Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Diskussioner för erfaret folk
Jussi Alanko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 10, 2020 1:54 pm

Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av Jussi Alanko »

So, does the length of the pipes in that twin-scroll exhaust manifold make any difference. I have a pipe 58cm long from the exhaust valve to the turbo flange and everything is the same length.

I can't change them in any direction, but does it matter at all? Are the longer ones better, or should they be as short as possible, but still the same length?

What about these 58cm long pipes, is it tuned to what rpm? or does it mean at turbocharged engines anything?

Sorry my bad english, but it is propably much better than my swedish, so here we go!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av Kadett4wd »

Just send it ;)

If having options i would shorten the primaries some, to about 40-45cm
But,, just test it and forget it.

That´s my opinion
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jussi Alanko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 10, 2020 1:54 pm

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av Jussi Alanko »

Primaries are about 45cm, because this 58cm comes at exhaust valve to turbo flange.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av Jens Gustavsson »

det gör skillnad men hur och vart måste en dyno avgöra( många tror de veta allt men det är inte så enkelt. jag sugen att bygga ett justerbart dyno grenrör och testa ut detta en gång för alla lite vetenskapligt nästa vinter.

mvh jens
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av JLundin »

Som allt annat så går det mesta att räkna på, även detta
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av Leiffi »

I still havent seen any real data about if wave tuning works with turbines or not ? Does it make negative or positive wave ?

I would make as short pipes as possible with smooth bends to get as much energy to turbine. Calvin Elston says pipe diameter is most important , length is least important because you never get it right anyway. He is talking about NA headers so with turbo headers length is even less important. Worlds fastest diesel at the moment use basic OEM style log manifold , seems to work fine. Even Mercedes F1 turbo used log manifolds a couple of years ago.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tis apr 13, 2021 5:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av OttoB »

Klass 7 fysik och miniräknare:
Motorn snurrar 6000 rpm. ->100 r/s
50 avgas pulser per en sekund
Avgas hastighet 100 m/s

Avgaspulsernas avstånd 100/50 = 2 m lång primärrör

Hmm för mycket. Delar med 4 får 50 cm

Cylinder volym 500 ccm

Avgas måste rymmas i primär rör.

500 ccm/ 50 cm = 10 cm2 rörarea
Rör diameter 35 mm.

En öl till
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo frågan är hur pulsen vänder i ett twin entry avgshus? mins jag räkna på en indy car v6 buick den va säkert hyfsat utprovat och den hade 3-1 28" sen pulssplitt in i turbon på var sida och om jag mins rätt så va avstämningen på 3-1 delan ungefär som en sugmotor sen va sekundär röret halva längden mot sugmotorns och det kan indikera att de stämde av på på en posetiv puls istället för en negativ (ska lägga upp en bild på lite data som sitter här på garage väggen).

mvh jens
Bilagor
171822262_744119849613059_429861170902834153_n.jpg
171822262_744119849613059_429861170902834153_n.jpg (110.88 KiB) Visad 1585 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av Jens Gustavsson »

bättre kvallitet?
Bilagor
20210411_150132.jpg
20210411_150132.jpg (133.97 KiB) Visad 1572 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av Jens Gustavsson »

nått gör bilden liten?? den ser bra ut i telefonen?? inte min grej telefoner och datorer :doh: men man ser kanske om man vill?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev: sön apr 11, 2021 2:18 pm jo frågan är hur pulsen vänder i ett twin entry avgshus? mins jag räkna på en indy car v6 buick den va säkert hyfsat utprovat och den hade 3-1 28" sen pulssplitt in i turbon på var sida och om jag mins rätt så va avstämningen på 3-1 delan ungefär som en sugmotor sen va sekundär röret halva längden mot sugmotorns och det kan indikera att de stämde av på på en posetiv puls istället för en negativ (ska lägga upp en bild på lite data som sitter här på garage väggen).

mvh jens
Förklara gärna för mig hur man stämmer av på en positiv puls.
Att få positivt in i overlsp är allt annat önskvärt.
Och positivt att försöka driva turbon känns väldigt skumt eftersom huvudpulsen träffar turbinen hur än långt eller kort grenröret är.
Det skulle vara om man fick en puls från en pipa att bromsa en ny att köra in i den pipan där avstämda pulsen finns, så man dynamiskt minskar volymen i grenröret.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skriver dåligt... om det går att se i bilden så försökte jag pipe max en liknade motor men som sugmotor och vad jag såg va att det pipe max kallar "worst hp tq längd på sek rören va rätt lika som indy turbo motorn hade, speciellt om man räknar in lite längd i turbinhuset och då kommer det tillbaka en nogativ puls istället då det avslutas i en turbin. men hur stor denna puls blir är ett stort frågetäcken. mest troligt blir turbinen en ganska bra puls dödare så det kanske inte gör så stor skilnad i verkligheten?

förstår du hur jag mena?

ska testa ut det i dynon en vacker dag dock. de som kan räkna ut grenrörs längder på en turbo motor med en enkel formel använder mycket tro och gissningar på inputs skulle jag säga. även beräkningar av sugmotor grenrör blir oftast ganska fel vad jag sett i dynon. beror nog till stor del också på vart man vill avstäma också det är stor förvirring där med har jag sett.

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev: sön apr 11, 2021 3:38 pm
Jens Gustavsson skrev: sön apr 11, 2021 2:18 pm jo frågan är hur pulsen vänder i ett twin entry avgshus? mins jag räkna på en indy car v6 buick den va säkert hyfsat utprovat och den hade 3-1 28" sen pulssplitt in i turbon på var sida och om jag mins rätt så va avstämningen på 3-1 delan ungefär som en sugmotor sen va sekundär röret halva längden mot sugmotorns och det kan indikera att de stämde av på på en posetiv puls istället för en negativ (ska lägga upp en bild på lite data som sitter här på garage väggen).

mvh jens
Förklara gärna för mig hur man stämmer av på en positiv puls.
Att få positivt in i overlsp är allt annat önskvärt.
Och positivt att försöka driva turbon känns väldigt skumt eftersom huvudpulsen träffar turbinen hur än långt eller kort grenröret är.
Det skulle vara om man fick en puls från en pipa att bromsa en ny att köra in i den pipan där avstämda pulsen finns, så man dynamiskt minskar volymen i grenröret.
Här är du nånting "på spåret" Men vi behöver skilja på ljudpulser och den puls som kommer från massflödet.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Inlägg av whilliam »

Jussi Alanko skrev: fre mar 26, 2021 9:46 am
I can't change them in any direction, but does it matter at all? Are the longer ones better, or should they be as short as possible, but still the same length?

If the turbine has good dynamic flow (almost the same as big exducer) as short as possible is best, does not matter what length on each pipe. Best way to describe it is that the volume of the manifold should be as small as possible. (if the turbo flows enough)
Skriv svar