Förbränningshastighet Turbomotor

Diskussioner för erfaret folk
Csp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 01, 2021 11:00 pm
Ort: Göteborg/Bjuråker

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Csp »

Trevligt att höra att nån får göra nått praktiskt och roligt!
Ja en viss vågfysik har man läst, likaså transport i rör. Bara jag kommer ner till mina böcker i ämnet så finns det en del matnyttigt, om själva grunden i hur det fungerar.
Vissa citat har jag har läst, men inte mer än så.

För att koppla lite mer till just grenrör, extremt svårt att räkna på exakt, med normal programvara. Men vissa grunder går att jobba med.
F1 bilar kanske jobbade till en viss det med ejektorverkan ur grenröret. Men tror dem hellre ville få en så bra leverans av avgaser till bakvingen än något annat något bland annat Brawn jobbad med och Red Bull använde till diffusor istället. Och fick mer downforce Blown diffusor.

En viss ejektorverkan kan ske då man ansluter ett rör i vinkel till ett annat, och har ett medium i rörelse, som sänler tryck anslutande rör.
I ett rakt, singelrör kan man inte använde ejektorverkan, som man talar om ejektorverkan vad jag fått lära mig.
Studerar Kemiteknik med fysik ( Vi kan låtsas att jag är smart, smeka egot ), formelbilar är riktiga racebilar.
// Christopher Persson
Csp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 01, 2021 11:00 pm
Ort: Göteborg/Bjuråker

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Csp »

Erland Cox skrev: fre apr 09, 2021 12:56 am Läs den här till att börja med Cristopher: http://profblairandassociates.com/pdfs/ ... basics.pdf

Erland
Åh, den var längesen jag läste nu! Skillnaden är att jag idag förstår vad han beskriver och formlerna
Senast redigerad av Csp den fre apr 09, 2021 1:19 am, redigerad totalt 1 gånger.
Studerar Kemiteknik med fysik ( Vi kan låtsas att jag är smart, smeka egot ), formelbilar är riktiga racebilar.
// Christopher Persson
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av jompazx »

Det var på tiden att det kom in lite fler chalmerister här!
mvh! Jonathan Hall
Csp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 01, 2021 11:00 pm
Ort: Göteborg/Bjuråker

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Csp »

jompazx skrev: fre apr 09, 2021 1:17 am Det var på tiden att det kom in lite fler chalmerister här!
Jaa, några av oss chalmerister har roliga intressen :hihi:
Studerar Kemiteknik med fysik ( Vi kan låtsas att jag är smart, smeka egot ), formelbilar är riktiga racebilar.
// Christopher Persson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev: tor apr 08, 2021 8:21 pm
Kadett4wd skrev: tor apr 08, 2021 7:37 pm
Och ingen kunde riktigt förklara varför det sög i wastegaten på brorsonens grenrör vid bromsningen vi gjorde då vi öppnade wastegaten med tryckluft för att undersöka varför laddtrycket skenade.
Dessutom utmed hela pullet.
Tryckpulsen rusar förbi hålet utan att se det så det blir ingen reflektion.
Det krävs en area ökning eller minskning för att det ska bli en reflektion.
Vi har diskuterat detta innan när det gällde placering av wastegate.
Areaförändringen upp till 6:1 bestämmer reflektionens styrka.
Hur starkt sug fick du i wastegatehålet?

Erland
Ja, du är nära sanningen här, men jag vill tro att faktiskt DIREKT efter tryckpulsen så har du en undertrycksarea/volym som 'släpar' lite i längd efter tryckvågen, utmed längden på grenrörspipan.
Denna letade sig ut i wastagateröret och förstärkte sedan ejectorverkan som gasmassan gav.
Dessa tillsammans skapade ansenligt undertryck i wastegaten, jag hade tyvärr inget att mäta med, eller gav det energi att mäta eftersom topplockspackningen samtidigt gick åt pipan.
Men om jag skulle jämföra det mot en dammsugare så var det betydligt högre gashastighet in i wastegaten.

Och i efterhand, skulle jag viljat se loggen från det pullet, men jag har inte tillgång till det, för jag ger mig fan på att laddet var ÄNNU högre just i det pullet, eftersom toppackningen gav vika.
Och med det anar jag att den inrusande luftmassan faktiskt även hjälpte driva turbinen.
Senast redigerad av Kadett4wd den fre apr 09, 2021 6:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam, jag orkar inte leta efter vilket inlägg det var.
Men squischarean i auditoppar, det finns ett ytterst litet squishband runtom, typ 1.5-2mm brett, jag brukar ta väck lite runt avgasventilerna för att minska skärmningen lite.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Kadett4wd »

Och detta med att tryckpulsen letar sig upp bakåt i de andra piporna vill jag envist tro sker med ytterst låg amplitud.
Detta pga även om det är en tryckvåg så har även denna en inertia och vill inte vända hur som helst, jag drar paraleller till riktad sprängverkan.
Det behövs inte mycket för att rikta tryckvågen faktiskt(jag utbildades i lumpen i sprängteknik)
https://youtu.be/On2jbcMXhtY?t=93

Jag ska göra ett experiment om jag får tag på lite påsksmällare inom en snar framtid.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Kadett4wd »

Det för mig till hur en reed pulsjet fungerar,
https://www.youtube.com/watch?v=t1t2kz-n0Gs

Tryckvågen stöts ut samtidigt som det millisekunden senare drar in färskgas genom reeden.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev: fre apr 09, 2021 7:18 am Och detta med att tryckpulsen letar sig upp bakåt i de andra piporna vill jag envist tro sker med ytterst låg amplitud.
Detta pga även om det är en tryckvåg så har även denna en inertia och vill inte vända hur som helst, jag drar paraleller till riktad sprängverkan.
Det behövs inte mycket för att rikta tryckvågen faktiskt(jag utbildades i lumpen i sprängteknik)
https://youtu.be/On2jbcMXhtY?t=93

Jag ska göra ett experiment om jag får tag på lite påsksmällare inom en snar framtid.
Detta har jag inte tagit upp ännu och det beror på att jag försöker hålla tråden till förbränningen (det är Erland som vill styra in på områden där han tror sig ha bättre koll, men det visar sig nu att han får ge sig med "ejectortankarna")
"Snuddade" lite vid saken då jag skrev så här för nån dag sedan:
"Det är nämligen så, att om allt med ejectorfunktion vore ointressant och pulskraften är lika stark åt alla håll (vilket den inte är men du påstår det)
så behövde en kollektor inte se ut som den gör öht. "


@ Erland, vore det inte bättre att försöka "komma in" i diskussionen kring förbränningen i stället för göra sandlåda av alltihop?
Detta inlägget av dig i "proffs som borde veta bättre" tråden verkar ju vara en början på något bra:
Erland Cox skrev: tor apr 08, 2021 11:00 pm Det verkar ju motsägelsefullt men du kunde ju frågat mig.
Squishrörelse är när gasen trycks ut mot centrum av förbränningsrummet.
På en 4 ventilare från båda sidor mot mitten under ett fåtal grader.
Vad håller igång den rörelsen när kolven står still? Var kommer energin från?
Tumble däremot är en roterande rörelse som får energi under hela insugningstakten, mer än 250 grader.
Tumble heter det för att gasen roterar som i en torktumlare och det mesta av gasen i cylindern tumblar runt.
Man kan döda virvlarna med för högt komp genom att inte ge dom utrymme och då har man bara squishen kvar.
Det är därför man bara har 13;1 i komp på 600cc racecyklar och kan ha 15:1 i komp på 1000cc.
Man förlorar mer på att döda tumblen och få ett för tunt förbränningsrum vid TDC än vad man tjänar på kompet.
Swirl som man brukar ha på tvåventilare med en virvel runt cylinderns längdaxel är inte lika långlivad som tumble mot TDC så där blir man mer beroende av squish.
Csp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 01, 2021 11:00 pm
Ort: Göteborg/Bjuråker

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Csp »

"In a racing engine with tuned intake and exhaust systems, scavenging of the trapped exhaust gas during the valve overlap periodfrom the small space that is the clearance volume is a vital part of effective engine design. The pressures that force this process can be seen in Fig.13; this picture is taken from a simulation of the MotoGP engine at 16,100 rpm [2]. It can be seen that the direction of the pressure difference across the cylinder during the majority of the valve overlap period is from the intake side to the cylinder and onwards towards the exhaust. This permits a through-draught of fresh charge to scavenge the cylinder of its exhaust gas and fill it with fresh charge. If carried out effectively say, in an engine with a compression ratio of 11, it means that the induction process can begin with a delivery ratio of some 10% before the downward piston motion even begins to suck in air."

https://photos.app.goo.gl/2YhDVzH4KUyaMXK2A

Här ser man att Blair själv resonerar runt tryckskillnaden och dess inverkan på motor. Grafen visar att vi rör oss under 1 atm och skapar då ett undertryck i vår motor jämfört med omgivningen. När insugsventilen öppnar är trycket utanför högre än den i cylindern, massan rör sig inåt. Sugs in om man vill säga så.

PS Har sett Svarthålets vackra skapelse, under gång. Vilken jävla maskin. Ligger som nummer två på motorljudslistan. F1 v10 ligger etta. Viggen och Jas kommer trea.
Studerar Kemiteknik med fysik ( Vi kan låtsas att jag är smart, smeka egot ), formelbilar är riktiga racebilar.
// Christopher Persson
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: fre apr 09, 2021 12:19 am
whilliam skrev: fre apr 09, 2021 12:04 am
Pulsenergi, du tjänar inget på att sitta o lattja med "ordmärkeri", speciellt inte sedan jag redan ursäktat mig för eventuellt dålig formulering.

Varför skriver du att gasen åker iväg om du menar pulsen? För att du inte vet vad du pratar om.

Erland
Erland; du är så pass snurrig så att jag tänkte mig i fortsättningen att skriva så här: (när du skriver konstiga saker) sandlåda :doh:

Jag skrev ju så här:
"Genast tittar det ut en tryckpuls som har hög energi, den består av ett "paket" med förtätad gas."
Du anmärkte på det, jag erkände (inte det minsta motvilligt) att det inte var så jättebra uttryckt.
Det står inte att gasen åker iväg! Men vill du tolka det så, så får du (jag ska försöka vara tydligare framöver)

Trots att detta med grenrörsflöde och avstämning är din passion, så har det visat sig att det jag (hittills) skrivit innehåller färre felaktigheter än det du skrivit. Kontentan av detta är att det är olämpligt att du skriver så här till mig: "För att du inte vet vad du pratar om."
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av psa »

Välkommen Christopher, alltid kul med någon som har grunderna i det absoluta för efter det kan det fort bli rörigt, även om det är 100% nödvändigt också.
Jag önskar att jag hade tagit mig tid som min bror och radat upp akademiska titlar (flera ingenjör, magister och PhD) men nån måste vilja bli skiten också. :lol: Jag kan dock känna igen ditt resonemang, hans ansiktsuttryck ibland när jag använder fel uttryck. :shock: :doh:
Tittar man just på empirisk forskning så finns det ingen ände på exempel att man måste vara försiktig och att peer-review behövs, tex hur många olika formler det finns för att beräkna vingar till flygplan, alla stämmer till sitt ändamål och ger förutsägbara resultat men flera hade helt olika idéer från början. :lol:
Gällande motorer är det precis likadant och jag själv irriterade mig på att flera av dom 'stora' teoriböckerna var allt annat än absoluta och ofta med texten "tester bör göras för att se vad som funkar bäst", eller senast Vizards överlapps formula och diskutionerna det födde.
Nu efter att ha 'jagat' själv inser jag att jag var blåögd och i helt fel ände i Dunning-Kruger kurvan där och hamnade mitt i det subjektiva med möjlighet till något empiriskt, om jag bestämmer mig för att slutföra. :doh:

Tittar man på den här tråden och en del andra så är det vissa saker jag har i åtanke, vi kommer ifrån många olika ställen i livet och med väldigt olika sätt att tänka och resonera, det blir fort extremt rörigt.
Så man får nog placera saker i tre kategorier i fallande ordning i diskussioner:
1. Fysikens lagar
2. A-B-A tester med data
3. Allt annat kräver ödmjukhet

...och ja, att simma med hajar blir spännande, jag själv brukar mest observera dom från säkert håll eller möjligen plaska lite med fötterna i vattnet. :lol:
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av super7 »

Csp skrev: fre apr 09, 2021 1:05 am Trevligt att höra att nån får göra nått praktiskt och roligt!
Ja en viss vågfysik har man läst, likaså transport i rör. Bara jag kommer ner till mina böcker i ämnet så finns det en del matnyttigt, om själva grunden i hur det fungerar.
Vissa citat har jag har läst, men inte mer än så.

För att koppla lite mer till just grenrör, extremt svårt att räkna på exakt, med normal programvara. Men vissa grunder går att jobba med.
F1 bilar kanske jobbade till en viss det med ejektorverkan ur grenröret. Men tror dem hellre ville få en så bra leverans av avgaser till bakvingen än något annat något bland annat Brawn jobbad med och Red Bull använde till diffusor istället. Och fick mer downforce Blown diffusor.

En viss ejektorverkan kan ske då man ansluter ett rör i vinkel till ett annat, och har ett medium i rörelse, som sänler tryck anslutande rör.
I ett rakt, singelrör kan man inte använde ejektorverkan, som man talar om ejektorverkan vad jag fått lära mig.
Har inte alls lika mycket kunskap som du verkar ha :read:
Men jag har ju snappat upp ett och annat när man hjälpt diverse olika rally åkare med el, insprutning etc mappning och diverse annat.

För att göra historian rätt så kort....
En kompis kör rally och vid en Sm tävling så kom det en attackbjörk och anföll vänstersidan på Golfen....
Så det köptes en ny likvärdig Golf som inte gick pga trasig insprutning.
Så under vår/vinter samt sommar så gjorde jag en ny insprutningshärva samt startade upp och grund mappade lite så bilen
gick att köra :lakrits: :revs:

Man kommer långt på gatmappning om kan kan hålla till på ett ställe men en fin lång backe och sen är man konsekvens vid
körning och loggar hela tiden och ändrar efter loggen. Så efter några timmar körandes uppför och nerför i backen så
ansåg vi att lambdan såg bra ut, men Stefan tyckte inte att bilen gick som den borde göra saknade typ 1500 rpm överst
i backen, så det blev en del funderande på vad som felar, provade att vrida kammar hit och dit ingen markant skillnad.
Sen kom Stefan på den drastiska idén att byta hela avgassystemet och ta det från den kraschade Golfen som klarat sig.
Skillnaden mellan grenrören var typ nån cm mellan primär och sekundär rör men total längden var lika den stora skillnaden
var placeringen av ljuddämpare samt katten 8) Den placering var provad i motorbänk för många år sedan... med lyckat resultat :thumbright:
Det märktes direkt på lambdan när vi körde till test stället, så det blev ju några fler timmar i backen med lyckat resultat.


//Nisse
Skärmklipp 2021-04-09 12.22.51.png
Skärmklipp 2021-04-09 12.22.51.png (41.48 KiB) Visad 640 gånger
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Csp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 01, 2021 11:00 pm
Ort: Göteborg/Bjuråker

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Csp »

psa skrev: fre apr 09, 2021 11:20 am Välkommen Christopher, alltid kul med någon som har grunderna i det absoluta för efter det kan det fort bli rörigt, även om det är 100% nödvändigt också.
Jag önskar att jag hade tagit mig tid som min bror och radat upp akademiska titlar (flera ingenjör, magister och PhD) men nån måste vilja bli skiten också. :lol: Jag kan dock känna igen ditt resonemang, hans ansiktsuttryck ibland när jag använder fel uttryck. :shock: :doh:
Tittar man just på empirisk forskning så finns det ingen ände på exempel att man måste vara försiktig och att peer-review behövs, tex hur många olika formler det finns för att beräkna vingar till flygplan, alla stämmer till sitt ändamål och ger förutsägbara resultat men flera hade helt olika idéer från början. :lol:
Gällande motorer är det precis likadant och jag själv irriterade mig på att flera av dom 'stora' teoriböckerna var allt annat än absoluta och ofta med texten "tester bör göras för att se vad som funkar bäst", eller senast Vizards överlapps formula och diskutionerna det födde.
Nu efter att ha 'jagat' själv inser jag att jag var blåögd och i helt fel ände i Dunning-Kruger kurvan där och hamnade mitt i det subjektiva med möjlighet till något empiriskt, om jag bestämmer mig för att slutföra. :doh:

Tittar man på den här tråden och en del andra så är det vissa saker jag har i åtanke, vi kommer ifrån många olika ställen i livet och med väldigt olika sätt att tänka och resonera, det blir fort extremt rörigt.
Så man får nog placera saker i tre kategorier i fallande ordning i diskussioner:
1. Fysikens lagar
2. A-B-A tester med data
3. Allt annat kräver ödmjukhet

...och ja, att simma med hajar blir spännande, jag själv brukar mest observera dom från säkert håll eller möjligen plaska lite med fötterna i vattnet. :lol:
Tack tack, utan grunderna är det lite knepigare att separera och begrunda mer komplicerade koncept, man börjar rätt förenklat och endast tittar på ett enkelt koncept. Sedan ballar det ur.
Ja, som du säger. Man måste vilja plåga sig inom skolan, själv ville man ha en utmaning. Högre lön och kanske lite fördelaktiga arbeten lockar också, till en viss del :hihi:

Säg en bok om motorer ( till exempel blairs tvåtaktsbok, har jag läst vissa delar ur när jag höll på ), försöker samla så många olika koncept, formler med mera, kan inte säga allt för exakt. Ju enklare saker, desto mer säker kan man uttala sig. Finns en anledning varför endast väteatomen har en enkel formel som man kan räkna på. Resten blir lite, svåra. Så det blir svårt för nån att säga exakta värden, då varje experiment ( samlande av empiriska data ) har olika förutsättningar. Dunningar-Kruger kurvan är bra att ha med sig när man tycker att man kan nått :read:

Precis som du placerar det, så måste det göras. Svårt annars. Man börjar med grundkoncept, sen bygger därifrån. Annars kan man inte resonera om mer komplicerade begrepp heller. Oftast :hey:
Roligt att killgissa också :hihi:
Studerar Kemiteknik med fysik ( Vi kan låtsas att jag är smart, smeka egot ), formelbilar är riktiga racebilar.
// Christopher Persson
Csp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 01, 2021 11:00 pm
Ort: Göteborg/Bjuråker

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av Csp »

super7 skrev: fre apr 09, 2021 11:34 am
Csp skrev: fre apr 09, 2021 1:05 am Trevligt att höra att nån får göra nått praktiskt och roligt!
Ja en viss vågfysik har man läst, likaså transport i rör. Bara jag kommer ner till mina böcker i ämnet så finns det en del matnyttigt, om själva grunden i hur det fungerar.
Vissa citat har jag har läst, men inte mer än så.

För att koppla lite mer till just grenrör, extremt svårt att räkna på exakt, med normal programvara. Men vissa grunder går att jobba med.
F1 bilar kanske jobbade till en viss det med ejektorverkan ur grenröret. Men tror dem hellre ville få en så bra leverans av avgaser till bakvingen än något annat något bland annat Brawn jobbad med och Red Bull använde till diffusor istället. Och fick mer downforce Blown diffusor.

En viss ejektorverkan kan ske då man ansluter ett rör i vinkel till ett annat, och har ett medium i rörelse, som sänler tryck anslutande rör.
I ett rakt, singelrör kan man inte använde ejektorverkan, som man talar om ejektorverkan vad jag fått lära mig.
Har inte alls lika mycket kunskap som du verkar ha :read:
Men jag har ju snappat upp ett och annat när man hjälpt diverse olika rally åkare med el, insprutning etc mappning och diverse annat.

För att göra historian rätt så kort....
En kompis kör rally och vid en Sm tävling så kom det en attackbjörk och anföll vänstersidan på Golfen....
Så det köptes en ny likvärdig Golf som inte gick pga trasig insprutning.
Så under vår/vinter samt sommar så gjorde jag en ny insprutningshärva samt startade upp och grund mappade lite så bilen
gick att köra :lakrits: :revs:

Man kommer långt på gatmappning om kan kan hålla till på ett ställe men en fin lång backe och sen är man konsekvens vid
körning och loggar hela tiden och ändrar efter loggen. Så efter några timmar körandes uppför och nerför i backen så
ansåg vi att lambdan såg bra ut, men Stefan tyckte inte att bilen gick som den borde göra saknade typ 1500 rpm överst
i backen, så det blev en del funderande på vad som felar, provade att vrida kammar hit och dit ingen markant skillnad.
Sen kom Stefan på den drastiska idén att byta hela avgassystemet och ta det från den kraschade Golfen som klarat sig.
Skillnaden mellan grenrören var typ nån cm mellan primär och sekundär rör men total längden var lika den stora skillnaden
var placeringen av ljuddämpare samt katten 8) Den placering var provad i motorbänk för många år sedan... med lyckat resultat :thumbright:
Det märktes direkt på lambdan när vi körde till test stället, så det blev ju några fler timmar i backen med lyckat resultat.


//Nisse

Skärmklipp 2021-04-09 12.22.51.png
Du kan ju annat, så bara för att jag kan några begrepp och vissa delar av fysik och kemi. Ja, en god vän bedriver en speedshop, så brukar kunna snacka lite med han om mappning. Han kan det, jag kan annat iaf :roll:

A-B-A tester med hänsyn till felmarginal och korrektioner är mums! Har en långloppspeggy som ska få smaka lite kvällstester om lite mer än en vecka :lol:
Studerar Kemiteknik med fysik ( Vi kan låtsas att jag är smart, smeka egot ), formelbilar är riktiga racebilar.
// Christopher Persson
Låst