Förbränningshastighet Turbomotor

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Daniel-635 »

Intressant läsning det senaste här, tyckte aldrig att min 635a vaknade till på det sätt många beskrivit med e85
Men låg komp 8,3:1 "lågt laddtryck" på 0,8-1,0 bar. och effektiv Intercooler "motverkar" ju då de bästa fördelarna.
Törstig blir den dock, gärna 35% +


Erland på din graf tidigare, säg tex. den blå kurvan, då den är lätt att följa.

Vid 4-5000 rpm. det ser ut som att Lambda värdet går i botten mot 0,7 i grafen.
Kördes motorn på samma mapp (förgasare?) så grenrören orsakade skillnaden i bränsleblandning ?

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Erland Cox »

Ja det är grenröret som ger lambdadiffen.
Tryck upp genom insug när insug öppnar så luften går först utåt genom spridaren sen inåt.
Double carburetion kallas det.
Sen värmer avgaserna insuget och gasen och det blir mer restgas kvar.
Så även med sprut utan lambdadipp så får man mindre effekt i detta varvtalsområdet.

Erland
Patrik 73
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jan 05, 2011 8:56 am

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Patrik 73 »

Erland Cox skrev: tis apr 20, 2021 4:27 pm Jo det kyler så att VE sticker upp men bränslet tar mer plats och det tar ut kyleffekten.
Vill man ha sugmotorvinst så måste kompet upp.
På turbomotorn så är det kylningen av själva förbränningen så den sker kontrollerat och långsammare än om allt bränsle redan
varit förångat som är den stora vinsten.
Alkohol brinner lite långsammare än bensin i förbränningsfasen eftersom bränsle förångas till ganska sent i förbränningen
men detta gör att temperaturen i slutgasen inte sticker för mycket.
Det gör alkoholer till ett bra högkomps och turbobränsle.
Alkoholer kräver mer förtändning för fördröjningen innan tryckökningen är längre än för bensin.
E 85 och metanol innehåller inte mycket mer energi än bensin.
Inte jättemycket men något mer.
Blair sidan 448.
Gasoline heat value: 2.96
Ethanol hv: 2.99
Methanol hv 3.06

Erland
Är det där värmevärden? Någon skum engelsk enhet kanske? Bensin brukar ha ett värmevärde på runt 44Mj/kg och etanol (E85) runt 29 om jag minns rätt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Erland Cox »

Uträkningen ser ut såhär:

Ethanol heat available= calorific value / stoichiometric AFR = 26,8 / 8,95 = 2,99

Han har jämfört energivärdet genom stökiometriska värdet och fått ut ett relativt värmevärde.

19,3 / 6,43 för metanol och 43,5 / 14,7 för bensin.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Kadett4wd »

Är energivärdet verkligen högre?
Överallt annars jag kikat så skriver de 'eftersom energivärdet är så mycket lägre måste man vräka in si och så mycket mer bränsle'

Och angående vinst på sugmotorer UTAN höjd komp, så finns det, bara gå ut på youtube och söka efter e85 vs petrol eller liknande.
samt roligt är att de nyligen testat olika bränslen på enginemasters, och tammejfan, E85 gav en vinst över hela registret på samma motor.
De testade inte metanol tyvärr.
Troligen pga förgasaren inte funkade med det.
Så teorin med att bränslevolymen upptar effekökningen på sugmotorer känns som en 'hittepå'.

Och, vad en del glömmer är ju det innebundna syret alkoholer har.
gjorde en bild från vp racing fuels sida:
Bild

Samt på samma sida kan man kolla deras race e85, men jag gjorde en bild för den också:
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av whilliam »

quattro skrev: mån apr 19, 2021 10:09 pm Har du förstått att restriktor är exakt samma sak som en vanlig turbo som pressas till max?

Nej. Det är INTE exakt samma sak. Även om det är "besläktade fenomen".
Rent "ordagrant" så har du rätt men det jag syftade på var hur man måste behandla motorns förbränningsverkningsgrad (med, exempelvis komp-höjning). Detta görs exakt lika, när man vill uppnå högre effekt på högt varvtal, på en bottnad turbo och när restriktor sitter framför turbon.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: mån apr 19, 2021 3:06 pm
På sugmotorer ger det bara mer om man ökar kompet för att anpassa till alkoholens höga oktantal.

Erland
Egentligen så ska man inte ha diskussioner med dig, anledningen är att du fungerar som en bandspelare.
Har det "programmerats" in något i din skalle så går det inte att rätta till verkar det som.
Du har helt fel när du påstår att det inte ger något på en sugmotor, detta försökte jag förklara för dig för ett par år sedan och det har med överberikning och förbränningshastighet att göra.

Den dagen du har en sugmotor som ger maxeffekt vid lambda 1 så stämmer det du påstår (i fall man bortser från alkoholens kylande verkan på insugsluften, räknar man med den så har du fel hur du än vrider på det)

Har du gjort empiriska tester och med det sett att det inte gör nån nytta (har många gjort) så ligger felet i att det är fel grenrör (de som bytt har sett att det blev mer effekt)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: mån apr 05, 2021 5:23 pm Expansionen handlar enbart om volymökning. Gasen måste utföra ett arbete för att kallna.
Men det är för jobbigt att sitta och argumentera med någon som inte ens har grundläggande förståelse för hur en motor fungerar.
Det leder ingen vart.
Bygg en motor och visa resultat så kan du skriva på avancerad motorteknik sen.

Erland
Vi kan ta den här för att visa hur du beter dig Erland....

Jag tyckte att man (i förbränningssammanhang) skulle räkna expansionen från en annan punkt än TDC och du bara "sågar" men vi kan ju gå till botten med detta och se om din hjärna klarar lite logik.

Är expansion motsatsen till kompression?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av whilliam »

Så här skrev Erland:
"Alkohol brinner lite långsammare än bensin i förbränningsfasen eftersom bränsle förångas till ganska sent i förbränningen"
Det märks att du inte mappar Erland! Det brinner INTE långsammare, det brinner snabbare men fördröjningsfasen är längre (initiala förbränningen) ända tills temperaturen på inkommande gas passerar 60-80 grader, då blir inte fördröjningen lika stor längre och motorn uppträder som ett kärnkraftverk om man mappat "i tron av" att det är långsammare förbränning.

Så här skrev Kadett4wd om Erlands uttalande:
"Så teorin med att bränslevolymen upptar effekökningen på sugmotorer känns som en 'hittepå'."
Jo, det är verkligen "hittepå" och det är synd att han "kläcker ur" sig sådant och ännu värre att han inte ber om ursäkt för felaktigheterna.
(synd för att folk som läser på forumet, gärna tar hans ord på allvar)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Steve »

Känns som ni lika gärna kan fortsätta den här tråden via PM
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Låst