Förbränningshastighet Turbomotor

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av whilliam »

Du virrar bara till det för dig själv, när ska du ge upp?
DU har påstått att tryckpulsen går upp i alla pipor, det har inget med reflektion att göra, det som du skriver om den är helt riktigt (ökar inte arean så kan inte "pulspaketet" utvidga sig och därmed vända till ett undertryck)

Fast nu var det väl övertryck det handlade om?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: tor apr 08, 2021 9:48 pm
Erland Cox skrev: tor apr 08, 2021 9:36 pm I själva verket kör tryckpulsen ifrån gasen i cylindern och går genom gasen som redan finns i röret.
Pulsen har ljudets + gasens hastighet så den är ljudhastigheten snabbare än gasen
Efter tryckpulsen strömmar gas med högt tryck ut ur cylindern åtminstone under hela blow down fasen.
Det hade varit bra om man kunde skapat undertryck under hela pumpningsfasen och under överlapp med
den återvändande tryckvågen men den har inte duration nog.
Kolla på ett tryckdiagram i länken jag skickade. Se om du hittar ejektorverkan i det.


Erland
Jo, jag skrev ju det "den trycker hela tiden en bit av molekylerna i grenröret framför sig" Egentligen är det en förtätning av molekyler som rör sig framåt.
Jag har nog tittat på fler tryckdiagram än vad du gjort, är det flera samplingspunkter i det du menar? Annars är det oanvändbart. (tänkte du på det?)
Du skrev detta: Genast tittar det ut en tryckpuls som har hög energi, den består av ett "paket" med förtätad gas.

Det stämmer inte utan pulsen rör sig genom molekylerna men är inte molekylerna.
Om nån kallar på dig från 100 meters avstånd, är det molekyler från hans mun som träffar din trumhinna?

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av whilliam »

Om du tycker att jag uttryckte mig oklart så ok, men är det något direkt fel i meningen? (det står ju faktiskt inte att några molekyler åker iväg)
Så det är nog inte en korrekt tolkning av det som står i min meningsrad att det skulle vara samma som att munnens molekyler hamnar bland öronvaxet :hihi:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: tor apr 08, 2021 10:26 pm Du virrar bara till det för dig själv, när ska du ge upp?
DU har påstått att tryckpulsen går upp i alla pipor, det har inget med reflektion att göra, det som du skriver om den är helt riktigt (ökar inte arean så kan inte "pulspaketet" utvidga sig och därmed vända till ett undertryck)

Fast nu var det väl övertryck det handlade om?
Om den passerar pipor utan att arean ändras så sker inte den reflektion som krävs för att den ska hitta hålen.
Vi diskuterade grenrör och där brukar man gå upp i storlek i samlingsröret.
Då är kraven för att pulsen ska gå ut i alla rör som samlingsröret är anslutet till uppfyllda.
Tryckpulsen fortsätter i alla rören som samlingsröret är anslutet till utom röret där pulsen kom ifrån.
Där går det upp en undertryckspuls om arean där reflektionen skedde var större än inloppsrörets area.
Förstod du nu lille vän?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: tor apr 08, 2021 10:56 pm Om du tycker att jag uttryckte mig oklart så ok, men är det något direkt fel i meningen? (det står ju faktiskt inte att några molekyler åker iväg)
Så det är nog inte en korrekt tolkning av det som står i min meningsrad att det skulle vara samma som att munnens molekyler hamnar bland öronvaxet :hihi:
Vad består paketet av förtätad gas som åker iväg av om det inte är molekyler?

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av whilliam »

He-he!! Lille vän? Giftermål till midsommar?
Du sitter ju fast bland sugmotorgrenrör när du skriver gå upp i dimension men det hör inte hit och det kvarstår att "vattenringarprincipen" är från dig.
VARFÖR FORTSÄTTER DU ATT SVAMLA OM UNDERTRYCKSPULS?
Det är väl ändå inte den du dresserat till att skapa undertryck i Patricks exempel?
Erland Cox skrev: tor apr 08, 2021 10:57 pm
whilliam skrev: tor apr 08, 2021 10:26 pm Du virrar bara till det för dig själv, när ska du ge upp?
DU har påstått att tryckpulsen går upp i alla pipor, det har inget med reflektion att göra, det som du skriver om den är helt riktigt (ökar inte arean så kan inte "pulspaketet" utvidga sig och därmed vända till ett undertryck)

Fast nu var det väl övertryck det handlade om?
Om den passerar pipor utan att arean ändras så sker inte den reflektion som krävs för att den ska hitta hålen.
Vi diskuterade grenrör och där brukar man gå upp i storlek i samlingsröret.
Då är kraven för att pulsen ska gå ut i alla rör som samlingsröret är anslutet till uppfyllda.
Tryckpulsen fortsätter i alla rören som samlingsröret är anslutet till utom röret där pulsen kom ifrån.
Där går det upp en undertryckspuls om arean där reflektionen skedde var större än inloppsrörets area.
Förstod du nu lille vän?

Erland
Det är ju tydligt att du "drar dig bort" från ämnet som vi diskuterar?
Vi är fortfarande inne på att tryckpulsen inte klarade att "motarbeta" ejectorverkan i Patricks exempel, hur tycker du att det går med att förstå vad som händer där?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: tor apr 08, 2021 11:00 pm
whilliam skrev: tor apr 08, 2021 10:56 pm Om du tycker att jag uttryckte mig oklart så ok, men är det något direkt fel i meningen? (det står ju faktiskt inte att några molekyler åker iväg)
Så det är nog inte en korrekt tolkning av det som står i min meningsrad att det skulle vara samma som att munnens molekyler hamnar bland öronvaxet :hihi:
Vad består paketet av förtätad gas som åker iväg av om det inte är molekyler?

Erland
Pulsenergi, du tjänar inget på att sitta o lattja med "ordmärkeri", speciellt inte sedan jag redan ursäktat mig för eventuellt dålig formulering.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: fre apr 09, 2021 12:01 am He-he!! Lille vän? Giftermål till midsommar?
Du sitter ju fast bland sugmotorgrenrör när du skriver gå upp i dimension men det hör inte hit och det kvarstår att "vattenringarprincipen" är från dig.
VARFÖR FORTSÄTTER DU ATT SVAMLA OM UNDERTRYCKSPULS?
Det är väl ändå inte den du dresserat till att skapa undertryck i Patricks exempel?
Erland Cox skrev: tor apr 08, 2021 10:57 pm

Om den passerar pipor utan att arean ändras så sker inte den reflektion som krävs för att den ska hitta hålen.
Vi diskuterade grenrör och där brukar man gå upp i storlek i samlingsröret.
Då är kraven för att pulsen ska gå ut i alla rör som samlingsröret är anslutet till uppfyllda.
Tryckpulsen fortsätter i alla rören som samlingsröret är anslutet till utom röret där pulsen kom ifrån.
Där går det upp en undertryckspuls om arean där reflektionen skedde var större än inloppsrörets area.
Förstod du nu lille vän?

Erland
Det är ju tydligt att du "drar dig bort" från ämnet som vi diskuterar?
Vi är fortfarande inne på att tryckpulsen inte klarade att "motarbeta" ejectorverkan i Patricks exempel, hur tycker du att det går med att förstå vad som händer där?
Se ovan och berätta vad du inte begriper så ska jag försöka förklara det så att även en 7:de klassare kan förstå.
Begriper du inte vad som händer vid finit amplitudvågor om de träffar större eller mindre areor så kan jag förklara för dig från grunden.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av whilliam »

Näää, berätta om Patricks W/G annars blir det inget till midsommar
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: fre apr 09, 2021 12:04 am
Erland Cox skrev: tor apr 08, 2021 11:00 pm

Vad består paketet av förtätad gas som åker iväg av om det inte är molekyler?

Erland
Pulsenergi, du tjänar inget på att sitta o lattja med "ordmärkeri", speciellt inte sedan jag redan ursäktat mig för eventuellt dålig formulering.

Varför skriver du att gasen åker iväg om du menar pulsen? För att du inte vet vad du pratar om.

Erland
Csp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 01, 2021 11:00 pm
Ort: Göteborg/Bjuråker

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Csp »

Hejsan allihop, Christopher står det på mitt körkort, från Hälsingland bor i Göteborg. Detta är mitt andra (vi säger första) inlägg här på Sävar. Första inlägget i något forum för den delen. Har smygit runt sen jag var 15/16 här och smygläst. 14 år senare, dags att simma med hajarna här.
Varför skriver jag all detta här? Jo för att ni ska få en uppfattning vilken sorts kunskapsbas jag kliver in med.

Har jobbat med att renovera motorer i ca 7 år, till största delen originalmotorer, nån rallymotor, nån värre jänkesnusk, detta inkluderar all maskinbearbetning. Slipning vevaxel, balansering borrning, ventilfräs (Mira, mumma). Alltså, jag är ingen gud på dessa maskiner, jag kan använda dem men inte som dem jag jobbade med som har +30 år bakom samma maskiner jag fick köra.
De enda volvomotorer som går bra här: TD45, TD71 och äldre 16 litare, de med separata toppar.
(Ett varningens tecken för alla volvovurmare här inne :hihi: )

Började första året på vanligt fordon men gick år 2 och 3 på Motorsportgymnasiet i Anderstorp, och skruvade Formel Renault 2.0 ett år där, sedan var jag i Salzburg, Österrike sista terminen (Vår 2010) och skruvade Formel Renault 2.0/3.5 och GP2 bilar. Träffade racingmänniskor dessa år med stor kunskap om racingbilar och någon med racingmotor erfarenhet fick man också ställa tusen frågor till.
Anledning varför jag inte fortsatte med racing, jag vart knäckt därnere samt jag insjuknade i Bipolär sjukdom vilket tog 5 år att få någon sorts medicin. Sen hade jag ingen bra attityd då, 18-19 åringar tenderar till att överskatta sig själv samt andra faktorer. Men fick uppleva saker i alla fall.
Nu då? Jo, jag ville veta mera, Teknisk basår först, sen så nu pluggar jag kemiteknik och fysik på Chalmers och gjort det några år, några ämnen vi har är reglerteknik, termodynamik, kemi av olika slag för att nämna de som är av relevans. Om jag har ett konstigt skriftspråk, har skolan förstört mig. Om ni hörde mig tala så hör man att jag är bonnläpp :hey: .
Jag har läst många trådar, många länkar, många labbrapporter, frågat smarta människor med dumma, smarta och konstiga frågor. Jag ska göra mitt bästa med att referera, då man blir inbankad detta när man skriver labbrapport, vilket man gör efter experiment. Man får rappa smisk på fingrarna om man slarvar med referenser. (Här ser ni en av mina principer som jag tyvärr kommer inte kunna leva upp till jämt).
Om ni kommer tycka att jag låter som den saxofonspelande, översittande, besserwissrande tangentbordskrigaren. Det är inte meningen, jag är medveten om min bristande erfarenhet, kunskapsbas och framförallt låga ålder på 29 år ( 30 år senare, nykläckt jämfört med vissa dinosaurier här :hihi: )
På universitet jag studerar vid, i de kurser jag pluggar i och de experiment jag fått varit med i, får vi lära oss om bland annat vågor och massförflyttning, turbiner, turboaggregat (Förenklat) (Vågfysik, Transportprocesser, Termodynamik). Det de smarta människor som desperat försöker utbilda mig i detta, med det material som för oss är tillgängligt vad jag lärt mig (Tror jag lärt mig iaf):

Ska man förenkla saker, måste man specificera vad vi har tagit bort, vilka omständigheter som råder.

Böcker vilken idiot som helst får släppa en bok och i den finns inga krav på innehållet, därav är jag både positiv till böcker, men inte utan förbehåll. Kända kompetenta människor skulle inte riskera sin stolthet i att producera lögn och hittepå. OM man inte håller på med kostböcker. Då får man påstå vafan man vill och folk tror det. ¨
De böcker som används i undervisning tenderar att hålla sig inom vissa ramar. För att publicera ett arbete eller liknande sker med hjälp av granskningar från andra inom samma ämne, i till exempel en tidskrift, examensarbeten. Är svårare att komma med i vetenskapliga tidskrifter än att släppa en bok. Finns dem som börjar blogga och anklaga forskarvärlden för att vara köpta för att dem har gjort dåliga experiment/slutsatser eller vad det nu blivit och inte får sitt erkännande som de tycker. Till exempel Andy Wakefield eller vad antivaccinkrigaren heter.

Vi lär oss grunder, och bygger på det.
Man börjar med en extremt förenklad situation, bygger vidare och man får lära sig att expandera kunskapsbasen. Som ni gör ibland, med blandade resultat.

Förflyttning sker från Högt tryck till Lågt tryck (Vill jämna ut). Detta är en fysikalisk lag. Det vill säga, behöver inte vara undertryck. Utan lägre tryck.

Expansion av en gas som har konstant temp och massa, ger lägre tryck.

Gas, men en massa x, kommer ha en tröghet i sin rörelse. En högre tryckskillnad kommer ge oss en högre acceleration av massa, men tröghet finns.

Friktion i ytor gäller även gaser.

Värme skapas vid friktion och kompressioner. Oftast

Ejektorverkan brukar man kalla det fenomen då man genom hastighet på ett medium i en vinkel mot en annan.

I ett fall som jag skulle vilja prata om är grenrör, med den kunskapen jag ackumulerat. Detta är en ren förflyttning av massa (Högt tryck till lågt) med hjälp av kolven. Det låga trycket utanför cylindern är alltså vår grund för att massförflyttning skall se. Kolven skjuter på, absolut, men ju mindre tryckskillnaden är, desto långsammare är förflyttning. Så för ett konstant varv/tidsenhet, så ju mindre tryckskillnad => Mer arbete krävs från vår kolv, då den måste agera kompressor (i princip), denna energi är tyvärr inte gratis och ger oss lägre användbar effekt från givet/fixerad mängd inmatad energi (Soppa och luft som matas in).
Får vi en viss hastighet, kommer vi kunna utnyttja det lägre trycket bakom vår högtrycksfront (Jag vill minnas att högtrycksvågen kommer först, ska kolla i mina anteckningar/böcker när jag är tillbaka i GBG), då kan vi utnyttja ett lägre tryck i cylinder => suger in ny, mumsig luft (med bränsle).
Summering: Massförflyttning sker från Högt till lågt tryck. Ejektorverkan är felaktigt ord, det är något annan. I den akademiska världen är det rätt noga med definitioner och ord.
Vill påpeka det innan ni säger att detta är självklart, häxkonst, bluff eller valfritt svar. Gör inte mig nånting faktiskt. Kommer kunna ge en fantastiska bilder, illustration och förenklingar från min kära böcker nästa vecka.
Tålamod är en dygd.

På tal om stakens längd (Gud så omogna ni är, för jag vet vad ni tänker, snuskgubbar), så vill jag minnas att Erland har referat till en artikel om Pro Stock motorer, där man stötte på ett dilemma som nog reflekterar sig i andra vinkelmotorssammanhang (Speciellt jänkesport, påtal om jänkare: SI-enheter är rätt, ”Retard-units” är fruktansvärt. Mät i Cheeseburgare per Frihet lika gärna. Har svårt att hantera ”Retard-units”.) så han man en maxhöjd på motorpaket, samt bredd? Eller om det var för att hålla frontarea nere? Nått sånt vill minnas att dem var tvungen till att hålla sig till en viss höjd? Så det dem kom fram till där, var att man prioritera bort stora stak/slag förhållandet, för att hålla blockhöjd nere som ger bättre toppar. Bra insugsflöden, alltså bra form prioriterades före hög blockhöjd. Eftersom man också är låst till ett visst sorts insug.
OM dessa fick ha valfri insugstyp, säg separata runners som riktiga racingbilar (F1 till exempel :hey: ) hade man kunnat kanske haft högre block, som man kunnat utnyttja större förhållande på Stake/Slag? Vill minnas att effektökning fanns där, men inte jämfört med bra toppar.

Fundering runt kompressionsförhållande, staklängd med mera:
Fyllningsgraden vid högre varv, är ju lägre. Lägre densitet, långsammare förbränning? Vill tycka att jag läste detta i ett tidigare inlägg av en föreläsare i Finland. Vilken uppehållstid är då mest fördelaktig? Våran förbränning sker med viss hastighetsintervall, beroende såklart på densitet och värme. Det jag känner utifrån min ringa erfarenhet att man får en stor skillnad i hur vårt förbränningsrum ser ut. En vanlig 4 ventilstopp (BMW M50 till exempel) tordes ju ha en högre sannolikhet att ha en snabbare förbränning av totala gasblandningen kontra Cheva 350, då längden från tändningen av blandning till framfronten sista möjliga punkt är längre?
Squish gör väl att vi kan koncentrera en massa, genom en förflyttning av gasblandning från yttre kant närmare till vår tändpunkt (i cylindern). Om vi har för tight får vi väl en värmeutveckling som värmer upp blandningen? Spikning sker lättare då? Precis som med kompression, bara att det sker i en viss del av förbränningsrummet, eftersom gasblandningen har massa och därav tröghet. Krävs arbete, arbete utvecklar värme. Försumbart kanske, men så var min tanke.

En annan sak jag ser att ni nämnt är om racesoppa. Som ni säkert är medvetna om, så är oktan först och främst ett ämne, som utgång för RON och MON. Vår soppa från macken, innehåller orenheter och diverse snusk, från vecka till vecka, dag till dag. Har man tillexempel ELF 98 oktan prima racesås, kan man ligga på helt andra marginaler. Säger dem som håller på Formelgrejer. Ingen högre effekt så sätt, men billig försäkring. Vi kunde inte köpa våra FR3.5 motorer, eller delar. Då Solution F skickade hotbrev att vi inte fick öppna deras motorer, skulle betala pengar och köra dit motorerna då det var deras egendom och massa annat. Så vi fick inte handla delar till bilen från Renault alltid (Motordelar var det inte att snacka om, specialbeställdes, var inga super superspecial delar.)
Så inga mirakeleffekter från racesoppa, utan bara att man var i princip garanterad sammansättning varenda gång och marginalerna kunde läggas tightare. Precis som vissa skrev. Och precis så fungerar bränslet som används vid klassning av motorer och bilar och förbrukning. Ett specialbränsle som inte säljs till privatpersoner.¨

Har också tankar om skillnader i snabb kontra kontrollerad förbränning ( Snabbast möjliga kontrollerade förbränning är väl optimalt?), vilket ledde oss in på vägen om trycket i förbränningsrum. Tankarna min gick till två faktorer. Förmågan att hålla ihop vid högt peaktryck och värme. Tung motor, med tjocka cylinderväggar. Tjocka cylinderväggar = Längre väg för värmen att upptas, alltså inte lika effektiv kylning av vår motor. Effekt = Arbete som sker per tidsenhet grovt sett. Energi kanske är mer korrekt. Vi har ju en hävarm också från vår kolv. Expansionsarbete måste ju påverkas vart och när vi får maximalt arbete med hävarmen. Bör man inte observera medeltryck ser ut i ett visst område snarare än att stirra sig blind på ett peaktryck? Då vi ska utföra ett arbete, under en bestämd sträcka och tid, med en hävarm.

Anledningen varför jag väljer att skriva här, just nu, i detta tillfälle är enkelt.
Fysikens lagar kan inte ändras bara för att man tror saker, akademiker på universitet sitter inte och lallar omkring i böcker eller skriver bara. Jag har fått turen att jobba med motorer, prata med kompetenta och intelligenta människor, läst många artiklar, labbrapporter (framförallt lärt mig läsa dem), böcker och får leka på universitetsnivå. Och experimentera.

Allt måste bevisas och argumenteras i den akademiska världen. Man bänkar motorer (helst i fräna testceller, min personliga åsikt) för att mäta effekt så man ser att BMW är mycket bättre än Volvo, man blandar lite ämnen för att se vad som händer.
Varenda rapport och arbete som skrivs måste innehålla eventuella problem och vad man kan ha gjort fel, förenklingar med mera. Man måste vara självkritisk. Och referera till ordentliga källor.

Finns anledningar varför jag inte skrivit här tidigare. Jag tycker inte jag har haft tillräcklig erfarenhet, varit för feg och inte vågat ställa frågor. Verka dum. Stämningen på Sävar har hårdnat, och varenda tråd som startar, ballar ur. Inte alls samma oas på intranätet, som det varit. Tycker jag. Men när fysikens lagar verkar sluta gälla, hittar på saker som motbevisats i experiment (Experiment görs inte en gång, utan flera gånger. Oftast.), fenomen som inte hör hemma i sammanhanget, fel sorts definitioner. Ja, jag är nog i akademiska sammanhang, i början av min inlärningskurva och då brukar man kunna känna sig rätt begåvad. Om det inte vore att man så att man inser hur jävla dum och okunnig man är jämfört med smarta människor eller kompetenta. Oavsett vad deras yrke/specialitet/hobby må vara för den delen.

Funktion Ottomotor: Mer luft och bränsle in, desto större smäll. Ju mindre del av smällen som avger värme, desto mer mos är tillgängligt att bränna däck med för er raggare. Mer downforce eller mer ladd för modiga rallyåkare.
Trimning innehåller tusen sätt att flå en katt. Men fysikens lagar gäller, hur fan du än gör. Ni har mer erfarenhet från trimning. Absolut. Men direkta felaktigheter och brott mot naturlagar beivras :stop: .
Håller inte på med motorer idag för att jag är nog inte så superduktig, har inte maskinparken, har inte pengarna (CSN är lite snåla), mitt motorrum skulle se ut som en F1 testcell, bara för att jag är oerfaren, nervig och nyfiken. När jag blir stor och vuxen kanske man kan handla sånt.

// Saxofonspelande (inte instrumentet) översittaren Christopher
Studerar Kemiteknik med fysik ( Vi kan låtsas att jag är smart, smeka egot ), formelbilar är riktiga racebilar.
// Christopher Persson
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: fre apr 09, 2021 12:18 am Näää, berätta om Patricks W/G annars blir det inget till midsommar
Eftersom tryckpulsen har hög hastighet så utsätter den hålet i sidan av kollektorn för tryck under så kort tid att det troligen knappt är mätbart.
Gasen som går förbi med hög hastighet har en kontinuerlig strömning förbi hålet och utsätter det för ejektorverkan.
Men hur ska ditt grenrör se ut om det ska utnyttja den här principen?
Jag tror jag har bilden klar för mig typ pulskonverter.
Har du sett det på någon turbomatad tävlingsbil?

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Pacman »

whilliam skrev: tor apr 08, 2021 3:14 pm
Menar du att Audis förbränningsrum kan ge lika hög effekt som Mitsu?
Högre, eftersom man inte behöver backa lika långt ifrån MBT pga knack.

Jag hade gärna utmanat dig på en dyno shootout där du bygger en 4G63 och jag bygger en ABF och sen möts vi hos en tredje parts motordyno och ser vem som kan kräma ur mest effekt, men eftersom jag känner på mig att du har tummen mitt i handen och inte bygger motorer alls på riktigt ute i den riktiga världen så är det mest ett slag i luften....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Erland Cox »

Välkommen Cristopher! Jag har precis jobbat klart för dagen. jag har borrat ut avgaspinnbultar på en Suzuki GSX 400 topp, balanserat en V8 vev som hade 65 respektive 75 grams obalans, fick till balansen till 0,88 och 0.18 gram efter mycket slipande. Sen planade jag en Supra topp och gjorde lite portningstest på en SAAB B topp. En sak jag skulle vilja fråga dig är om du har läst något om finit amplitud ljudvågor och deras reflektioner? Eftersom du är motorintresserad så kanske du känner till numera avlidne professor Gordon P. Blairs arbete? Här är lite artiklar som han varit med och skrivit:


http://www.profblairandassociates.com/RET_Articles.html


Blairs svarta bok som jag refererar till är denna:


Bild


När jag skriver något så brukar jag referera till en källa där mina kunskaper kommer ifrån.
Så att den som har ett äkta intresse kan kolla upp om det jag säger stämmer och själv lära sig mer.
Sen är det upp till var och en att godta eller förkasta.


Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Erland Cox »

Läs den här till att börja med Cristopher: http://profblairandassociates.com/pdfs/ ... basics.pdf

Erland
Låst