Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av fredde_vit_pv »

Ja det är eller var nog möjligt att få till mappen lite till men det såg bra ut på lambdan
Jag har bytt turbo och mappat om i bromsbänk efter det och trycker fortfarande den är slappare precis när jag stampar på gasen. Inget problem för mina behov bara en iakttagelse och det jag menar är att den är mindre rapp trots bättre respons eller tvärtom beroende vad man menar med respons
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av super7 »

Hej Fredrik.

Var du hos Jens med motorn i bänken eller hos Mattias med Pv:n ?
Acc pump brukar vara lättast att justera till på vägen.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av whilliam »

Det problem du verkar ha är ganska svårt att lösa och de flesta mappare bara "ignorerar" det, faktum är att bilarna går rätt bra ändå och de som kör brukar inte märka något. För dig blev det dock tydligt eftersom det blev en före/efter - upplevelse.

Har man en kam med lite "extra öppettider" så blir det ännu mer känsligt eftersom pulser vandrar mellan avgassida och insugssida på överlapp (blir svårare att hitta "rätt" med axpump)

Ifall du klarar att växla utan att släppa gasen helt och då märker att det blir bättre så kan man vara rätt säker på att det är just detta som är problemet.

Det längre grenröret som du hade tidigare kan mycket väl ha ändrat förutsättningarna så att detta fenomen vart mindre märkbart.

Respons är väldigt svårt att beskriva och många menar lite olika saker när de pratar om respons. Personligen så tycker jag att den bästa beskrivningen är just motorbroms och då gata eller bankörning, man går emot en kurva och både bromsar o växlar ner samtidigt och då brukar varvtalet hamna på c:a 5000rpm, när man sen "kliver på" igen och vill att det svarar så snabbt som möjligt så är det just respons man "suktar efter"

Går delvis att lösa med en effektivare turbo, men också med lite olika finurligheter i sprutet (exempelvis en "trottelkicker" som hindrar spjället att stänga helt eller att man aktiverar tomgångsmotorn för fullt öppet)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av whilliam »

super7 skrev: mån maj 10, 2021 8:26 pm Hej Fredrik.

Var du hos Jens med motorn i bänken eller hos Mattias med Pv:n ?
Acc pump brukar vara lättast att justera till på vägen.


//Nisse
Håller med fullständigt, det är också svårt att hinna se på vanlig lambdamätare, blir bättre om man provar sig fram eller har en effektiv loggning.
Ibland kan det hjälpa att senarelägga tändningen på lättare last så att mer värme kommer ut i grenrör men det är en balansgång eftersom man kan sabotera lättlastegenskaperna.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av fredde_vit_pv »

whilliam skrev: mån maj 10, 2021 9:54 pm Det problem du verkar ha är ganska svårt att lösa och de flesta mappare bara "ignorerar" det, faktum är att bilarna går rätt bra ändå och de som kör brukar inte märka något. För dig blev det dock tydligt eftersom det blev en före/efter - upplevelse.
Ja det blev tydligt trots att det inte "ignorerades" (inte prioriterat eller ett problem heller :) )

whilliam skrev: mån maj 10, 2021 9:54 pmHar man en kam med lite "extra öppettider" så blir det ännu mer känsligt eftersom pulser vandrar mellan avgassida och insugssida på överlapp (blir svårare att hitta "rätt" med axpump)
Ifall du klarar att växla utan att släppa gasen helt och då märker att det blir bättre så kan man vara rätt säker på att det är just detta som är problemet.
Det längre grenröret som du hade tidigare kan mycket väl ha ändrat förutsättningarna så att detta fenomen vart mindre märkbart.
Här tror jag orsaken ligger i mitt fall ("söndertrimmad" sugmotor som inte får andas fritt)och det går nog inte att lösa helt med accpump
whilliam skrev: mån maj 10, 2021 9:54 pmRespons är väldigt svårt att beskriva och många menar lite olika saker när de pratar om respons. Personligen så tycker jag att den bästa beskrivningen är just motorbroms och då gata eller bankörning, man går emot en kurva och både bromsar o växlar ner samtidigt och då brukar varvtalet hamna på c:a 5000rpm, när man sen "kliver på" igen och vill att det svarar så snabbt som möjligt så är det just respons man "suktar efter"
Går delvis att lösa med en effektivare turbo, men också med lite olika finurligheter i sprutet (exempelvis en "trottelkicker" som hindrar spjället att stänga helt eller att man aktiverar tomgångsmotorn för fullt öppet)

Precis det jag menade ,att respons är olika beroende på vad folk är ute efter eller har för motorsetup, min motor är mycket snabbare nu att växa till sig och ge hög effekt men har tappat rappheten som sugmotor när jag bytte till pulssplit [/quote]
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av fredde_vit_pv »

super7 skrev: mån maj 10, 2021 8:26 pm Hej Fredrik.

Var du hos Jens med motorn i bänken eller hos Mattias med Pv:n ?
Acc pump brukar vara lättast att justera till på vägen.


//Nisse
körde den hos mattias senast ,korrigerat lite på vägen sedan.
nu är det här inget problem för mig då jag klarar mig med max 5% spjällvinkel på finkörning
och min 95% på fulkörning :hihi:
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av super7 »

Jag anade att det inte var några bekymmer egentligen.... man vill ju att bilen skall vara som en standardbil vid
brukskörning och sedan när det :revs: :lakrits: :hey:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar