Titta under huven på en välbyggd bil från 2000 eller nyare.
Och du kommer hitta "supertätad"
Om luftfiltret hela tiden andas in 50°C luft kommer intercoolern att bli värmd i onödan.
Råkar man köra sakta orkar inte fartvinden hålla nere temperaturen.
Alla temperatur bovar är viktiga, oavsett om man tittar på Gale Banks eller inte.
För att tjöta, lägger jag upp denna igen.
Alla dessa är från samma motor, med precis samma prylar internt.
längst till vänster är GT1752 turbona, högst laddtryck och sämst effekt. 50°C i insuget (och högt avgastryck)
längst till höger, nuvarande setup, lägre laddtryck och 23°C i insuget, och typ 8% högre bränsleflöde. = mer effekt.
Detta dessutom vid laddtryck så låga att den del tom. ifrågasätter att använda Intercooler ??
Lek matematiskt med tanken, ta en känd setup på en känd bil.
Sänk temperaturen i insuget med 30°C och se vad det påverkar luftmängden.