Portad topp: ventilstyrning
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör feb 20, 2021 9:50 am
Portad topp: ventilstyrning
Hej gubbar,
Jag håller på att sätta ihop en helsmidd VAG TFSI-motor, men jag har ett litet huvudbry här.
Toppen är "gatportad" av ett proffs (bilder nedan), men killen (en annan firma) som balanserade och viktjusterade motorn fällde kommentaren:
"Jag vill inte att du ska bli sömnlös, men ventilerna kommer nog böja sig ett ett par hundra mil"
Det fick förstås effekten att jag nu blivit sömnlös Han menar att eftersom ventilstyrningen är nedkortad vid portning av toppen så kommer ventilerna snart böja sig och att han sett det flera gånger på tävlingsbilar han korrigerat.
Min bil är i första hand en bruksbil och jag har absolut ingen lust att ta isär motorn igen när jag väl har fått ihop den. Alltså: är det ett problem med toppen så får jag bita i det sura äpplet och plocka isär den igen nu, innan motorn sätts ihop.
Vilken är eran bedömning / erfarenhet här? Hur relevant är kritiken?
Bilder:
Topp:
Insug:
Avgas:
Jag håller på att sätta ihop en helsmidd VAG TFSI-motor, men jag har ett litet huvudbry här.
Toppen är "gatportad" av ett proffs (bilder nedan), men killen (en annan firma) som balanserade och viktjusterade motorn fällde kommentaren:
"Jag vill inte att du ska bli sömnlös, men ventilerna kommer nog böja sig ett ett par hundra mil"
Det fick förstås effekten att jag nu blivit sömnlös Han menar att eftersom ventilstyrningen är nedkortad vid portning av toppen så kommer ventilerna snart böja sig och att han sett det flera gånger på tävlingsbilar han korrigerat.
Min bil är i första hand en bruksbil och jag har absolut ingen lust att ta isär motorn igen när jag väl har fått ihop den. Alltså: är det ett problem med toppen så får jag bita i det sura äpplet och plocka isär den igen nu, innan motorn sätts ihop.
Vilken är eran bedömning / erfarenhet här? Hur relevant är kritiken?
Bilder:
Topp:
Insug:
Avgas:
Re: Portad topp: ventilstyrning
Varför skulle dom böjja sig av en kortare styrning?
Bara ventilen har en bra anliggning mot sätet och det är centrerat mot ventilen borde det inte vara något problem.
Iaf om man inte tagit bort typ 50% av styrningens längd.
De finns ju dock nackdelar med en kortare styrning.
Ventilen nöts fortare ventilen blir lite glappare som i sin tur gör att den nöter ventilsätet lite mera värmeöverföringen från ventilen blir sämre men det är sådant man mätar skillnader på i hundradels mm efter 10k mil om man tar bort ksk 10-20% av styrningens totala längd.
Det är iaf min erfarenhet men har aldrig rört en sådan motor så vet inte om det finns något annat bakom påståendet.
Bara ventilen har en bra anliggning mot sätet och det är centrerat mot ventilen borde det inte vara något problem.
Iaf om man inte tagit bort typ 50% av styrningens längd.
De finns ju dock nackdelar med en kortare styrning.
Ventilen nöts fortare ventilen blir lite glappare som i sin tur gör att den nöter ventilsätet lite mera värmeöverföringen från ventilen blir sämre men det är sådant man mätar skillnader på i hundradels mm efter 10k mil om man tar bort ksk 10-20% av styrningens totala längd.
Det är iaf min erfarenhet men har aldrig rört en sådan motor så vet inte om det finns något annat bakom påståendet.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör feb 20, 2021 9:50 am
Re: Portad topp: ventilstyrning
Tack för svar.CÅ skrev: ↑lör feb 20, 2021 11:09 am Varför skulle dom böjja sig av en kortare styrning?
Bara ventilen har en bra anliggning mot sätet och det är centrerat mot ventilen borde det inte vara något problem.
Iaf om man inte tagit bort typ 50% av styrningens längd.
De finns ju dock nackdelar med en kortare styrning.
Ventilen nöts fortare ventilen blir lite glappare som i sin tur gör att den nöter ventilsätet lite mera värmeöverföringen från ventilen blir sämre men det är sådant man mätar skillnader på i hundradels mm efter 10k mil om man tar bort ksk 10-20% av styrningens totala längd.
Det är iaf min erfarenhet men har aldrig rört en sådan motor så vet inte om det finns något annat bakom påståendet.
Nej, jag vet inte, men utan att analysera för mkt så är de ju kortare nu och ger mindre stöd/styrning.
Ditt svar är förstås precis vad jag vill höra. Vore intressant med fler åsikter/observationer.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Portad topp: ventilstyrning
Såna där uttalanden görs ofta av "experter" oftast är de lite äldre och har varit med ett tag i branschen, de har nog tappat sin "gnista" och nyfikenhet så de orkar inte ens fundera på hur logiskt (ologiskt) det de säger är
Vore kanske ett uns av logik i det han sade i fall det suttit halvtaskiga fingerföljare eller vipparmar på toppen.
Populära dumheter:
"man kan inte höja laddtrycket för högt laddtryck förstör motorer" är det jag oftast får höra och det stämmer inte öht.
"ställer man ett batteri på betonggolv så blir det förstört" är en annan gammal skröna (som en del håller benhårt på)
"gängorna i blockets topplocksinfästning kan spricka om man har glykol/vatten/olja i dem, det blir "hydraulisk sprängverkan" när man drar i bulten"
Denna är nog den värsta av dem alla och jag vet en som gav ett block, bult och mutterdragare till en kille som sade så och bad honom- varsågod-dra sönder blocket, slutade med att killen blev nedsprutad av olja för han försökte dra i bulten "kvickt" för att hans teori skulle stämma.
Vore kanske ett uns av logik i det han sade i fall det suttit halvtaskiga fingerföljare eller vipparmar på toppen.
Populära dumheter:
"man kan inte höja laddtrycket för högt laddtryck förstör motorer" är det jag oftast får höra och det stämmer inte öht.
"ställer man ett batteri på betonggolv så blir det förstört" är en annan gammal skröna (som en del håller benhårt på)
"gängorna i blockets topplocksinfästning kan spricka om man har glykol/vatten/olja i dem, det blir "hydraulisk sprängverkan" när man drar i bulten"
Denna är nog den värsta av dem alla och jag vet en som gav ett block, bult och mutterdragare till en kille som sade så och bad honom- varsågod-dra sönder blocket, slutade med att killen blev nedsprutad av olja för han försökte dra i bulten "kvickt" för att hans teori skulle stämma.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: Portad topp: ventilstyrning
I detta fallet så är ju styrningarna inte ens kortade, dom är ju bara fasade i hörnet som stack ut i kanalen.
/ Niklas Sandström
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Portad topp: ventilstyrning
Mmmm... tyckte också det såg ut så men vet inte hur det ser ut OEM så "vågade" inte skriva det.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör feb 20, 2021 9:50 am
Re: Portad topp: ventilstyrning
Ni har i princip rätt. Faktum är att det är över ett år sedan jag tog isär motorn så kommer inte ihåg hiur de såg ut i porten. Min vaga minnesbild var att de stack ut en bra bit. Googlade nu fram en bild som visar att styrningen i porten är väldigt kort så risken här lär ju vara nästan obefintlig.
Tack alla som svarat
Tack alla som svarat
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör feb 20, 2021 9:50 am
Re: Portad topp: ventilstyrning
Haha, underbart.whilliam skrev: ↑lör feb 20, 2021 4:30 pm Såna där uttalanden görs ofta av "experter" oftast är de lite äldre och har varit med ett tag i branschen, de har nog tappat sin "gnista" och nyfikenhet så de orkar inte ens fundera på hur logiskt (ologiskt) det de säger är
Vore kanske ett uns av logik i det han sade i fall det suttit halvtaskiga fingerföljare eller vipparmar på toppen.
Populära dumheter:
"man kan inte höja laddtrycket för högt laddtryck förstör motorer" är det jag oftast får höra och det stämmer inte öht.
"ställer man ett batteri på betonggolv så blir det förstört" är en annan gammal skröna (som en del håller benhårt på)
"gängorna i blockets topplocksinfästning kan spricka om man har glykol/vatten/olja i dem, det blir "hydraulisk sprängverkan" när man drar i bulten"
Denna är nog den värsta av dem alla och jag vet en som gav ett block, bult och mutterdragare till en kille som sade så och bad honom- varsågod-dra sönder blocket, slutade med att killen blev nedsprutad av olja för han försökte dra i bulten "kvickt" för att hans teori skulle stämma.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Portad topp: ventilstyrning
Re: Portad topp: ventilstyrning
Trams o trams . Tänkte mer att se skulle agera som en tät bricka men antar ni testat de
Hur går de mer 3x turbon?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Portad topp: ventilstyrning
Man behöver inte testa saker som är självklara. Det är TOTALT omöjligt att olja i ett hål kan bygga tryck så att blocket sprängs, ändå far denna skröna runt bland folk och det visar hur usla de är på att fundera på ett händelseförlopp o vad som kan hända (vad det blir för resultat)
Om du nånsin försökt att få en gänga att hålla tätt så förstår du hur svårt det är att få den tät, att då tro att den skulle täta sig själv och så pass effektivt så att den kan skapa tryck på flera hundra kilo, då har man inte funderat rätt med de "grå" (mycket större chanser att vinna miljoner på trisslott än att en gänga kan bli "självtätande")
Turbona går fin-fint men motorn är det sämre med, den skulle vara "proffsigt" byggd när projektet startade (påkostade delar och seriöst gjort, CP pistons och Verdi stakar) delarna stämde men den som skruvat ihop grejerna hade behövt viss hjälp. Andraringen på cylinder fyra hade för tight ringgap så den "käkade upp sig själv" kan man säga (de andra hade "spridda" mått på ringgapet också, men fortfarande hela)
Behövs gärna någon som tar sig an "ledarskapet" för projektet och det har det inte funnits på hela tiden.
Om du nånsin försökt att få en gänga att hålla tätt så förstår du hur svårt det är att få den tät, att då tro att den skulle täta sig själv och så pass effektivt så att den kan skapa tryck på flera hundra kilo, då har man inte funderat rätt med de "grå" (mycket större chanser att vinna miljoner på trisslott än att en gänga kan bli "självtätande")
Turbona går fin-fint men motorn är det sämre med, den skulle vara "proffsigt" byggd när projektet startade (påkostade delar och seriöst gjort, CP pistons och Verdi stakar) delarna stämde men den som skruvat ihop grejerna hade behövt viss hjälp. Andraringen på cylinder fyra hade för tight ringgap så den "käkade upp sig själv" kan man säga (de andra hade "spridda" mått på ringgapet också, men fortfarande hela)
Behövs gärna någon som tar sig an "ledarskapet" för projektet och det har det inte funnits på hela tiden.
Re: Portad topp: ventilstyrning
Ja du har säkert rätt. Men jag fortsätter att rensa gängorna i fortsättningen endå.
Hoppas vi får se er prestera nåt här till sommarn.
Mkt snack har de varit iaf.
Hoppas vi får se er prestera nåt här till sommarn.
Mkt snack har de varit iaf.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Portad topp: ventilstyrning
Den har ju redan visat vad den går för i bänken, grovmappad upp till 4000rpm och dragen till drygt 5000 så har den ändå varit över 550 hp med 54mm inducer turbo. Register som är makalöst med valfritt laddtryck från 2200rpm. man kan se det från ett annat håll också, vrid som en Rallycrossbil men 2000rpm tidigare. Det var några stora frågetecken kring varför packningen gick på 4:an ("ska" inte hända egentligen, alltid 2+3 som går hårdast med OEM plenum) Så det känns ju åtminstone bra att orsaken har kommit fram.
Re: Portad topp: ventilstyrning
Kanske var de orensade toppbulthål så inte packning fick tillräckligt klämkraft
Ja men de låter ju fantastiskt. Ska de tävlas så småning om eller köra lite på strippen?
Ja men de låter ju fantastiskt. Ska de tävlas så småning om eller köra lite på strippen?