Intercooler efficiency?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Intercooler efficiency?

Inlägg av Daniel-635 »

whilliam skrev: ons feb 17, 2021 9:08 pm detta förutsätter att bilen är normalt uppbyggd och inte "supertätad" runt lyktor/grill m.m.
Titta under huven på en välbyggd bil från 2000 eller nyare.
Och du kommer hitta "supertätad"

Om luftfiltret hela tiden andas in 50°C luft kommer intercoolern att bli värmd i onödan.
Råkar man köra sakta orkar inte fartvinden hålla nere temperaturen.
Alla temperatur bovar är viktiga, oavsett om man tittar på Gale Banks eller inte. :wink:

För att tjöta, lägger jag upp denna igen.
Alla dessa är från samma motor, med precis samma prylar internt.

längst till vänster är GT1752 turbona, högst laddtryck och sämst effekt. 50°C i insuget (och högt avgastryck)
längst till höger, nuvarande setup, lägre laddtryck och 23°C i insuget, och typ 8% högre bränsleflöde. = mer effekt.

Detta dessutom vid laddtryck så låga att den del tom. ifrågasätter att använda Intercooler ??

Bild

Lek matematiskt med tanken, ta en känd setup på en känd bil.
Sänk temperaturen i insuget med 30°C och se vad det påverkar luftmängden.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Intercooler efficiency?

Inlägg av whilliam »

He-he... Kul med bilar från 2000+ när de flesta här bygger Volvos, nä men visst har du rätt och jag har inte opponerat mig mot att tänka på sånt här när det gäller lägre hastigheter.
Jag gillar det du gjort och såg detta i din tråd förut men det vore kul att se vad det ger i högre hastigheter, för det är där jag märkt att det inte märks nån skillnad.

Egentligen hade vi begränsat oss till var man tar luften till filtret men är det en komplicerad installation (som din) och man också börjar kolla hur I/C:n blir kyld så blir det än mer påverkan, klart olämpligt är att göra det "supertätt" för att I/C ska funka bättre och sedan ta luften till motorn från det som passerat I/C då pratar vi annat än vad som är normalt på en gammal Volvo.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Intercooler efficiency?

Inlägg av super7 »

Daniel-635 skrev: tor feb 18, 2021 7:34 pm
whilliam skrev: ons feb 17, 2021 9:08 pm detta förutsätter att bilen är normalt uppbyggd och inte "supertätad" runt lyktor/grill m.m.
Titta under huven på en välbyggd bil från 2000 eller nyare.
Och du kommer hitta "supertätad"
Och lika tät undertill med en jättehasplåt under hela motorrummet.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar