varför den ej används kan bara Cargine/Koenigsegg svara på. De äger patentet och designen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör okt 31, 2020 11:05 am
Re: Freevalves?
Bra P, det är ju det jag säger, det är inte omöjligt. Men för eget bruk behöver man inte bry sig i patent. Rätt vad det är så finns det nån helkass kinavariant på biltema, och då kommer man att ångra att man inte bara gjorde det, istället för att intala sig att det är omöjligt. Eller så blir det nån frejdig typ från Ukraina eller nåt, och då får vi skämmas att vi har så jäkla dålig gnista här i Sverige. Det behöver inte vara lika överutvecklat som K systemet, med diverse fantastiska funktioner. Man går på det viktigaste först.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Freevalves?
Den motorn i nya Koenigsegg Gemera är Freevalve teknik i.
2 liter
3 Cylindrar
2 Turbo
600 Hk @ 8500 Rpm.
600Nm från 3000 Rpm.
95mm borr
93,5 Slag
https://www.roadandtrack.com/new-cars/c ... -analysis/
Rätt imponerande siffror faktiskt.
"Ingenting" är väl omöjligt, men det lär ju vara svårt att utveckla hemma i garaget
2 liter
3 Cylindrar
2 Turbo
600 Hk @ 8500 Rpm.
600Nm från 3000 Rpm.
95mm borr
93,5 Slag
https://www.roadandtrack.com/new-cars/c ... -analysis/
Rätt imponerande siffror faktiskt.
"Ingenting" är väl omöjligt, men det lär ju vara svårt att utveckla hemma i garaget
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo