Portad topp: ventilstyrning

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av whilliam »

Ha-ha..... Jo vi får berätta för TG hur han ska dra bultarna :hihi: De måste sitta jäkligt hårt om toppen ska sitta kvar när kolvringarna trasas sönder :doh:
Ingen tävling är planerad, men väl en repa på strippen och då är målet att den ska göra en tia första repan ut (därför så stora krav på bra körbart register)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av super7 »

whilliam skrev: sön feb 21, 2021 11:36 pm Man behöver inte testa saker som är självklara. Det är TOTALT omöjligt att olja i ett hål kan bygga tryck så att blocket sprängs, ändå far denna skröna runt bland folk och det visar hur usla de är på att fundera på ett händelseförlopp o vad som kan hända (vad det blir för resultat)
Om du nånsin försökt att få en gänga att hålla tätt så förstår du hur svårt det är att få den tät, att då tro att den skulle täta sig själv och så pass effektivt så att den kan skapa tryck på flera hundra kilo
Nu är det en cylinder på en press på jobbet, men där har det spruckigt mellan bult delning. Och leverantören av pressen skyller på att det varit olja i bulthålen när det monterats ihop som är orsaken till sprickan och det är inga små prylar... bultarna är M30 eller större.
Jag tror att det är inte löst pengamässigt än vem som skall stå för cylinderbytet det rör sig om några miljoner....
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av whilliam »

Jag tycker ni ska ta kontakt med en fysiker eller nån med tillräcklig akademisk bakgrund (smäller alltid högt i Tingsrätten)
Det behöver inte kosta ett dugg och speciellt inte om du visar denna tråden (då lär de tycka det är en skoj grej)

Det skulle annars bli jäkligt skoj om ni kunde få leverantören att "kvickt" skruva i en M30 med olja i hålet och se hur kladdigt det blir :hihi:

Vad jag sett på dina inlägg så är du knappast tappad bakom en vagn, vad jag menar med detta är att du borde kunna tänka ut den egentliga orsaken till sprickan - snedbelastning eller stor dragande kraft (likt det som blir i blocken på bilmotorer) som helt enkelt skapar en sån spricka.

Har inte leverantören ifrågasatt hur åtdragningsmomentet mätts upp? Logiskt sett borde ju det vara den första "ursäkten" för att det skulle kunna vara materialfel. Är det gjutgods så är det nästan alltid ett materialfel, gjutgods är enormt svårt att få perfekt varje gång.

Hur gammal är pressen? Att jag frågar beror på att det mesta som säljs har garanti och då ska leverantören bevisa att det inte finns nåt materialfel.
Har det aldrig nämnts något om garanti så är det, tvärtom, ni som måste bevisa orsaken (eller åtminstone bevisa att det inte kan bero på olja i bulthålet)
Är den tillräckligt gammal så kommer ni tyvärr aldrig att kunna få rätt rent juridiskt (även om ni lyckas bevisa att det inte gått till som leverantören gissar, så kan de alltid hävda att den är "utsliten")

Har det däremot varit spånor i hålet så kan resultatet bli såna här saker, att jag tog upp det på bilmotorer beror ju på att varje gång man tar bort toppen så är det lätt hänt att det blir kvar vätska i hålen och det kan aldrig skada men det är ju inte så ofta man har spånor runt topplockspackningen........
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av super7 »

whilliam skrev: mån feb 22, 2021 1:12 pmHar inte leverantören ifrågasatt hur åtdragningsmomentet mätts upp? Logiskt sett borde ju det vara den första "ursäkten" för att det skulle kunna vara materialfel. Är det gjutgods så är det nästan alltid ett materialfel, gjutgods är enormt svårt att få perfekt varje gång.
Anledning att jag nämnde detta är att du ibland är helt bomsäker på en sak när det eventuellt kan hända, men är svårt att bevisa rätt eller fel.

Såg nu att det förmodligen var större bultar än jag minns... är ju några år sedan cylindern byttes ut, och när det
är så stora saker som skall dras så är det hydrauldragare som används, och sådan utrustning är in på sevice och kalibrering varje år
så det garanteras rätt moment.
20180514_182701 (1024x768).jpg
20180514_182701 (1024x768).jpg (195.08 KiB) Visad 1602 gånger
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av whilliam »

super7 skrev: mån feb 22, 2021 3:56 pm
whilliam skrev: mån feb 22, 2021 1:12 pmHar inte leverantören ifrågasatt hur åtdragningsmomentet mätts upp? Logiskt sett borde ju det vara den första "ursäkten" för att det skulle kunna vara materialfel. Är det gjutgods så är det nästan alltid ett materialfel, gjutgods är enormt svårt att få perfekt varje gång.
Anledning att jag nämnde detta är att du ibland är helt bomsäker på en sak när det eventuellt kan hända, men är svårt att bevisa rätt eller fel.
Vadå eventuellt kan hända? Hur ska en gänga helt plötsligt kunna bli tät? Killen som drog så det sprutade var fruktansvärt envis kan jag säga..... HAN var bomsäker på att det KUNDE hända, men gav upp när han såg hur oljan läckte ut (han började också skruva på sig o prata om spånor o annan skit som kunde vara i hålet, men så är det inte riktigt på bilmotorer om man inte verkligen försöker peta ner skit i hålet)

Ska man leka i teorin så kan man nog få det ske men då måste man skruva så fruktansvärt fort så att oljan inte hinner evakueras. Problemet är att så drar man inte ett skruvförband med flera skruvar, det dras i korsvis ordning och i relativt lugn takt.

På din bild ser det ut som att gängan är skadad en bit in - hur är det i verkligheten?

Som sprickan ser ut så verkar den ha börjat vid gängans början och så borde det inte bli om det legat skit eller olja+skit längst in i hålet, då borde sprickan bara finnas där eftersom där blir trycket högst.
Om däremot gängan skär vid åtdragning (eller urdragning) så blir sprickan sån som det ser ut på bilden.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av jompazx »

whilliam skrev: mån feb 22, 2021 1:12 pm Jag tycker ni ska ta kontakt med en fysiker eller nån med tillräcklig akademisk bakgrund (smäller alltid högt i Tingsrätten)
Det behöver inte kosta ett dugg och speciellt inte om du visar denna tråden (då lär de tycka det är en skoj grej)

Det skulle annars bli jäkligt skoj om ni kunde få leverantören att "kvickt" skruva i en M30 med olja i hålet och se hur kladdigt det blir :hihi:

Vad jag sett på dina inlägg så är du knappast tappad bakom en vagn, vad jag menar med detta är att du borde kunna tänka ut den egentliga orsaken till sprickan - snedbelastning eller stor dragande kraft (likt det som blir i blocken på bilmotorer) som helt enkelt skapar en sån spricka.

Har inte leverantören ifrågasatt hur åtdragningsmomentet mätts upp? Logiskt sett borde ju det vara den första "ursäkten" för att det skulle kunna vara materialfel. Är det gjutgods så är det nästan alltid ett materialfel, gjutgods är enormt svårt att få perfekt varje gång.

Hur gammal är pressen? Att jag frågar beror på att det mesta som säljs har garanti och då ska leverantören bevisa att det inte finns nåt materialfel.
Har det aldrig nämnts något om garanti så är det, tvärtom, ni som måste bevisa orsaken (eller åtminstone bevisa att det inte kan bero på olja i bulthålet)
Är den tillräckligt gammal så kommer ni tyvärr aldrig att kunna få rätt rent juridiskt (även om ni lyckas bevisa att det inte gått till som leverantören gissar, så kan de alltid hävda att den är "utsliten")

Har det däremot varit spånor i hålet så kan resultatet bli såna här saker, att jag tog upp det på bilmotorer beror ju på att varje gång man tar bort toppen så är det lätt hänt att det blir kvar vätska i hålen och det kan aldrig skada men det är ju inte så ofta man har spånor runt topplockspackningen........
Ett gängat hål som har olja eller vatten sig kan väl ställa till problem? vatten kan ge rost=försvagning samt ökad risk för fel åtdragningsmoment, om du har olja i ett gängat hål som ska dras torrt/torrsmörj(som man gör på fabriken) så kan väl det leda till skadad gänga? Så man bör väl inte negligera vätska i gängan bara för att risken för att blocket inte spricker finns där så finns det andra problem som kan uppstå.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av Steve »

Sen är ju inte världen bara svart eller vit heller som vissa verkar ha läst sig till(eller fått berättat för sig). Man kan låta 1000 personer testa med att fylla en gänga med nån vätska utan att den där lilla extragrejen händer som gör att gängan går sönder. Finns väl ingen anledning att inte rengöra och blåsa ur gängorna?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av nkro »

När du har dragit fast bulten och oljan/vatten är instängd och expanderar vart tar den vägen då?
Niklas
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av whilliam »

Har du förstått att det är en topp och ett block? Hur brukar de se ut? Du får gärna förklara hur oljan eller vattnet, med tanke på detta, kan vara "instängd" du har ju ett utrymme i hela toppens höjd som inte varit oljefyllt från början (tror du att det hamnar där?)

Det vore kul att se hur många som tror på såna här gamla felaktiga skrönor.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av whilliam »

Ja, jag vet inte vad jag ska säga egentligen.... Men är det inte vissa som drar "saken" lite långt här? (ni missar hela grejen vad detta handlar om och börjar tänka på "eventualiteter" som kan dyka upp, inget sånt man baserar ett "statement" på)
Jag tog upp idiotiska uttalanden som ibland kommer från "gamla uvar" i branschen (det är detta det handlar om) och detta gjorde jag mest på skoj, men tillbaks till gängan.
Ganska tydligt skrev jag att det handlar om gängan i ett block, vad kan det tänkas hamna där när man lyfter toppen på en motor? Kanske lite glykolvatten, kanske lite motorolja, övrig skit? Nä, knappast, det är oftast inte superskitigt när man lyfter en topp utan vi kan nog vara ense om att det enda som kommer ner i hålen är vatten/glykol och olja. Man kan utan att vara det minsta orolig bara ta o skruva ihop motorn, det är helt ologiskt att dessa vätskor ska ställa till med problem.
Visst, å andra sidan kanske det är en motor man är noga med och då vill man kanske göra rent o smörja med molyfett för bästa svar med momentnyckeln men detta är en annan sak än det jag "skojade till" det med från början.

Jag var inte ute efter en diskussion kring dessa saker alls och vore det nånting som BORDE diskuteras så är det just den obefintliga förmågan hos vissa (som ändå kläcker ur sig kategoriska uttalanden) att använda sina hjärnceller för att fundera på logiken i det de just står o säger. Det är ganska utbrett, det här med hydraulisk sprängverkan men de som sprider det vidare kan inte förklara hur en gänga kan bli tät helt plötsligt o nästa gång, när man VILL att en gänga inte ska läcka då lyckas man inte täta den......

Tänk på att tråden startade med ett sådant kategoriskt uttalande och detta var ju helt uppåt väggarna?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av Steve »

whilliam skrev: sön feb 21, 2021 11:36 pm Turbona går fin-fint men motorn är det sämre med, den skulle vara "proffsigt" byggd när projektet startade (påkostade delar och seriöst gjort, CP pistons och Verdi stakar) delarna stämde men den som skruvat ihop grejerna hade behövt viss hjälp. Andraringen på cylinder fyra hade för tight ringgap så den "käkade upp sig själv" kan man säga (de andra hade "spridda" mått på ringgapet också, men fortfarande hela)
Att en kolvring käkar upp sig själv och det blir såna skador måste vara ovanligt? Ni lär väl ha tagit massa bilder på skadorna som du kan lägga upp så andra får se och bedöma vad som hänt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av whilliam »

Det beror på vem som monterar ihop motorn och om det är kolvringar som kräver inslipning av ringgap för att passa till borrdiametern.
Normalt sett är man supernoga när man monterar motorer eftersom det är en känslig/viktig sak som inte behöver göras ofta under motorns/bilens livslängd.
Motorn ska ha monterats av en firma van vid såna här saker men när den togs isär efter 2stycken, på varandra topplockspackningsras på 4:e cylindern (typ av insug som används gör så att ras i första hand kommer på 3:e eller 2:a cylindern, så det är konstigt när 4:e rasar först)
så såg man att andraringen var uppäten på ytan mot cylinderväggen och att ändarna på den hade "gnuggats" mot varandra.

Den ringen gick inte att kolla nåt ringgap på men de andra 3 ringarna sattes i samma cylinder och då ser man stora skillnader på ringgap - ungefär som att nån slarvat rejält eller att det gjorts på ett dagis som nån fritidsaktivitet, utan annat syfte än att få tiden att gå genom lite filning på kolvringar.

Bilder finns nånstans och går säkert att ordna fram.
Har man för lite ringgap, så att det blir kontakt och ringen nyper i loppet är inte jätteovanligt. Det händer på motorer avsedda för låga effekter, om man rakt av laddar hårt och därmed utsätter dem för mer värme än de var tänkta till från början.
Detta sker normalt på ÖVERSTA ringarna men kan tydligen ske på mellanringen också om det slarvats ordentligt.
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av johan johansson »

har du koll på avgastempar och dyligt så motorn inte går magrare på den cylindern om den rasat där 2ggr. Sen hur fan är ett insug designat så att topp packningen ska rasa på 2an o 3an först :shock:
volvo pv 53 16v
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av whilliam »

Du har nog inte hängt med i vad som hänt, det är en Cosworth YB med standard plenum och det är få motorer som är körda så mycket till ras som dem.
(grabbarna med kepsmössan bakfram har aldrig varit rädda för att skruva upp laddtrycket utan att ha koll, de laddar gärna över 2 Bar med programvara som är gjord för 1.6 bar)
Detta är bra för då har många bevisat hur de går sönder och man har även tagit reda på varför.... De är körda med separat Afr mätning på cylindrarna och ettan får minst luft, 3:an + 13% 2:an +12% och 4:an nånstans strax över ettan. Redan första gången det rasade i bänk så kliade vi oss i huvudet angående att det rasade på fyran.
Det är inte alls ovanligt att plenum missdistribuerar luften så att det blir såna här skillnader, speciellt om man vill hålla plenumen små för att ha snabb respons vid på/av med gaspedalen, vid hembyggda plenum finns massa osäkerhet om vilka cylindrar som får vad och vid vilka varvtal o ladd, men det är bra när allt sådant är känt (som det är på dessa motorer)

Flera turer senare plockades toppen på igen och vid varmkörning för att efterdra toppen så var det ras igen, nu åkte motorn isär helt, vi ville inte lita på att den var seriöst byggd (som det lovades från början) och det är alltså andraringen på 4:e cylindern som nypt i loppet (ingen tvekan om den saken, det är inget som vi tar miste på)
De "spånor" som släppt har gjort repor i cylindern och på kolv och det är inte långsökt att tänka sig hur de funnits med vid förbränningen och där agerat väldigt ovälkomna "glödstift" (körd på E-85 som är känsligt för heta objekt)
Översta kolvringen är jättefin så också ringlanden på kolven så nu tror jag du förstår att det inte beror på annat än mekaniskt misstag vid motorbygget.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Portad topp: ventilstyrning

Inlägg av super7 »

whilliam skrev: fre mar 19, 2021 8:48 pmDe är körda med separat Afr mätning på cylindrarna och ettan får minst luft, 3:an + 13% 2:an +12% och 4:an nånstans strax över ettan. Redan första gången det rasade i bänk så kliade vi oss i huvudet angående att det rasade på fyran.
Varför är det inte åtgärdat då?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar