Inte direkt men det finns mer saker som kräver en del jobb påwhilliam skrev: ↑fre apr 16, 2021 11:53 amMisstänker att du fiskar efter "topplocksportning" och ja, det görs men det är inte där de stora skillnaderna sitter. Är det "stopp" med ett inlopp som stänger av luften så är det bara förluster som man behöver jaga. Att mixtra med kamaxlar och kanaler flyttar mest runt registret och ska vi få ut MAXIMAL toppeffekt så gäller det att få den på så låga varvtal som möjligt (där är det mindre friktionsförluster i en motor)
Förbränningshastighet Turbomotor
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Det har du rätt i, egentligen är ju varje liten detalj viktig (exempelvis hålborrade och lättade vevaxlar) för även om det bara ger 0.2 hp så får föraren ett "psykologiskt" övertag, mer självförtroende, och därmed kommer både bilen o föraren att prestera bättresuper7 skrev: ↑fre apr 16, 2021 12:32 pmInte direkt men det finns mer saker som kräver en del jobb påwhilliam skrev: ↑fre apr 16, 2021 11:53 am
Misstänker att du fiskar efter "topplocksportning" och ja, det görs men det är inte där de stora skillnaderna sitter. Är det "stopp" med ett inlopp som stänger av luften så är det bara förluster som man behöver jaga. Att mixtra med kamaxlar och kanaler flyttar mest runt registret och ska vi få ut MAXIMAL toppeffekt så gäller det att få den på så låga varvtal som möjligt (där är det mindre friktionsförluster i en motor)
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Inte det heller... men vissa gjorde lite för mycket och det gillades inte
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Dom kör med så mycket komp dom får för reglementet, 12,5:1 har jag för mig det är.
Man får backa tändning när restriktorn inte påverkar men får mer effekt när restriktorn påverkar.
När det gäller turbomotorer och bränslen, är alla överens om att alkoholer ger mer effekt än bensin?
Varför?
Erland
Man får backa tändning när restriktorn inte påverkar men får mer effekt när restriktorn påverkar.
När det gäller turbomotorer och bränslen, är alla överens om att alkoholer ger mer effekt än bensin?
Varför?
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Har du förstått att restriktor är exakt samma sak som en vanlig turbo som pressas till max?
Alkoholer ger alltid mer än bensin, det var för ett par år sedan jag skrev varför och om det INTE ger mer (vilket du fått för dig att det inte gjorde på sugmotorer) så är det något annat som inte lirar, vanligen att avgaserna är kallare och därmed stämmer inte pipornas längd.
Alkoholer ger alltid mer än bensin, det var för ett par år sedan jag skrev varför och om det INTE ger mer (vilket du fått för dig att det inte gjorde på sugmotorer) så är det något annat som inte lirar, vanligen att avgaserna är kallare och därmed stämmer inte pipornas längd.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Du ställer frågan som mina gamla mellanstadielärare gjorde, Med automatik får jag då känslan att min 'lärare' vet redan svaret.Erland Cox skrev: ↑sön apr 18, 2021 6:38 pm
När det gäller turbomotorer och bränslen, är alla överens om att alkoholer ger mer effekt än bensin?
Varför?
Erland
Så förklara du först istället hur du 'vet' det ligger till, för nu är vi inte i skolan längre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Högre oktantal, mer vätska som ska förångas och tar till sig värme.
Men sen är det en speciell egenskap vid förbränning av alkoholer som jag söker.
Inget om kemi utan snarare hur de brinner, det har ganska så stor betydelse för denna tråden om snabb förbränning.
På sugmotorer ger det bara mer om man ökar kompet för att anpassa till alkoholens höga oktantal.
Erland
Men sen är det en speciell egenskap vid förbränning av alkoholer som jag söker.
Inget om kemi utan snarare hur de brinner, det har ganska så stor betydelse för denna tråden om snabb förbränning.
På sugmotorer ger det bara mer om man ökar kompet för att anpassa till alkoholens höga oktantal.
Erland
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
More mass to burn, greater expansion with alcohol. Also higher heat needed for evaporation increases volumetric efficiency.
But I also have seen optimum gasoline/ethanol (30/70) ratio for best power reported.
But I also have seen optimum gasoline/ethanol (30/70) ratio for best power reported.
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Vilka alkoholer är det det du tänker på?Erland Cox skrev: ↑mån apr 19, 2021 3:06 pm Högre oktantal, mer vätska som ska förångas och tar till sig värme.
Men sen är det en speciell egenskap vid förbränning av alkoholer som jag söker.
Inget om kemi utan snarare hur de brinner, det har ganska så stor betydelse för denna tråden om snabb förbränning.
På sugmotorer ger det bara mer om man ökar kompet för att anpassa till alkoholens höga oktantal.
Erland
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
E85, E100 och metanol.
Erland
Erland
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Har du förstått att restriktor är exakt samma sak som en vanlig turbo som pressas till max?
Nej. Det är INTE exakt samma sak. Även om det är "besläktade fenomen".
Nej. Det är INTE exakt samma sak. Även om det är "besläktade fenomen".
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Du glömmer Erland att det kan ge mer på sugmotorer pga det kyler inkommande luften en hel del.
Jag har sett ökningar ända mot 14% på tvåtaktare, då med relativt lågt komp för mettistvåtaktare, 16-1
Kan kanske ge mer om man höjer kompet, men då kommer det ett annat bekymmer att räkna på som jag inte behöver ta upp här, men Whilliam nämnde det.
Jag har sett ökningar ända mot 14% på tvåtaktare, då med relativt lågt komp för mettistvåtaktare, 16-1
Kan kanske ge mer om man höjer kompet, men då kommer det ett annat bekymmer att räkna på som jag inte behöver ta upp här, men Whilliam nämnde det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Iofs glömde du det inte i din post.
Bara glömde att det kyler även på en sugmotor så ve sticker upp lite.
Jag har noterat det händer grejer vid 78grader med e85 på låga gashastigheter.
Över 78grader måste man berika för att hålla samma lambda.
Och hembrännarn gillar ju också samma temp
Bara glömde att det kyler även på en sugmotor så ve sticker upp lite.
Jag har noterat det händer grejer vid 78grader med e85 på låga gashastigheter.
Över 78grader måste man berika för att hålla samma lambda.
Och hembrännarn gillar ju också samma temp
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Jo det kyler så att VE sticker upp men bränslet tar mer plats och det tar ut kyleffekten.
Vill man ha sugmotorvinst så måste kompet upp.
På turbomotorn så är det kylningen av själva förbränningen så den sker kontrollerat och långsammare än om allt bränsle redan
varit förångat som är den stora vinsten.
Alkohol brinner lite långsammare än bensin i förbränningsfasen eftersom bränsle förångas till ganska sent i förbränningen
men detta gör att temperaturen i slutgasen inte sticker för mycket.
Det gör alkoholer till ett bra högkomps och turbobränsle.
Alkoholer kräver mer förtändning för fördröjningen innan tryckökningen är längre än för bensin.
E 85 och metanol innehåller inte mycket mer energi än bensin.
Inte jättemycket men något mer.
Blair sidan 448.
Gasoline heat value: 2.96
Ethanol hv: 2.99
Methanol hv 3.06
Erland
Vill man ha sugmotorvinst så måste kompet upp.
På turbomotorn så är det kylningen av själva förbränningen så den sker kontrollerat och långsammare än om allt bränsle redan
varit förångat som är den stora vinsten.
Alkohol brinner lite långsammare än bensin i förbränningsfasen eftersom bränsle förångas till ganska sent i förbränningen
men detta gör att temperaturen i slutgasen inte sticker för mycket.
Det gör alkoholer till ett bra högkomps och turbobränsle.
Alkoholer kräver mer förtändning för fördröjningen innan tryckökningen är längre än för bensin.
E 85 och metanol innehåller inte mycket mer energi än bensin.
Inte jättemycket men något mer.
Blair sidan 448.
Gasoline heat value: 2.96
Ethanol hv: 2.99
Methanol hv 3.06
Erland
Re: Förbränningshastighet Turbomotor
Det kan säkert stämma att alkoholer innehåller mer energi men den är svårare att klämma fram.
På anpassade flexfuelbilar där man har olika tändning och laddtryck vid samma belastning så skiljer det runt 20-25% i förbrukning till alkoholens nackdel. På en sämre anpassad bil, t.ex där man bara skiftar bränslet och kompenserar efter lambda så ökar förbrukningen uppåt 30-35% med E85.
Ska man anpassa en alkoholmotor till maximal effektivitet så är det inte lite man behöver höja kompet. Det finns ett SAE-papper där några studenter konverterade en VW-diesel till SI-motor och provade olika kompression med olika bränslen. De kom fram till att optimalt komp för etanol var 16:1 när man laddade med 1,0bar laddtryck. Motsvarande för metanol var 19:1. Som tack för detta uppvisade alkoholerna högre termisk effektivitet än diesel, uppåt 45% om mitt minne inte sviker mig.
SAE-rapporten finns nånstans på nätet om någon orkar leta upp den. Jag har refererat till den tidigare.
Varför ser vi inga miljöpartister på barrikaderna om detta???
BSR tog fasta på detta 2008 och konverterade en Saab diesel till etanoldrift. De fick höja kompet på dieselmotorn för att få det att fungera som diesel.
På anpassade flexfuelbilar där man har olika tändning och laddtryck vid samma belastning så skiljer det runt 20-25% i förbrukning till alkoholens nackdel. På en sämre anpassad bil, t.ex där man bara skiftar bränslet och kompenserar efter lambda så ökar förbrukningen uppåt 30-35% med E85.
Ska man anpassa en alkoholmotor till maximal effektivitet så är det inte lite man behöver höja kompet. Det finns ett SAE-papper där några studenter konverterade en VW-diesel till SI-motor och provade olika kompression med olika bränslen. De kom fram till att optimalt komp för etanol var 16:1 när man laddade med 1,0bar laddtryck. Motsvarande för metanol var 19:1. Som tack för detta uppvisade alkoholerna högre termisk effektivitet än diesel, uppåt 45% om mitt minne inte sviker mig.
SAE-rapporten finns nånstans på nätet om någon orkar leta upp den. Jag har refererat till den tidigare.
Varför ser vi inga miljöpartister på barrikaderna om detta???
BSR tog fasta på detta 2008 och konverterade en Saab diesel till etanoldrift. De fick höja kompet på dieselmotorn för att få det att fungera som diesel.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)